4690
Sök

Fråga ang. byte av motorolja

2 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Hej.
Har just köpt en saab 9-3 2.0t vector 03, som rullat 11.890 mil. Saken är det att när jag tittade på motoroljans färg var den helt svart, och när man rattar in "service"-menyn står det 0-dagar till byte, och 0%. Bilen i sig skall varit regelbundit servad, dock är det ju dags för "stora" 12.000 mils-servicen nu...
Jag kommer lämna in den för denna service på verkstad om en vecka, min fråga till er är om man fortfarande våga köra med den tills dess? Eller skall man låta den stå när det är så kass olja i ? Vad kan hända om man fortsätter köra som det är, vad rekommenderas?

Mvh Martin.

214 Inlägg
11 juli 2009
I värsta fall så kan den ju skära ihop och då är det ju stor motor renovering modell stor som gäller.
Men jag tror du oroar dig lite i onödan. Låter den konstigt, verkar den gå tungt eller nått sånt? Lyser oljelampan länge när startar? Att oljan är kolsvart är ju inte sådär enormt bra och bör bytas ganska snart men jag tror nog inte det är nån större risk för haveri faktiskt. Min olja på bruksbilen är också kolsvart och har varit det i c:a 1 år men den går utan problem ändå.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 juli 2009
Oljan blir ganska så snabbt mörkare efter bytet.

Men brukar märkas på den om den är dålig. Lukta känn å kolla färg.

Kan ju garantera att den inte skär iaf. Då måste väl oljan va mer än 20 år eller nö...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

2 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Okej, tack för svaren. Men det som orade mig mest var ju att i service"-menyn står det 0-dagar till byte, och "kvaliten" har tickat ned på 0%.  En kollega på jobbet hade inne sin lite nyare saab för oljebyte, det var när den var nere på 12%. Då tyckte mekaniken att det var lite väl sent, han borde lämnat in den tidigare....

Sök