pnorberg skrev:
Min röst går till 200sx, fast jag sitter i samma sits som du. Jagar antingen en 200sx s13 eller E36 323-328, men i första hand en 200sx då man får mer bil för pengarna. Dock så är E36:an bekvämare för landsväg och allmänt mer välbyggd om man säger så. Fast 200an ger mer körglädje och är lite mer unik.
200an är problem bil om den inte sköts om, oljan ska bytas var 500:e mil, sök upp helst en med oljekylare, rost finns oftast vid trösklarnas svetsfogar, bakvingen och skärmar.
Ska du köpa E36 så köp en efter 93+ då de fick galvanizerad kaross. Spindelleder är vanligt fel med BMWs bilar, iaf vad som sägs, kan ha fel. Har varit och kikat på några E36or och rostet brukar ta sig på bagageluckan samt bakskärmar, iaf dem jag kikat på.
Bästa är att du kollar 200sx guiden på
www.nogs.se samt BMWs på
www.autopower.se sen far du och kikar på så många bilar du kan och se vad du faller för.
Nu kommer säkert alla hoppa på mig, eftersom jag kör 328 själv.
Men när jag läser att 200sx är en bil man får mer för pengarna förr än en 328 så kan jag faktiskt bara skratta. 200Sx mer körglädje?? hm.. ärligt talat så har jag aldrig kört en 200sx, men dem "orginal" jag har mött ute på gatorna har aldrig ens varit närheten av att vara lika snabba eller hinna med när det börjar svänga. Men det är ju era tankar, detta är mina som äger en 328.
Svar till trådskaparen, så kan jag bara säga att om du nu ska köpa en 325/328. Kolla upp den noga så det inte är en sönderkörd modell fick själv bakvagns ras 1½ månad efter köpet. (iofs blev det vintertid) så brydde mig inte så mycket för den skulle ändå ställas av. Men det kostar en hel del om man inte klarar av att fixa allt själv. Du känner när du provkör om bilen "ålar" sig på vägen om den karossen vill sticka åt ett håll och däck på ett annat om du fattar.
Rost som killen här ovan sa, nedre baklucka kanten, tanklock, motorhuvskanten. Dörrarna brukar klara sig bra. Så kolla rost, bussningar fram/bakvagn, växellådan om den går fint. Kopplingen så den inte slirar.
allmänna skicket, hade du varit jag så hade jag försökt hitta en som var fullutrustad och då kan ju 200sx "mer för pengarna" gå och lägga sig

Hade jag valt mellan en japsebil (ta inte åt er har haft en hel del sådana) och en välbyggd bil som inte krånglar allt för ofta när dem är i ordning och som hänger på det flesta redan orginal. Så kan ni ju tänka vad jag valt ;D
bara mina tankar lycka till med jobb och bilköp.