9434
Sök

Säkringsstorlek vid batteriet?

1 503 Inlägg
23 juni 2006
Trådstartare
Hur stor ska säkringen vid batteriet vara på strömkabeln till slutsteget?
Osäker p.g.a. att jag fått olika svar som bl.a. att det beror på kabelns area eller att man ska ta säkringsstorlekarna på de två olika stegen och lägga ihop.
Har ett steg med 60 A säkring och ett med 25 A säkring. Arean på kabeln är 30 mm2 ungefär.
Ska jag alltså ha en säkring på 85 A vid steget?
Tacksam för all hjälp.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

21 761 Inlägg
23 juni 2006
Först ska vi klargöra vad den säkringen är till för egentligen. Den säkringen är ENDAST till för att skydda strömkabeln mot tex kortslutning.
Sedan ska den säkringen dimensioneras så att det inte finns risk för strömkabeln att börja brinna, därför så finns det en rekommenderad maximal säkringsstorlek för olika kabelareor. En sådan rekommendationstabell finns tex på Nårdiks hemsida.

Tittar man i den tabellen så är 140A den maximala storleken för 33mm2 kabel. Man måste alltså inte ha 140A men det är den högsta rekommenderade storleken.

Eftersom dina steg tillsammans är säkrade för 85A så bör ju strömkabelns säkring också vara minst 85A, annars så kan du inte utnyttja stegen fullt ut. Då bör också strömkabeln vara så pass kraftig att du kan ha minst 85A säkring utan att kabeln riskerar att bli överbelastad och iom att det är en ca 30mm2 kabel så klara den det.

Nu lät det väl nästan som att jag skrev till ett barn men det är i så fall inte meningen, jag försöker bara vara lite extra tydlig.

1 503 Inlägg
23 juni 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Först ska vi klargöra vad den säkringen är till för egentligen. Den säkringen är ENDAST till för att skydda strömkabeln mot tex kortslutning.
Sedan ska den säkringen dimensioneras så att det inte finns risk för strömkabeln att börja brinna, därför så finns det en rekommenderad maximal säkringsstorlek för olika kabelareor. En sådan rekommendationstabell finns tex på Nårdiks hemsida.

Tittar man i den tabellen så är 140A den maximala storleken för 33mm2 kabel. Man måste alltså inte ha 140A men det är den högsta rekommenderade storleken.

Eftersom dina steg tillsammans är säkrade för 85A så bör ju strömkabelns säkring också vara minst 85A, annars så kan du inte utnyttja stegen fullt ut. Då bör också strömkabeln vara så pass kraftig att du kan ha minst 85A säkring utan att kabeln riskerar att bli överbelastad och iom att det är en ca 30mm2 kabel så klara den det.

Nu lät det väl nästan som att jag skrev till ett barn men det är i så fall inte meningen, jag försöker bara vara lite extra tydlig.

Tack, Drönirettab. Du är en pärla. big_smile

1 503 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
Va nere på mediacenter idag och skulle köpa en säkring på 85 A. Men när jag förklarade för dom vad jag skulle ha den till så sa dom att den va för liten och att jag behövde MINST en 100 A. Och p.g.a. att dem verkade lite okunniga om det här med bilstereo så vill jag höra med er om det verkligen fungerar att köra med en 100 A säkring. Vill ju inte ha kabelbrand i bilen....
Senast redigerat av Oboy6 (31 juli 2006)

592 Inlägg
31 juli 2006
Lånar tråden lite tongue Vill bara veta om ag har för stora eller små säkringar. Vid batteriet har jag en 80A säkring, kabeln är en 35mm2 och delas upp i bagaget med ett fuseblock, där har jag en 60A åt det ena slutsteget som är avsäkrat 80A, och en 40A åt slutsteget som är avsäkrat 25A, har jag fel säkringar?

2much.fi
Accessories for your DSLR

21 761 Inlägg
31 juli 2006
Oboy6 skrev:
Va nere på mediacenter idag och skulle köpa en säkring på 85 A. Men när jag förklarade för dom vad jag skulle ha den till så sa dom att den va för liten och att jag behövde MINST en 100 A. Och p.g.a. att dem verkade lite okunniga om det här med bilstereo så vill jag höra med er om det verkligen fungerar att köra med en 100 A säkring. Vill ju inte ha kabelbrand i bilen....

Ja, eftersom du har en 30mm2 kabel så går det bra med en 100A säkring.

21 761 Inlägg
31 juli 2006
Slaktarin skrev:
Lånar tråden lite tongue Vill bara veta om ag har för stora eller små säkringar. Vid batteriet har jag en 80A säkring, kabeln är en 35mm2 och delas upp i bagaget med ett fuseblock, där har jag en 60A åt det ena slutsteget som är avsäkrat 80A, och en 40A åt slutsteget som är avsäkrat 25A, har jag fel säkringar?

Om man räknar ihop den sammanlagda säkringsstorleken på stegens egna säkringar så blir det 105A och säkringen framme vid batteriet är 80A, det innebär att du inte kan utnyttja stegens effekt riktigt fullt ut. Det skulle vara bättre att sätta en säkring som är minst 105A eller aaningen större, dock inte större än 140A som är den största rekommenderade säkringen för 33mm2 kabel.

Sedan har du satt en mindre säkring på fuseblocket än stegets egen säkring på det stora steget, det gör att du inte kan utnyttja det steget fullt ut heller.

Du kan ju låta det vara som det är just nu om du vill, det är INGENTING som kan hända med stegen iaf. Men om du vill kunna utnyttja stegen helt och hållet fullt ut så bör du nog sätta en lite större säkring framme vid batteriet och sätta en lite större säkring på fuseblocket till det större steget.

Så tycker jag, andra kanske har andra synpunkter.

592 Inlägg
31 juli 2006
Men hur ofta arbetar steget för fullt? det är väl inte så ofta?

2much.fi
Accessories for your DSLR

21 761 Inlägg
31 juli 2006
Nej, det är nog sant. Det är i så fall om du vill testa hur högt det går att kräma på med dina grejor, annars kanske du inte utnyttjar mer än tex hälften eller liknande.

Sök