Dålig tomgång Golf II CL -91

DrEvilBoy
23 november 2008 · 29 Inlägg

Har riktigt dålig tomgång på vrålåket (Mk2 1,6 cl -91), detta gör att den inte går igenom besiktningen pga högt HC vid tomgång. tippar på att tomgången ligger och svajar mellan 4-600 när bilen är varm. fungerar bra när bilen är kall.
När bilen är riktigt varm så dör den när man tex ska stanna för rött och man frikopplar... då klarar den inte att hålla sig vid liv, men det är inga problem att starta den igen.

Har kollat efter läckage med startspray, kollat förgasarfoten och den är hel, testat andra kablar, bytt rotor/fördelare/tändstift, bytt filter och idag testade jag med en annan förgasare men lyckas inte hitta felet.

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
23 november 2008 · 857 Inlägg

Den blå tempgivaren kan du prova byta. Den talar om för motorstyreneheten hur varm/kall motorn är och styr då kallstarten.
Kostar ca 150:- att köpa och prova med.. Inte helt ovanligt att dom går sönder så styrenheten att motorn är kall hela tiden..

DrEvilBoy
25 november 2008 · 29 Inlägg

g-man skrev:
Den blå tempgivaren kan du prova byta. Den talar om för motorstyreneheten hur varm/kall motorn är och styr då kallstarten.
Kostar ca 150:- att köpa och prova med.. Inte helt ovanligt att dom går sönder så styrenheten att motorn är kall hela tiden..

Har nu bytt den blåa givaren... passade på att byta den röda som satt brevid... utan framgång.
Bytte även en givare som satt snett nedanför förgasaren (blå kontakt). Inget fungerar.  tomgången är lika dålig som innan.

Börjar bli lite desperat då den snart måste ombesiktas.... min första golf och jag hatar den redan wink
tacksam för fler förslag

audi-gt
27 november 2008 · 19 Inlägg

vakum slangen från broms servon till insugs röret brukar kunna spricka. och har du tittat så tomgångsmotorn     
fungerar som den ska...

Audi gt cupe "MONROE" (1986)
Audi gt cupe "EGO" (1985)
Volkswagen caddy "skalman" (2002)
DrEvilBoy
28 november 2008 · 29 Inlägg

audi-gt skrev:
vakum slangen från broms servon till insugs röret brukar kunna spricka. och har du tittat så tomgångsmotorn     
fungerar som den ska...

hittar inget läckage från slangen från bromsservon.... men det sitter en ventil på den slangen, kan den orsaka sådana problem. enligt mina bilder så ska det sitta en sådan där men vad har den för funktion?

Angående tomgångsmotorn så har jag en svart sak på förgasaren (2e2 förgasare) som jag antar att det är tomgångsmotorn. hur testar jag att den är hel? Har bytt förgasare och den fungerade inte heller. skulle ju vara maximal otur om båda var trasiga.
När jag drar ut kontakten till den svarta saken på förgasaren så dör motorn... så jag antar att det är där tomgångsmotorn sitter..

Senast redigerat av DrEvilBoy (28 november 2008)

Bock_R
3 juli 2009 · 1 Inlägg

jag har exakt samma fel på min när bilen blir varm dör den om man inte gasar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang