5113
Sök

Byta bil: Micra -06

1 814 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Tjena,
Min mamma har en Nissan Micra -06 1.3  (uttagen 07) som bara rullat ca 2500mil som hon funderar på att byta mot en något större och mer komfortabel bil. Bilen har AC, manuell låda, 6 skivors CD-växlare från fabrik samt elhissar fram. Även el-speglar.

Hon vill gärna byta den mot en bil i samma prisklass. Något äldre bil gör inget wink

egenskaper som bilen bör ha:
-relativt bränslesnål ( en större bil lär ju dra mer )
-komfortabel
-billig försäkring

Gärna svenskt, tyskt eller japanskt!

Fram med era förslag! Tack på förhand! smile

518 Inlägg
20 juni 2009
Audi a4 eller a6 om man behöver så stor. eller en skoda octavia om  det räcker med dennes utrymme , då ska det vara en 1.8t minst.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 688 Inlägg
20 juni 2009
Saab är ju både bensinsnåla, "svenska" och billiga i försäkring.
T.ex en 9-5 ligger ju riktigt bra i pris, relativt motorstarka i förhållande till förbrukningen, okej med utrustning redan från fabrik.
Framförallt är dom komfortabla, inget mot en bmw 7serie, men jämfört mot en Micra så e de ju lyx smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juni 2009
Vi skulle ha en extra bil att åka runt i bestämde vi oss för i vintras. Jag fick (som enda intresserade över huvudtaget roll ) uppdraget att ordna detta. En av bilarna jag kollade på var en Micra av den modellen din mor har.

Istället skaffade vi oss en Mercedes A-klass, varför?

Jo, den var minst lika smidig att köra (den är dessutom kortare va?) men ändå betydligt rymligare innuti. A-klassens höjd och smarta packning för att man kan plocka ut alla säten utom förarsätet och få jätteutrymme, eller bara fälla undan det och ändå ha stort lastutrymme jämfört med andra i klassen.
En annan fördel var säkerheten, mercans konstruktion där motorn åker in "under" bilen och tar upp krockkraften gör att den fått bra betyg i krocktester. Samtidigt som den är lika snål som Micra

Men framför allt, den känns betydligt större än vad den är. Jag upplever A-klass betydligt stabilare än tex den Nissan Primera mina morföräldrar har. Eftersom Primera är en stor bil (och inte direkt ostadig den heller) tycker jag det är ett mycket gott betyg. Dessutom är den storbilsbekäm i lite högre farter, inte i lägre. Återkommer till ämnet.

Men A-klass välte ju i älgtestet? Lung den välter inte längre, det har Mercedesteknikerna sett till. Inte ens om man kopplar loss antisladdet (som vanligtvis inte går att slå av, men kopplar man loss batteriet tar det 5min innan det är i funktion igen, småkul tongue) Det har jag kollat *host*
Tvärt om är den numera understyrd, stabil och nästan rolig i lagom fart. Understyr rejält om man pressar den men beter sig inte osäkert på något vis. (bortsett från understyrningen i sig då, men det är en åsiktsfråga ju)

Nackdelar? Eftersom konstruktionen är så kompakt är det dyrt att serva motorn. Att byta kompontenter som startmotor är svindyrt jämfört med normalt. Helt enkelt eftersom det är så svårt att komma åt. En annan nackdel är att den är väldigt stötig över "små hinder i låg fart", som tex ett farthinder. Varför? Jo kort hjulbas i kombination med den hårdare fjädringen den fick som en åtgärd för att den inte skall välta.

*Vad jag lärde mig i jakt på en A-klass är att du skall helst köpa en med Facelift då kvaliten blev avsevärt bättre, alltså 01 eller nyare det syns rätt tydligt framför allt på inredningen.

*Se upp med stora hjul, sätter man dit 17" på den så hjälper inte Mercedes åtgärder lika bra, den blir bara otäck att köra. 16" är max och med dessa är den både bekväm och lite körglad.

*Elegance-paketet räcker, Avantgarde innebär (ännu) hårdare fjärding och med denna blir den obekväm och lite smålustig i kurvorna. 16" och elegance (komfort) fjädring är alltså bäst!

Och dessutom, A140 är snål men klen. A160 är lite av ett mellanting, lika bra att välja snål eller prestanda. A190 är alltså prestanda. MEN! A190 har en annan fjädring och andra bromsar än de svagare modellerna, alltså är den både bekvämast och roligast och bromsar bäst.

