5310
Sök

Bryggkoppla en bas med dubbla spolar?

407 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
Har en bas med dubbla spolar på 4 ohm och jag undrar hur högt/lågt "ohm talet" blir om jag bryggkopplar varje spole på mitt fyrkanaliga slutsteg? Alltså jag drar plus/minus från ena spolen och brygger mellan kanal 1 och 2. Jag sedan plus/minus från den andra spolen och bryggkopplar mellan kanal 3 och 4.

Säkert frågat i en tråd tidigare men minnet och lusten att leta är noll idag. Basen låter bara dovt fastän jag har pillat massa med inställningarna på steget. Så jag tror att inte steget klarar att driva basen som jag har den kopplad. Nu har jag varje en spole på kanal 1, en spole på kanal 2 och så mina högtalare på kanal 3 och 4 på steget. Tänkte testa hur det blir om jag kopplar som beskrivningen ovan.
Senast redigerat av Vallås Locos (20 juli 2006)

21 761 Inlägg
20 juli 2006
Har du kollat så att högtalarkablarna sitter rätt, dvs att ena spolens plus går till plus och minus går till minus på CH1 och att det är gjort likadant på CH2?

407 Inlägg
21 juli 2006
Trådstartare
Allt jag kopplar blir rätt:)

Men min fråga var bara hur lågt/högt ohm talet blir om jag kopplar enligt besrivningen ovan? Alltså jag drar plus och minus direkt från den ena spolen på basen och bryggar på kanal 1 och 2. Sedan tar jag plus och minus från den andra spolen och bryggkopplar på kanal 3 och 4. För det blir väll att steget lastas med 2 ohm om man kopplar enligt ovan, eller blir det 4 ohm?

21 761 Inlägg
21 juli 2006
Ja, steget kommer att "känna" en belastning på 2 Ohm på de båda bryggkopplade kanalerna, det stämmer.

Varje spole är på 4 Ohm men eftersom bryggkopplade kanaler "delar" på impedansen så "känner" kanalerna 2 Ohm.

407 Inlägg
21 juli 2006
Trådstartare
Testade att brygga den enligt ovan men basen låter ungefär som från en 740 raggare som glider runt på staden och tror han är tuff. Det vill säga att basen bara låter dovt, mullrar och vibrerar. Där är liksom ingen snärt i basen...

Har gjort lådan precis som beskrivningen som fanns med i basen fast spånskivan var 22mm och jag skulle nog ritat ut 22mm runt alla hörn eftersom den nu byggde in med 22mm utifrån beskrivningen. Så jädrans less på skiten nu så jag funderar på att köpa mig någon färdig bas med baslåda från brl och sälja det baselementet jag har nu...

21 761 Inlägg
21 juli 2006
Förstår att du blir less, men det är ganska svårt att försöka komma på vad som kan vara fel eftersom du har frågat om många olika saker i tidigare trådar.

Har du någon polare som kan kika lite närmare på dina saker kanske?

3 Inlägg
21 juli 2006
Vad har du för grejer? Steg och bas? För det låter som om steget helt enkelt inte pallar driva basarna...

Sök