3603
Sök

Käpråd: BMW E36 325, 328 coupe el 200sx

186 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
funderat på skaffa en Sådan modeller. och jag kommer förmodligen få jobb snart och bor hemma med föräldrarna än. och frågan är billig att äga. för jag kanske tänkte på att  pappa ska ha den som ägare fast jag pröjsar försäkringen. bra bilar också ? 200sx vet jag brukar vara en problembilar har jag hört. men bmw brukar ju vara väldigt bra. vad tycker ni? BMW coupe modellen el 200sx

pnorberg
4 juni 2009
Min röst går till 200sx, fast jag sitter i samma sits som du. Jagar antingen en 200sx s13 eller E36 323-328, men i första hand en 200sx då man får mer bil för pengarna. Dock så är E36:an bekvämare för landsväg och allmänt mer välbyggd om man säger så. Fast 200an ger mer körglädje och är lite mer unik. smile
200an är problem bil om den inte sköts om, oljan ska bytas var 500:e mil, sök upp helst en med oljekylare, rost finns oftast vid trösklarnas svetsfogar, bakvingen och skärmar.

Ska du köpa E36 så köp en efter 93+ då de fick galvanizerad kaross. Spindelleder är vanligt fel med BMWs bilar, iaf vad som sägs, kan ha fel. Har varit och kikat på några E36or och rostet brukar ta sig på bagageluckan samt bakskärmar, iaf dem jag kikat på.

Bästa är att du kollar 200sx guiden på www.nogs.se samt BMWs på www.autopower.se sen far du och kikar på så många bilar du kan och se vad du faller för.

dARKiE
5 031 Inlägg
4 juni 2009
pnorberg skrev:
Min röst går till 200sx, fast jag sitter i samma sits som du. Jagar antingen en 200sx s13 eller E36 323-328, men i första hand en 200sx då man får mer bil för pengarna. Dock så är E36:an bekvämare för landsväg och allmänt mer välbyggd om man säger så. Fast 200an ger mer körglädje och är lite mer unik. smile
200an är problem bil om den inte sköts om, oljan ska bytas var 500:e mil, sök upp helst en med oljekylare, rost finns oftast vid trösklarnas svetsfogar, bakvingen och skärmar.

Ska du köpa E36 så köp en efter 93+ då de fick galvanizerad kaross. Spindelleder är vanligt fel med BMWs bilar, iaf vad som sägs, kan ha fel. Har varit och kikat på några E36or och rostet brukar ta sig på bagageluckan samt bakskärmar, iaf dem jag kikat på.

Bästa är att du kollar 200sx guiden på www.nogs.se samt BMWs på www.autopower.se sen far du och kikar på så många bilar du kan och se vad du faller för.

Nu kommer säkert alla hoppa på mig, eftersom jag kör 328 själv.

Men när jag läser att 200sx är en bil man får mer för pengarna förr än en 328 så kan jag faktiskt bara skratta. 200Sx mer körglädje?? hm.. ärligt talat så har jag aldrig kört en 200sx, men dem "orginal" jag har mött ute på gatorna har aldrig ens varit närheten av att vara lika snabba eller hinna med när det börjar svänga. Men det är ju era tankar, detta är mina som äger en 328. wink

Svar till trådskaparen, så kan jag bara säga att om du nu ska köpa en 325/328. Kolla upp den noga så det inte är en sönderkörd modell fick själv bakvagns ras 1½ månad efter köpet. (iofs blev det vintertid) så brydde mig inte så mycket för den skulle ändå ställas av. Men det kostar en hel del om man inte klarar av att fixa allt själv. Du känner när du provkör om bilen "ålar" sig på vägen om den karossen vill sticka åt ett håll och däck på ett annat om du fattar.

