8104
Sök

Sportluftfilter i Nya Sciroccon??

3 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Hej.

Jag har inhandlat en VW Scirocco med lilla motorn, 1.4 litern på 160 hk.
Frågan jag har är om det är helt korkat att sätt i ett Bättre filter i den eftersom den har både kompressor och turbo? Måste jag inte mappa om motorn med tanke på kompressorn??
Tacksam för svar av kunniga

5 710 Inlägg
19 maj 2009
"Bättre" .....i vilket avseende?
Läst denna?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Supraman
2 300 Inlägg
19 maj 2009
det man egentligen gör med ett sportluftfilter är egentligen inte att man trimmar utan man ger motorn bättre förutsättningar att göra sitt jobb.
för att det ska bli så bra som möjligt rekomenderar jag ett panelfilter.
Inte ett öppetfilter och att du drar ytterligare en friskluftslang från fronten till luftburken.

Moderna motorer har tendens att inte reagera bra på öppna filter plus att om man inte har en avskärmning så suger motorn i sig massa varmluft och det vill man inte.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

3 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
Tack jonTe och Stefan.

jag vet ju betydelsen och skillnader mellan öppet filter samt ett planfilter.
Anledningen till undran är just att få motorn att göra förbränningen effektivare samt lite piggare då den andas bättre.
Min undran va om det blir så att kompressorn reagerar tokigt på den nya mängd med luft som kommer farande.

Bilen liksom håller igen en tiondel innan den får flåset precis runt 1000-1200 varvet, som om den letar luft om ni förstår vad jag menar. Den liksom stannar upp, känns som en momentfördröjning...
Jag är verkligen tvärnöjd med bilen men skriver ut mina funderingar till Garaget där kunnighet o noggranheten till bilarna finns.

Jag har o kommer ha massa funderingar runt min pärla så hav förtröstan om det kommer frågor.

205 Inlägg
26 maj 2009
Tror inte ett öppet filter hjälper mot din tiondels fördröjning..

3 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Måste jag mappa om kompressorn eller är det bara att byta till ett planfilter då? tror jag vet vad som gör fördröjningen, verkar som ESP,n gör det, för med den urkopplad är det näst intill borta.

Sök