2509
Sök

Någon som testat JULA:s Repair Kit för lagning av bildäck med punka?

1 050 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Fick punktering i helgen, vilket medförde ett helvetes arbete (saknar reserv). Vill ej råka ut för detta elände en gång till. Tänkte därför införskaffa mig ett reparations kit för egenhändig lagning av akut punka. (på plats) Punka spray är uteslutet..

Finns det kanske någon med erfarenhet av dessa Repair kit? Såg att Jula saluför ett kit för knappa 200:- Någon som vet om detta fungerar att laga med? Finns det olika slags limpluggar (stavar) en del är bruna medans andra är svarta? vilka är att föredra.

Det kostade 200:- att laga punkan hos gummiverkstan, arbetet tog max 30 sek. Simpelt enkelt. Här finns pengar att spara. big_smile

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta … @EQ=600209

http://shop.ebay.com/items/__tire-repai … m104.l1198
Senast redigerat av E-30 (9 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

161 Inlägg
9 juni 2009
för att stoppa in pluggen i hålet så måste man ha luft i däcket. iof kan man ju ha en 12v kompressor eller nått sånt i bilen...

3 295 Inlägg
9 juni 2009
funkar hur bra som helst, utan luft i dacket.. smile

I got Dubs!
2 423 Inlägg
9 juni 2009
hur hade du tänkt kränga av däcket i vägrenen?

1 050 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Adde666 skrev:
hur hade du tänkt kränga av däcket i vägrenen?

Man behöver ej kränga av däcket big_smile man letar upp punkahålet samt plockar ut spiken.
sedan kör man med raspen i punkahålet 3-4 gånger, därefter är det dags att trycka in gummipluggen.
Sedan bör det torka ca 2-5 min innan man fyller upp däcket med luftpatroner, kompressor eller tramp-pump. Vet ej om detta är en optimal lagning? men man tar sig garanterat från platsen utan att totalförstöra fälg och däck. wink

98 Inlägg
9 juni 2009
lagade ett av mina 17" däck med de där. funkar kanon, har kört 400mil med de nu utan några problem

1 050 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
AnderssonM skrev:
lagade ett av mina 17" däck med de där. funkar kanon, har kört 400mil med de nu utan några problem

Låter ju utmärkt bra, undrar dock över hur långt man skall trycka in limstaven? i värsta fall kan det ju bli en veke på 1-2cm som står upp inne i däcket? Hur exakt går man tillväga ?

231 Inlägg
9 juni 2009
Man ska ALDRIG laga en punka utan att plocka av däcket!
Inte så spännande o köra kamelskit i hålet o sen bara köra vidare o så skjuter fanskapet för att däcket är knäckt i stommen.

1 050 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Forshem skrev:
Inte så spännande o köra kamelskit i hålet o sen bara köra vidare o så skjuter fanskapet för att däcket är knäckt i stommen.

Gummiverkstaden som utförde lagningen, lämnar garanti på utfört arbete.
Enl uppgift så är däcket ej heller försämrat p.g.a lagningen. Det går utmärkt bra att laga div,småhål i slitbanan. Men ej på däckets sidor.

Var förresten och köpte Reparationssatsen hos Jula, det var riktigt rejäla doningar. Passade på att testa hur det var att laga genom att sticka hål på grannens nya Michelindäck lol Näärå..skämt åsido, jag testade på ett gammalt uttjänt vinterdäck (mitt eget) drog i och drog ur en gipsskruv...Pyyyyyyysssss!
Sedan 5-10 drag med den medföljande raspen & sedan tryckte jag i den själv-vulkaniserande gummimassan detta var dock lite kämpigt. Men till slut så vart det 100% tätt.

Tycker att detta utmärkta tillbehör borde finnas i alla bilar utan reservhjul. wink
Senast redigerat av E-30 (9 juni 2009)

231 Inlägg
10 juni 2009
E-30 skrev:
Forshem skrev:

Gummiverkstaden som utförde lagningen, lämnar garanti på utfört arbete.
Enl uppgift så är däcket ej heller försämrat p.g.a lagningen. Det går utmärkt bra att laga div,småhål i slitbanan. Men ej på däckets sidor.

Var förresten och köpte Reparationssatsen hos Jula, det var riktigt rejäla doningar. Passade på att testa hur det var att laga genom att sticka hål på grannens nya Michelindäck lol Näärå..skämt åsido, jag testade på ett gammalt uttjänt vinterdäck (mitt eget) drog i och drog ur en gipsskruv...Pyyyyyyysssss!
Sedan 5-10 drag med den medföljande raspen & sedan tryckte jag i den själv-vulkaniserande gummimassan detta var dock lite kämpigt. Men till slut så vart det 100% tätt.

Tycker att detta utmärkta tillbehör borde finnas i alla bilar utan reservhjul. wink

Ja att man som gummiverkstad lämnar viss garanti på jobbet när man lagat en punka är väl inget nytt.
Men hur ska man se att däcket inte är knäckt eller värre om man bara raspar upp hålet o trycker i dom där korvarna? Det var så jag menade, sen att det är en grymt mycket bättre nödlösning än däckspray håller jag med till 110% om. Men då också som mer nödlösning tills man kan komma till en verkstad som kan kolla så däcket fortfarande är helt.

Sök