6424
Sök

Hur mycket kraft krävs för att kröka en fälg?

I brist på annat :)
526 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Blev för några veckor sedan utsatt för en påkörning mitt i en omkörning, jag signalerade i god tid och påbörjade min omkörning, väl förbi första (av 4 bilar) så börjar bil #2 att köra om vilket resulterar i att den bilen trycker till sitt framdäck mot mitt bakdäck. Min bil hoppar till lite åt vänster men inget allvarligt (90-väg så hastigheten var därefter).

Vid första inspektionen på plats märkte jag att fälgen var nött på ett par ekrar samt kofongaren hade hoppat ur sitt fäste och sen lackskada på skärmen (plastdelen). Men nu när jag vandrade upp till bilen bakifrån så märkte jag att det hjulet såg väldigt snett ut så iväg till däckverkstad som konstaterade sneslitage. Men han påpekade dock att det hade hållt på en stund men kunde inte ge någon uppskattning på hur lång tid.

Efter olyckan har jag kört ~30-40mil. Är det möjligt att nollan som körde på mig lyckats kröka fäljen eller har däckverkstaden gjort ett kasst jobb när dom satte på fälgen?
Senast redigerat av nuffe (18 juli 2009)

2 982 Inlägg
18 juli 2009
hade fälgen suttit snett så hade du märkt det när du kör.

KHRacing
18 juli 2009
vad var det för väg ?
(Får man lagligt köra om 4 bilar i rad på en enkelfilig väg ?)

5 089 Inlägg
18 juli 2009
Fälgen är nog int ekrökt. är nog skev bakaxel. För bilen borde skaka som satn ifall fälgen är skev.

\Lindgren

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 juli 2009
KHRacing skrev:
vad var det för väg ?
(Får man lagligt köra om 4 bilar i rad på en enkelfilig väg ?)

Om där är fritt borde det väl inte va något olagligt med det?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
18 juli 2009
Trist att folk inte lär sig att använda backspeglarna.

Fälgen är inte krökt, det är säkert nått fäste som har flyttat på sig så cambervinkeln blivit ändrad ordentligt.

Sök