7972
Sök

Kostnad genom att bygga b230FT med 'bara trimm'

908 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Hej !

Har nu funderat på att riva en motor och lära mej bla bla bla..

Hur mycket skulle det kosta med nya lager, ny vev, H-profil stakar, ny kolvar, porta och plana 531 topp, porta insug, större spridare, extraktorrör, ny och större turbo, sportavgas, ny och större IC, packningar, vx3 kam, guldboxar och 'resten' som behövs.. ett ungefärligt pris..  ?

Nu vill jag inte ha några kommentarer om 'leta runt och räkna ut' eller dylikt..

Mvh Tim smile
Senast redigerat av Beckstroem (18 juni 2009)

908 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
glömde remmar också.. nån som har en susning ? smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 juni 2009
jag håller på att bygga en motor till polaren å det är uppe i ca 15000:- redan nu
å då är det bara helrenovering av motorn med h-profilstakar, lite slangar , ny ic ,968 spridare,större soppa pump + sport kat smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 001 Inlägg
18 juni 2009
svårt att säga, det är så mycket saker som spelar in som exakt vilka grejor du tänkt åka med, bara kolvar & stakar kan skilja över 10k mellan billigaste & dyraste

Turbo & IC kan ju också skilja stora pengar på, ska du använda en lastbilsturbo eller en kullagrad raceturbo och responssystem a´la rallycrossmodell?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

908 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
jag håller på att bygga en motor till polaren å det är uppe i ca 15000:- redan nu
å då är det bara helrenovering av motorn med h-profilstakar, lite slangar , ny ic ,968 spridare,större soppa pump + sport kat smile

hehe okej, det blir en liten uppfattning av det slutliga priset av allt jag ska byta tongue tack smile

908 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
svårt att säga, det är så mycket saker som spelar in som exakt vilka grejor du tänkt åka med, bara kolvar & stakar kan skilja över 10k mellan billigaste & dyraste

Turbo & IC kan ju också skilja stora pengar på, ska du använda en lastbilsturbo eller en kullagrad raceturbo och responssystem a´la rallycrossmodell?

Med det där med kolvar och stakar har jag väl tänkt mej att ha ungefär mellan klass på grejerna.

Turbo och ic'en, Turbon jag ska ha ska va den som 'passa bäst' till resten av motorn och ic'en ska vara stor och ha bra kyl förmåga, dock ingen kina ic..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 juni 2009
hur mycket hk är du ute efter då?

908 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:

Är inte ute efter något direkt antal men över 250 skulle ju vara kul att komma,

908 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
jo en sak till, tror ni 100 000 kommer räcka iaf halva vägen ? smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 juni 2009
Beckstroem skrev:

det räcker hela vägen garanterat tongue ialla fall till 250+ smile

908 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
Beckstroem skrev:

det räcker hela vägen garanterat tongue ialla fall till 250+ smile

hehe okej, bra big_smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 juni 2009
Beckstroem skrev:
turboforssen skrev:

det beror lite på vasd du har hemma åsså smile polarens  motor kommer att kosta ca 22-23000 för ca 280hk men då har vi lite grejar från start åsså smile
tänk på att koppling å växellåda bör du räkna med
kan säga att det är mycket småsaker som man inte tänker på som kostar pengar smile

908 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
Beckstroem skrev:
turboforssen skrev:

det beror lite på vasd du har hemma åsså smile polarens  motor kommer att kosta ca 22-23000 för ca 280hk men då har vi lite grejar från start åsså smile
tänk på att koppling å växellåda bör du räkna med
kan säga att det är mycket småsaker som man inte tänker på som kostar pengar smile

aa lådan har jag faktiskt tänkt på, en förstärkt m90, men jag vet ju varken hur mycke de kan kosta eller vem som kan göra det åt mej. kopplingen ska vara den 'starkaste'. smile

En sak till jag tänkte på, vad mycket kan ett b230fk block kosta i runda slängar ?
Senast redigerat av Beckstroem (18 juni 2009)

660 Inlägg
18 juni 2009
Finns en snubbe i Gävle som hade en annons på blocket för ett tag sen, den kanske är kvar? iaf så sålde han BMW-lådor som var anpassade till B230 motorena för ca 6 000 kr, skulle palla med riktigt mycket effekt!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Pan
18 juni 2009
Soderqvist skrev:
Finns en snubbe i Gävle som hade en annons på blocket för ett tag sen, den kanske är kvar? iaf så sålde han BMW-lådor som var anpassade till B230 motorena för ca 6 000 kr, skulle palla med riktigt mycket effekt!

//Soderqvist

Är det inte Bakaxel.se som har förtags annons på blocket big_smile

vill ju ha lite väghållning med smile

Håller på och grejer med min 940. Kan skriva upp lite vad det kostar osv vad jag köpt.

GE Motorsport sänkning 4600:-
Aussielocker renoverad axel med abs 6300:-
Sachs tryckplatta 712 + Org lamell 4600:-
2.5" avgas halvsats biltema 500:- ca
Simons 2.5" fullflödes 600:- ca

Då har man ju graderat sig för lite effekt iaf big_smile

TRIM
531 topp org 1800kr
vikingchip 1500kr
tryckklocka 1200kr

Detta @ 1bar bör generera ca 220hk? Har inte tänkt att riva motorn denna säsongen utan bara köra ^^

Detta skriver jag för jag tänkte också hiva i hprofil men sen tänkte jag om och prioriterade lite väghållning osv för det beöhvs ju sen iaf om man ska ha värre motor smile

MVH Gurra

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 juni 2009
när jag trimmade min 230 fk spis så kom jag till 250 hästar å 346nm  för dessa riksdaler
Koppling  4000
portad topp 3500
spridare 1500
chip 500
Ombyggnad lmm  0kr
turbo 1500kr
ombyggnad BTR 0kr

Å med dessa grejer hade jag kunnat plocka runt 300häst i alla fall
men vi lyckades aldrig få upp mer än 0.8-0,9 bars laddtryck i bänken
nån vecka senare laddade jag 1.1-1.2 bar å de blev en äcklig skillnad...

908 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
okej, de är alltså å 'billigt', och jag som har gått och fått för mej mycket större summor för att trimma tongue

Sök