4669
Sök

Ang. port till låda.

1 503 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Undrar bara om det går att använda en port med annan diameter en vad som står i bruksanvisningen. Har en port som är 65 mm och den ska vara cirka 63 mm.
Ska porten vara längre eller kortare då? Den lilla marginalen kanske inte spelar nån roll?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

21 761 Inlägg
19 juli 2006
Den lilla skillnaden ska inte spela någon större roll, avstämningen på lådan blir 1-2 Hz högre om du använder 65mm istället för 63mm med samma rörlängd. Det tror jag inte att du märker.

Det är väl innerdiametern som vi pratar om?
Senast redigerat av Drönirettab (19 juli 2006)

1 503 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den lilla skillnaden ska inte spela någon större roll, avstämningen på lådan blir 1-2 Hz högre om du använder 65mm istället för 63mm med samma rörlängd. Det tror jag inte att du märker.

Det är väl innerdiametern som vi pratar om?

Jajemensan..men en sak till. Har hört att det är mkt lättare att spela sönder en bas i portad låda.
Stämmer detta?

21 761 Inlägg
19 juli 2006
Det stämmer på sätt och vis.

En sluten låda dämpar konrörelserna litegrann hos baselementet vid alla frekvenser eftersom lådan är tät eller åtm ganska tät.

En basreflexlåda har en avstämning som gör att vissa frekvenser tillåts att slinka ut genom porten, de frekvenserna kommer från baksidan av konen kan man säga(förenklat)och samarbetar med framsidan av konen vilket gör att konens rörelser dämpas lite. Eftersom ljudet nu kommer både framifrån och bakifrån konen så blir ljudtrycket högre vid just dessa frekvenser som kommer ut från porten. Därför har basreflexen högre verkningsgrad än den slutna lådan vid lägre frekvenser. Vid frekvenser som är högre än avstämningen så tål basreflexen högre effekt än den slutna lådan eftersom konrörelserna blir mindre än i den slutna.

Men då finns en nackdel med porten också. Vid frekvenser som är lägre än avstämningsfrekvensen så beter sig inte porten som den ska utan det blir ungefär som att lådan skulle vara väldigt otät. Det gör att konen börjar att röra sig väldigt mycket och okontrollerat, den kan bottna väldigt lätt när man spelar högt, talspolen går i botten på ändlägena rent mekaniskt.
Följden kan bli att spolen eller andra delar går sönder mekaniskt.
Senast redigerat av Drönirettab (19 juli 2006)

1 503 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det stämmer på sätt och vis.

En sluten låda dämpar konrörelserna litegrann hos baselementet vid alla frekvenser eftersom lådan är tät eller åtm ganska tät.

En basreflexlåda har en avstämning som gör att vissa frekvenser tillåts att slinka ut genom porten, de frekvenserna kommer från baksidan av konen kan man säga(förenklat)och samarbetar med framsidan av konen vilket gör att konens rörelser dämpas lite. Eftersom ljudet nu kommer både framifrån och bakifrån konen så blir ljudtrycket högre vid just dessa frekvenser som kommer ut från porten. Därför har basreflexen högre verkningsgrad än den slutna lådan vid lägre frekvenser. Vid frekvenser som är högre än avstämningen så tål basreflexen högre effekt än den slutna lådan eftersom konrörelserna blir mindre än i den slutna.

Men då finns en nackdel med porten också. Vid frekvenser som är lägre än avstämningsfrekvensen så beter sig inte porten som den ska utan det blir ungefär som att lådan skulle vara väldigt otät. Det gör att konen börjar att röra sig väldigt mycket och okontrollerat, den kan bottna väldigt lätt när man spelar högt, talspolen går i botten på ändlägena rent mekaniskt.
Följden kan bli att spolen eller andra delar går sönder mekaniskt.

Jag tror nog att jag bygger 2 stycken slutna lådor till mina kicker 12" L5 basar istället..är lite rädd för att jag ska spela sönder dem om jag kör med portad.
Senast redigerat av Oboy6 (19 juli 2006)

21 761 Inlägg
19 juli 2006
Men jag glömde att säga en viktig sak.

På många steg, speciellt monosteg, så finns det ett "subsonic" filter. Det filtrerar bort de allra lägsta frekvenserna beroende på vilka man väljer att filtrera bort. Om man ställer in det filtret rätt så filtreras frekvenser, som ligger under avstämningsfrekvensen, bort och då kommer inte konen att röra sig lika okontrollerat längre utan den kan pumpa på ordentligt utan att bottna lika lätt.

Sök