3666
Sök

Trimdelar direkt från Japan

4 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Hej allesamman.

Min första inlägg här så var inte så hårda, är ni snälla.
Jag har lite problem med att bedöma vilken forum detta ska postas i, dessutom så är jag lite tveksam om detta klassas som försäljning och med detta strider mot forumreglerna. Isåfall ber jag om ursäkt på förhand.

Jag försöker att vara så kortfattad och så rakt på sak som möjligt:

Just nu infinner jag mig i Japan, dit jag flyttade för ungefär ett och ett halvt år sedan.
Jag har möjlighet att få tag på tillbehör, reservdelar och trimkits/chiptrim för japanska bilar, ifall något intresse finns. Nu vet jag inte om det är så pass lönsamt att beställa från Japan jämfört mot handla i Sverige, dock kan det inte skada att kolla prisskillnaden.

Ser fram emot att hjälpa er med förgrågorna.

Med Vänliga Hälsningar

2 014 Inlägg
4 juli 2009
Om du planerar att tjäna något själv på att hjälpa folk med importen av delar räknas detta som försäljning/marknadsföring och strider därmed mot reglerna.

Gör du det som en gratis tjänst så är det OK såvitt jag kan bedöma, men det slutliga avgörandet ligger hos Chrizz. Dock måste du i så fall kunna bevisa på något sätt att du gör det gratis, exempelvis genom att låta kvitton följa med leveransen av eventuella delar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

4 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Alecci

Tack för svaret.
Det är inte direkt någon affärsverksamhet just nu.
Innan jag bestämmer mig hur jag vill driva det hela, ville jag helt enkelt informera om alternativet.
Ärligt talat, det är möjligt att jag kommer att vilja kompensera den tid jag lägger ut på att förhandla ett bra pris här och skicka saker över.

Jag kommer att vänta tills Köp/Sälj forumet dras igång. Finns det något klart datum?

Alternativt, kan detta tråd tas bort tills vidare.

MVh

2 014 Inlägg
5 juli 2009
Om du planerar att göra någon förtjänst på delarna måste du ju registrera någon form av företag, annars räknas det ju som svartimport/svartjobb.

Köp/Sälj för fordon fungerar väl, men vad avser delar och övrigt har jag tyvärr inget datum. Även den biten ligger hos Chrizz.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

4 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Alecci

Jag funderar på det just nu (registrera företag).
Problemet kanske är att det är lite dumt att sparka igång det på full skala så länge man inte kan erbjuda någon som helst förtjänst för köparna. Dvs, ifall det är dyrare eller lika dyrt som i Sverige.
Tja, hur som helst om företaget blir registrerad så kommer detta att ske här i Japan, vilket innebär mitt ansvar att deklarera skatten och/eller vinsten.

Edit:
Det är ju också en intressant fråga om t.ex chiptrim är tillåtna i Sverige nu. Eller är det som med hembränt - lagligt att bränna, olagligt att konsumera?
Ingen fara apråpå forumet. Jag fortsätter att kolla.

MVh
Senast redigerat av JTKXport (7 juli 2009)

Sök