Vi skulle ha en extra bil att åka runt i bestämde vi oss för i vintras. Jag fick (som enda intresserade över huvudtaget

) uppdraget att ordna detta. En av bilarna jag kollade på var en Micra av den modellen din mor har.
Istället skaffade vi oss en Mercedes A-klass, varför?
Jo, den var minst lika smidig att köra (den är dessutom kortare va?) men ändå betydligt rymligare innuti. A-klassens höjd och smarta packning för att man kan plocka ut alla säten utom förarsätet och få jätteutrymme, eller bara fälla undan det och ändå ha stort lastutrymme jämfört med andra i klassen.
En annan fördel var säkerheten, mercans konstruktion där motorn åker in "under" bilen och tar upp krockkraften gör att den fått bra betyg i krocktester. Samtidigt som den är lika snål som Micra
Men framför allt, den känns betydligt större än vad den är. Jag upplever A-klass betydligt stabilare än tex den Nissan Primera mina morföräldrar har. Eftersom Primera är en stor bil (och inte direkt ostadig den heller) tycker jag det är ett mycket gott betyg. Dessutom är den storbilsbekäm i lite högre farter, inte i lägre. Återkommer till ämnet.
Men A-klass välte ju i älgtestet? Lung den välter inte längre, det har Mercedesteknikerna sett till. Inte ens om man kopplar loss antisladdet (som vanligtvis inte går att slå av, men kopplar man loss batteriet tar det 5min innan det är i funktion igen, småkul

) Det har jag kollat *host*
Tvärt om är den numera understyrd, stabil och nästan rolig i lagom fart. Understyr rejält om man pressar den men beter sig inte osäkert på något vis. (bortsett från understyrningen i sig då, men det är en åsiktsfråga ju)
Nackdelar? Eftersom konstruktionen är så kompakt är det dyrt att serva motorn. Att byta kompontenter som startmotor är svindyrt jämfört med normalt. Helt enkelt eftersom det är så svårt att komma åt. En annan nackdel är att den är väldigt stötig över "små hinder i låg fart", som tex ett farthinder. Varför? Jo kort hjulbas i kombination med den hårdare fjädringen den fick som en åtgärd för att den inte skall välta.
*Vad jag lärde mig i jakt på en A-klass är att du skall helst köpa en med Facelift då kvaliten blev avsevärt bättre, alltså 01 eller nyare det syns rätt tydligt framför allt på inredningen.
*Se upp med stora hjul, sätter man dit 17" på den så hjälper inte Mercedes åtgärder lika bra, den blir bara otäck att köra. 16" är max och med dessa är den både bekväm och lite körglad.
*Elegance-paketet räcker, Avantgarde innebär (ännu) hårdare fjärding och med denna blir den obekväm och lite smålustig i kurvorna. 16" och elegance (komfort) fjädring är alltså bäst!
Och dessutom, A140 är snål men klen. A160 är lite av ett mellanting, lika bra att välja snål eller prestanda. A190 är alltså prestanda. MEN! A190 har en annan fjädring och andra bromsar än de svagare modellerna, alltså är den både bekvämast och roligast och bromsar bäst.
Jag fick rådet av Hedin Bil att köpa en A190 Elegance, och efter provturer håller jag med dom. Det är den absolut bästa kombinationen av A-klass. En väldigt praktisk och trevlig bil, dem mest lättköra bil jag någonsin kört om man tar in alla saker som att parkera, dragläge, växling osv.