5740
Sök

Ska de vara dämpvadd?

286 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
Köpte en MDS GB210 G25 begagnad.  (http://mds.se/?artnr=50310 , fast 10")

Kikade in genom röret, såg då att de inte fanns nå dämpvadd i lådan, ska de inte var det?
Skulle de bli bättre ljud ifall jag slängde in lite dämpvadd, har en del ligandes ändå...

3 295 Inlägg
28 maj 2006
det är väl bara att testa...eller? det ska väl sitta runt väggarna på en basreflexlåda..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 maj 2006
Slave_joe skrev:
det är väl bara att testa...eller? det ska väl sitta runt väggarna på en basreflexlåda..

Japp det ska bara sitta lite på väggarna (2 cm typ) för annars så tappar man funktinen med portad... Se bara till att inget vadd är för porten och att det är 5-10 cm till vadden på väggen där röret slutar..

286 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
Slave_joe skrev:

När jag skriver ett inlägg så vill jag ha ett ordentligt svar, inte "de är väl bara att testa" känns så onödigt. Det fattar väl jag själv att jag kan testa. Men för att slippa skruva bort elementen och och klä den invändigt så hoppades jag på ett svar från nån som har en likadan låda som vet, inte av nån som TROR sig veta.

Tack!

Team Tondöv
649 Inlägg
28 maj 2006
Å andra sidan har han rätt i det han säger, det är bara att testa och se vilket du föredrar!
En del tycker det låter bättre med dämpull, en del utan..
Ljud är ingen absolut vetenskap!

286 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
Sitter det nåt där från fabrik?

21 761 Inlägg
28 maj 2006
Som freddan 70 sa, en del föredrar dämpull och några vill inte ha. Dämpull gör så att elementet upplever lådan som lite större och därför kan gå aningen djupare i frekvens. Nu talar vi inte om att den går 30 Hz djupare utan kanske 5 Hz eller liknande beroende på hur mycket ull det sitter.

Dämpull gör annars mest nytta i lådor som ska spela mellanregister och diskant där det oftast fungerar som resonansdämpning och dämpning av stående vågor mellan två väggar.

Dämpullen är ett av flera sätt att förhindra stående vågor, andra sätt är tex stagning och att snedställa väggar så att ingen vägg är parallell med motstående vägg.

Vet däremot inte hur ofta fabriksbyggda lådor har dämpull.
Senast redigerat av Drönirettab (28 maj 2006)

1 129 Inlägg
22 juli 2006
När det gäller dämpning, vilken skillnad blir de mä ull o skum i lådor?. Blir det ett mjukare ljud mä ull lr så.

Sök