Rost som killen här ovan sa, nedre baklucka kanten, tanklock, motorhuvskanten. Dörrarna brukar klara sig bra. Så kolla rost, bussningar fram/bakvagn, växellådan om den går fint. Kopplingen så den inte slirar.

allmänna skicket, hade du varit jag så hade jag försökt hitta en som var fullutrustad och då kan ju 200sx "mer för pengarna" gå och lägga sig wink

Hade jag valt mellan en japsebil (ta inte åt er har haft en hel del sådana) och en välbyggd bil som inte krånglar allt för ofta när dem är i ordning och som hänger på det flesta redan orginal. Så kan ni ju tänka vad jag valt ;D

bara mina tankar lycka till med jobb och bilköp.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

539 Inlägg
4 juni 2009
pnorberg och Darkie har berättat en del om bilar, jag vill bara lägga till att 2,5L bmw motor är nästan odödlig, tål mycket stryk, är varvvillig och trimvänlig.

Jag röstar på bmw...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juni 2009
Håller med Darkie helt och hållet, Bmwn är lika rolig men mer duglig till vardags och håller bättre. Dock kan det väl stämma att det bara är ännu en sedan i mängden till skillnad från Nissan, men att en bil sticker ut är inte alltid positivt.

Så jag säger Bmw. M5x motorn är som garic säger i princip odödlig. Men skulle överladdning vara aktuellt är en tidig 325a (M50) utan Vanos bästa valet då denna håller bäst för sådant, men annars hade jag valt 328an (M52) då denna har ett vrid från botten som bmws 6or brukar sakna, mycket trevligt att ha framför allt till vardags om man inte bara buskör...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

186 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
som många säger att man kansk kommer ändra sig. vad säger ni om MR 2 då ?? samma som jag sa förut att ha den på pappa och typ en halvförsäkring bara billig då att ha? ni vet nog vilken mr 2 jag snackar som den som kom början av 90 talet och lite framåt. den borde ju vara biullig att äga om man har den på pappa. eller ?

Galen
849 Inlägg
7 juni 2009
jag har kört både 328 och 200sx och bmw känns lite stabilare och lyxigare. Men sen hur kul är en orginal bmw e36? big_smile asså en 200sx som är sänkt med finare fälgar väcker helt klart mer uppmärksamhet än en e36 med samma mods. Sen hållbarhet kan ju vara rena rama lotteriet, jag har inte haft några problem med min 200a medans min polare har haft flertal med sin 328 och jag har haft min bil längre. så prestanda mässigt är dom väll ganska lika och lika roliga att leka med. men 328an är bekvämare och 200an (tycker jag ) är en mer uppseende väckande bil.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
7 juni 2009
Hade ju köpt en bmw utan och tveka, håller mycket högre kvalitet och säkerligen mer känsla, 200sx har jag bara hört/sett skit av, vevlager ras bland annat, håller inte för 5 öre... BMW mycket snyggare dessutom, fast sedan finns det ju sönderkörda exemplar av BMW också, fast förmodligen inte alls lika vanligt som med 200sx.

186 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
många bra förslag många säger att bmwn är bästa att köpa av mina val. men vill höra lite åsikter om Toyota MR 2 mk2. den kosat ju runt 40-50 000 bara att jobba ett par månader och samla ihop dom.

Galen
849 Inlägg
7 juni 2009
brandt_ skrev:
Hade ju köpt en bmw utan och tveka, håller mycket högre kvalitet och säkerligen mer känsla, 200sx har jag bara hört/sett skit av, vevlager ras bland annat, håller inte för 5 öre... BMW mycket snyggare dessutom, fast sedan finns det ju sönderkörda exemplar av BMW också, fast förmodligen inte alls lika vanligt som med 200sx.

Jaa har man hört det på internet måste det ju vara sant big_smile

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juni 2009
Jag röstar för en riktigt fin 325 coupe -92a varken 91a eller 93a.. utan en 92a.

Jag orkar inte motivera varför du borde satsa på en sån för trött men undrar du varför så skicka ett pm till mig tongue

Bmw osv..

Sök