6891
Sök

Tips till ihopkoppling av enkel billjudsanläggning

VW-driver
291 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
Hej!

Idag har jag sågat baffeln så jag får ner 6x9or perfekt. Har dragit strömkabel på ena sidan och signalkabel på andra. Jag är inte direkt kunnig om hur man ska koppla kablarna. Jag har en lågnivåkabel också, hur ska den dras och kopplas?

Har en 10' MDS basreflexlåda, MDS GP-2 slutsteg och 6x9". Köpte ett "wiring kit" på Micro med strömkabel, högtalarkabel/signalkabel (om signalkabel och högtalarkabel är densamma), ringterminals(?) och hela köret för att man ska kunna koppla in ljudet. Köpte till lågnivåkabel (5m).

Hur ska jag gå tillväga? Vilket schema ska jag gå efter på MDS hemsida?

Mycket tacksam för tips och svar.

1 631 Inlägg
20 juni 2006
Signalkabel och lågnivå är samma sak, så du har nog dubbla sådana. Inte att förväxla med högtalarkabel. GP-2 är väl ett 2-kanalsteg så du ska inte koppla in det till 6x9orna.

- Ström från batteriet (m säkring inom 30 cm!) till steget
- Jord från batteri till kaross
- Jord från steg till kaross
- Högtalarkabel från steg till bas
- Lågnivå/signalkabel från cd-spelare till steg
- Remote från cd-spelare till steg

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

10 287 Inlägg
20 juni 2006
Och det första du skall dra till slutsteget är jordkabeln. Sedan plus, med säkringen urtagen, sedan lågnivå och remote. Efter det så kollar du noga att jordkabel och plusmatning sitter ordentligt.
Högtalarkabel kan du dra efter detta och där vara noga med att alla delar av kabeln (kardelarna) kommer in i högtalarterminalerna så att du inte riskerar kortis mellan högtalarutgångarna.

Hoppas också att du har skruvat fast allt ordentligt. Man skall inte ha så bråttom att åka ut och spela att man inte sätter fast grejorna ordentligt.

Nu kan du sätta dit säkringen vid batteriet och börja spela.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

volvoraggare
4 776 Inlägg
20 juni 2006
det går att driva både  midbasar och mellanregister men koppla bara + eller om der var -  kommer ej i håg  på mellanregistret och två kablar ner till mellanbasen  två kablar ner till 6*9:orna och slutsteg till basen är inte 100%ig på kopplingen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

VW-driver
291 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
Tack för tipsen! Fick dock hjälp av en kunnig så nu kan jag koppla ljud iaf.

Sök