9170
Sök

Hur koppla bas & steg

Fd. Subarist
133 Inlägg
21 juli 2006
Trådstartare
Har läst massa här och det verkar ju finnas en hel del duktiga människor på det här med billjud smile
Jag har en 10" Rockford Fosgate Punch Stage 3 bas, P310D2, på 2x2Ohm och ett MDS Audiophile HC2510, som ska vara stabilt ner till 0,5Ohm och peaka 800W, att driva den med.
Jag har bryggat steget.
+ & - går via en 21mm2 kabel till steget plus att jag förbättrat jord-anslutningen från batteriet till karossen.
Basen är seriekopplad (tror jag. Köpte den beg. i låda och har för mig att säljaren sa så).
Batteriet är ett hyggligt nytt Global på 72Ah (tror jag det var).
Trotts detta klarar inte basen att hänga med känns det som. Det låter lite som om ljudet ligger efter och ibland försvinner de riktigt dova tonerna.

Vad är problemet? Får inte steget tillräckligt med ström? Är det ingen bra ide att brygga det? Ska jag koppla om basen så att den blir parallellkopplad istället? Kan en konding vara lösningen på problemet?

Tacksam för lite tips
Mvh Björn

174 Inlägg
21 juli 2006
testa o parallellkoppla basen ist... om den e seriekopplad får du ett mkt högre motstånd i basen o den blir då tungdriven... parallellkopplar du ist(+från steget till + på båda sidor på basen o -från steget till båda sidor på steget) så får du en mer lättdriven bas... hoppas de hjälpte!!

21 761 Inlägg
21 juli 2006
Det som händer om talspolarna är seriekopplade är att impedansen blir 4 Ohm, då kommer steget att ge ut lägre effekt men inte ta så mycket ström.
Om spolarna parallellkopplas så blir impedansen 1 Ohm och då ger steget ut betydligt mer effekt men tar också betydligt mer ström.

Har du testat att byta plats på högtalarkablarna så att basen inte spelar ur fas?

Fd. Subarist
133 Inlägg
21 juli 2006
Trådstartare
Hmm, jag är nästan säker på att kablarna är rätt. Men det skadar ju inte att dubbelkolla.
Ska även testa att parallellkoppla högtalarn iställer även om det antagligen blir motsatt effekt om det är som Drönirettab säger.
Jag tycker inte att det borde vara något problem med strömförsörjningen med en så pass grov kabel som 21mm2 iaf.  Men det verkar ju lite som om den inte får tillräckligt med ström.
Läste även någon annan stans att MDS steg har en förmåga att dra mycket ström. Stämmer det?

/Björn

3 Inlägg
21 juli 2006
Kan ju vara som så att steget inte får tillräckligt med ström? En kondensator hade nog varit att föredra i vilket fall som...

Sök