Jag fick rådet av Hedin Bil att köpa en A190 Elegance, och efter provturer håller jag med dom. Det är den absolut bästa kombinationen av A-klass. En väldigt praktisk och trevlig bil, dem mest lättköra bil jag någonsin kört om man tar in alla saker som att parkera, dragläge, växling osv.
Senast redigerat av Rquired (20 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 814 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Karl-Bertil: A4 verkar ganska intressant! Funderar på en 1.8T eller 2.0T smile
Losgard: 9-5 verkar vara en väldigt prisvärd bil, 2.0T motorn gillade jag, Är den bra?
Rquired: Tack för ett grymt bra svar! smile A-klassen ska jag kika lite närmare på!

Fler tips uppskattas!

12 086 Inlägg
20 juni 2009
Hon har kört en 1.3 Micra och vill ha en större bil som drar lite soppa o ni börjar diskutera turbomotorer? tongue
Jag skulle rent spontant säga Audi A3 lr en Bmw 316. Förhållandevis dyra bilar kanske men det är fina bilar smile

Saab 9-5 är ju rena skåpbilen i jämförelse med en Micra, är de verkligen vad hon vill ha?

518 Inlägg
20 juni 2009
en 1.8t tar inte mkt bensin , jag körde min skoda 1.8t på 0.7 / mil i snitt.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 814 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Hon har kört en 1.3 Micra och vill ha en större bil som drar lite soppa o ni börjar diskutera turbomotorer? tongue
Jag skulle rent spontant säga Audi A3 lr en Bmw 316. Förhållandevis dyra bilar kanske men det är fina bilar smile

Saab 9-5 är ju rena skåpbilen i jämförelse med en Micra, är de verkligen vad hon vill ha?

Hittils har ingen av bilarna varit slukare direkt. Micran drar redan lite mer än den borde...
A3 verkar nice men det går ej att hitta vettiga modeller för det priset.

Karl-Bertil skrev:

1.8T är ju rätt snåla och har bra drag pga turbo ändå smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juni 2009
expect1991 skrev:
JapMax skrev:

Hittils har ingen av bilarna varit slukare direkt. Micran drar redan lite mer än den borde...
A3 verkar nice men det går ej att hitta vettiga modeller för det priset.

Karl-Bertil skrev:

1.8T är ju rätt snåla och har bra drag pga turbo ändå smile

En 1.8t är snål beroende på hur man kör, eller törstig beroende på...

Men har hon någon nytta av en bil med såpass med tryck i? Går på fördommar när jag frågar då tex min mamma är minst lika förtjust i prestanda och stora motorer som jag är. Men rent generellt brukar det inte vara det viktigaste, och då tycker jag 150hp+turbo låter mkt.

Som någon skrev ovan, Bmw 316i Compact E46? Kanske inte vacker men smidig och snål, en sån drar runt 0,6 blandad och motorn/tekniken är pålitlig. Gillar personligen stuket på dessa.

1 814 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Men har hon någon nytta av en bil med såpass med tryck i? Går på fördommar när jag frågar då tex min mamma är minst lika förtjust i prestanda och stora motorer som jag är. Men rent generellt brukar det inte vara det viktigaste, och då tycker jag 150hp+turbo låter mkt.

Du har en poäng, men jag ska också köra bilen så jag vill gärna ha lite mer effekt än micran har idag, den klarar knappt av accelerationer känns det som. Hon vill ha en något större bil, och 1.8T är lagom i förbrukning, jag ligger oftast och puttrar lugnt också. smile

Har även kollat på Passat 1.8T, vad sägs om dem? Är inte det samma motor som sitter i A4?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 juni 2009
expect1991 skrev:
Rquired skrev:

Du har en poäng, men jag ska också köra bilen så jag vill gärna ha lite mer effekt än micran har idag, den klarar knappt av accelerationer känns det som. Hon vill ha en något större bil, och 1.8T är lagom i förbrukning, jag ligger oftast och puttrar lugnt också. smile

Har även kollat på Passat 1.8T, vad sägs om dem? Är inte det samma motor som sitter i A4?

Jo samma motor. Klart, då behöver "hon" lite effekt ju wink

1 814 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Är det något speciellt man ska se upp med när det gäller Passat 1.8T årsmodell runt -00 ?

Verkar vara riktigt bra bilar, har kört en 1,6 som inte var för trött heller för den delen. smile

143 Inlägg
24 juni 2009
en golf eller polo kanske

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 juni 2009
Varför inte en Bmw 325ti compact? Pigg som s*tan men liten och smidig, en sådan drar en 0,9 även med lite gasfot så den drar inte så farligt. Verkligen en rolig bil att köra

Sök