6799
Sök

Funderingar kring trimning steg 1 Saab

248 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har lite frågor kring steg 1 trimning av en saab.

Vad finns det för negativa/positiva följder när man uppgraderar till steg 1?
Drar bilen mer eller mindre bensin?
Slits delarna i motorn fortare(även om man kör lugnt)?
Vad säger besiktningen om detta?
Gäller garanti och försäkring?

Det är lite funderingar jag har, kommer ni på fler så skriv gärna det!

mvh/ jocke

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
27 maj 2009
*Motorgarantin brukar inte gälla efter chippning, om du fortfarande har motorgaranti på bilen.
*Om du kör lugnt efter chippning så kommer bilen inte dra mer bensin, kanske lite mindre.
*Turbon slits snabbare med högra laddtryck, men om man kör relativt lugnt så är det nog ingen fara.
*Besiktningen/bilprovningen/polisen säger oftast ingenting om detta då det inte är något som dem kan kolla.

/Påsen

PÅSEN RACING

248 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Jag har ju klen motorn 2.0t vilket är anledningen till att jag vill trimma skutan.
Steg 1 ger enligt maptun en uppgradering från 150 häst till 225 häst. Kommer min motor klara av den påfrestningen? Kommer ju inte köra som en blådåre för jämnan men vill kunna dra på litegrand ibland.

BioPower by MapTun
238 Inlägg
28 maj 2009
Din bil klarar det utan problem.

Annars skulle väl inte trim firmorna säljat om det gav problem mm... wink

Maptun #3 BioPower Inviduell

303 Inlägg
28 maj 2009
måste man inte reg besiktiga bilen när man gör steg 1? är även sugen på att chippa min aero med steg 1
jockesaab vad kostar steg 1 från maptun?
Senast redigerat av _blitz_ (28 maj 2009)

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
28 maj 2009
Jockessaab skrev:
Jag har ju klen motorn 2.0t vilket är anledningen till att jag vill trimma skutan.
Steg 1 ger enligt maptun en uppgradering från 150 häst till 225 häst. Kommer min motor klara av den påfrestningen? Kommer ju inte köra som en blådåre för jämnan men vill kunna dra på litegrand ibland.

Den håller för det, det ända som kanske slits lite fortare som man märker av är turbon, men den hänger nog med ett tag utan problem med Steg 1 skulle jag tro.

_blitz_ skrev:
måste man inte reg besiktiga bilen när man gör steg 1? är även sugen på att chippa min aero med steg 1

Nej, du behöver inte regbesiktiga bilen, har i alla fall aldrig hört talas om någon som har behövt det.

/påsen

PÅSEN RACING

2 164 Inlägg
28 maj 2009
_blitz_ skrev:

Behöver inte göra nått.
Bara tuta o köra efter trimningen.

MVH

Saab
344 Inlägg
28 maj 2009
lånar tråden lite då smile
vid steg 3 ? vad behöver uppgraderas ? bytas efter tag, ? koppling, turbo osv vet jag om, men mer? tongue

248 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
www.maptun.se

Där finns en superlätt guide där ni ser vad varje steg kostar och vad som ingår i det steget för era bilar.
För min bil kostar steg 1 ca 6000  kr medan det för en saab 900 2.0T 185hk bara kostar ca 4000 kr om jag inte minns fel.

248 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
www.streetgear.se kostar steg 1 3000 kr istället för 6000 kr som hos maptun, hur kan det komma sig? Crille kanske kan svara? smile

888 Inlägg
31 maj 2009
Skillnaden på 900 turbo(T5) och din är att det är olika styrsystem därför är det dyrare till din 9-3(T7).

Sen på streetgear man får vad man betalar för wink. Satsa på någon mer seriös firma när det gäller trim till T7 så som maptun eller nordic. bara för att någon har mer hästar på pappret betyder det inte bilen är snabbare.

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
31 maj 2009
Satsa på MapTun du, dom vet vad dom håller på med på det stället kan jag lova!

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

248 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Henke de e ju till 9-3og med 150 hk jag tittat efter på båda hemsidorna. Skiljer 3000 kr ?tongue

Hadesinflames: Jo Maptun verkar mycket mer seriösa, undrar bara hur det kan skilja SÅ mycket. halva priset. Och det är samma arbete som utförs och samma produkt som levereras?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 maj 2009
för dom ena är experter på saab och på t7 och då motorn och styrsystemet är kännsligt som fan skulle jag inte låta några hobbytomtar trimma den..

att vara dumsnål i början brukar sluta med att det kostar mycke mer i slutet

2slow

888 Inlägg
31 maj 2009
Jockessaab skrev:
Henke de e ju till 9-3og med 150 hk jag tittat efter på båda hemsidorna. Skiljer 3000 kr ?tongue

Hadesinflames: Jo Maptun verkar mycket mer seriösa, undrar bara hur det kan skilja SÅ mycket. halva priset. Och det är samma arbete som utförs och samma produkt som levereras?

Du jämförde ju priset på 900 turbo och din 2,0ltt på 150hk eftersom dom inte har samma motor och styrsystem är det dyrare till din.

Maptun är helt klart bäst. Många nya aktörer på marknaden vet inte vad dom håller på med.

248 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Oj det gjorde jag visst! sorry smile
Tack för det svaret också!

avgjort, det blir Maptun!

177 Inlägg
31 maj 2009
Sen är det ju inte streetgear som utvecklat programmen, utan dom köper dom från annat håll.

Taget från deras sida:
Vi tillverkar inga chip/mjukvaror själva. Istället köper vi in produkten.

Precis som med alla andra produkter vi köper in så finns det två viktiga saker vi prioriterar. Det ena är priset och det andra är kvalitén vilket också återspeglas av vårt sortiment. Våra produkter håller generellt bra kvalitét till ett rimligt pris och våra chip/mjukvaror är inget undantag.

Vår leverantör har bra erfarenhet och levererar idag till flera riktigt stora företag runt om i Sverige/Norden. Vi har fått möjligheten att köpa deras "No Name" produkt.

"No Name" betyder att produken inte har någon label/märke detta på grund av olika avtal/ensamrätter mellan tillverkare, leverantör och återförsäljare. Vi har valt dem eftersom deras produkt, som är stabil, vältestad och har bra prestanda, passar i vårt sortiment. För nu kan vi även erbjuda chip/mjukvaror med kvalitét till "Street Gear priser".

Sök