4348
Sök

B230FT, hur mycket vågar man ladda utan att motorn spikar?

273 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Tjenixen big_smile

Är nu dags att trimma lite, har en 940 med B230FT från -91 som har rullat 20500 mil med originalsnurra, original WG och hela faderullan, det ända som inte är original är chip, 3" och öppet filter (samma setup som varannan volvoraggare kör med) + att tändningen är flyttad 3 grader (vassare)

Ska imorrn eller i övermorgon hämta hem en 531-topp och vx3-kam, hade även tänkt köpa en pysventil och trycka på lite till.

NU till frågorna: hur mycket kan man ladda utan att riskera att motorn spikar? Har hört att man kan ladda till till slutet på det vita fältet på laddtrycksmätaren som sitter i FTT, från en ganska säker källa smile

Är pysventil bra alternativ? har hört att det KAN ge instabilt ladd...

dock vill jag höra med er andra g.orgare för att höra vad ni säger smile Erfarna volvotrimmare får gärna komma med förslag som kanske fungerar bättre.

EDIT: har sökt här på forumet utan resultat sad
Senast redigerat av ArizonaEagle (20 juli 2009)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 juli 2009
pysventil funkar om du köper sådan som enbart är på wg slangen och inte tex ställbar i cupen ...

runt 1 bar 1.1 går och köra hur bra som helst ska man över 1.2 bar bör man byta intercooler till alu oså

2 452 Inlägg
20 juli 2009
har själv laddat 1,1 på min 940 turbo,då satt det annan 531 topp med v-kam i t16 aggregat som var uppsvarvat,andra spridare,racekat 3 tums hela vägen o annan lmm...behövs ingen pysventil om man har en riktig wastegateklocka...men det är olika från bil till bil ang spikning vissa kan spika redan vid 0,85 bar

döden kommer tillbaka

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 juli 2009
Innan du börjar labba så skaffa dej en laddtrycksmätare. Men inte mer än ca 1 bar med orginal snurran.
Kör gärna med 98 oktan med.
Senast redigerat av Volvo_Mannen (20 juli 2009)

Jonas

273 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
okej, jag va kanske lite otydlig i frågan tongue

Hur mycket tror ni att jag kan ladda med den setupen i ovanstående inlägg?

kompisen kör med 1.1 bar i ladd, men den motorn är nyrenoverad (kanske inte har nån betydelse för spiktendenser)

273 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Innan du börjar labba så skaffa dej en laddtrycksmätare. Men inte mer än ca 1 bar med orginal snurran.
Kör gärna med 98 oktan med.

okej, kör redan på 98 oktan tongue

Funkar biltemas nya laddtrycksmätare?

5 650 Inlägg
20 juli 2009
ArizonaEagle skrev:
okej, jag va kanske lite otydlig i frågan tongue

Hur mycket tror ni att jag kan ladda med den setupen i ovanstående inlägg?

kompisen kör med 1.1 bar i ladd, men den motorn är nyrenoverad (kanske inte har nån betydelse för spiktendenser)

min 940 går på 1.1bar och allt som är gjort är upp pyst ladd till 1.1 och chipp kört så 1 bra tag funkar prima
så länge din är chippad så äre inte mkt och oroa sig över visst allt jag ju hända om man har otur men den risken lär va rätt liten

1 335 Inlägg
20 juli 2009
Laddar 1.2bar i min 740, dock bytt till en riktigt stor alu-intercooler och chippat för att få upp soppa tillförseln...

273 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
min är ju chippad så 1.0-1.1 bar ska inte va några problem då smile

Då ska en graderad laddtrycksmätare, toppackning, insugspackning, grenrörspackning,10 x toppbultar, olja, oljefilter, 4x tändstift, 531, vx3, Pysventil, införskaffas roll om jag har räknat rätt så borde kalaset sluta på 6-7k lol

5 650 Inlägg
20 juli 2009
ArizonaEagle skrev:

Då ska en graderad laddtrycksmätare, toppackning, insugspackning, grenrörspackning,10 x toppbultar, olja, oljefilter, 4x tändstift, 531, vx3, Pysventil, införskaffas roll om jag har räknat rätt så borde kalaset sluta på 6-7k lol

gör ju bilen lite roligare iaf=D

273 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
ArizonaEagle skrev:

gör ju bilen lite roligare iaf=D

åkte med kompisen som har den setupen, och den gick då friskt tongue men som sagt, den är nyrenoverad

Sök