5014
Sök

Turbokonvertering B230F + VX3 + 531 topp

Volvo850-92
1 682 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Hejsam. Jag undrade om det skull gå att turbokonvertera en B230F och samtidigt sätta dit en VX3 kam och 531 topp från en B230FB. Det är så att jag ska ha kvar min gammla motor för att besika med. Sen när det är över så ska jag skruva fast B230FBT typ wink.
Då är frågan:
1. Håller B230F för turbo? Kommer inte ha över 200 hk.
2. jag tänker ta en vanlig turbo. Typ sånt som är billig. Diesel turbo eller vanlig. Det spelar ingen roll. Jag ska modda. Trubon tänker jag ta från billig bilar som säljes för ca 500 kr på blocket. Det kommer inte vara en stor turbo.
3. Wastegase. Är det nödvändingt?
4. Visst ska man ha turbospridare för motorn måste får rätt blandning?
5. Kommer detta fungera?
6. Är det nödvändigt att ha VX3 kam och 531 topp när man har turbo?
7. Hur mycket tum ska man kan på avgassytemet? 2,5?
8. Vad ska jag göra med katalysatorn? Ta bort eller ha kvar?
Senast redigerat av Volvo740-88 (20 juli 2009)

Supraman
2 300 Inlägg
20 juli 2009

troligtvis ja, men frågan e om du inte ska hitta en turbomotor istället för konvertering.

2. jag tänker ta en vanlig turbo. Typ sånt som är billig. Diesel turbo eller vanlig. Det spelar ingen roll. Jag ska modda. Trubon tänker jag ta från billig bilar som säljes för ca 500 kr på blocket. Det kommer inte vara en stor turbo.

Välj en turbo i samma storleksklass som en vanlig ft.

Ja, det e ett absolut måste, hur annars ska du kunna ställa in lämpligt laddtryck och framför allt kommer den att skena och din motor säger adjö.

jo större sridare e ett måste men du lär behöva ecu från en turbo.
Blandningen styrs därifrån.

5. Kommer detta fungera?

Fungera? ja fungera bra? troligtvis inte.
Det kan va läge att tänka om för om det ska funka bra behöver du i princip hitta en b230ft och flytta över motor och kabelhärva med ecu.

Nej men du lär behöva sätta i en turbokam om du ska köra med din 230f motor.

Ganska lagom.

Du måste ha kvar den om det e en 88 eller senare för att du ska klara besiktningen men sen lär du behöva en regbesiktning för att du ska kunna köra lagligt på vägen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 004 Inlägg
20 juli 2009
Stefan Varberg skrev:

troligtvis ja, men frågan e om du inte ska hitta en turbomotor istället för konvertering.

Välj en turbo i samma storleksklass som en vanlig ft.

Ja, det e ett absolut måste, hur annars ska du kunna ställa in lämpligt laddtryck och framför allt kommer den att skena och din motor säger adjö.

jo större sridare e ett måste men du lär behöva ecu från en turbo.
Blandningen styrs därifrån.

5. Kommer detta fungera?

Fungera? ja fungera bra? troligtvis inte.
Det kan va läge att tänka om för om det ska funka bra behöver du i princip hitta en b230ft och flytta över motor och kabelhärva med ecu.

Nej men du lär behöva sätta i en turbokam om du ska köra med din 230f motor.

Ganska lagom.

Du måste ha kvar den om det e en 88 eller senare för att du ska klara besiktningen men sen lär du behöva en regbesiktning för att du ska kunna köra lagligt på vägen.

vad jag vet så är det aldrig lagligt att turbo konvertera...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Volvo850-92
1 682 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Fan. okej. Jag får väll köpa en turbomotor. B230FT kan väll inte vara så dyr? 3000 kr eller mera?
Vad är priset?
Tänkte. Jag har ju LH 2.2 och B230FT har ju 2.4. Är det inte bara att flytta över boxen eller?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Men. Kan man inte "radom" konvertera?
Alltså köpa en skort turbobil typ en Saab eller annat. Sen kopplar man in turbon och det övriga + VX3 + 531 topp.

Det måste gå smile

Om man tar turbo grejer från denna bil och köper en b230f från någon + kan man sno en VX3 kam och 531 topp.
http://www.blocket.se/vasterbotten/SAAB … =4&w=3
Senast redigerat av Volvo740-88 (20 juli 2009)

273 Inlägg
20 juli 2009
håller med 262turbo, är nog enklare/bättre att köpa en b230ft/fk istället smile dom kan du hitta från 6000 och uppåt

1 335 Inlägg
20 juli 2009
B230Fk är det blocket man ska ha om man ska trimma ordentligt! Det blocket har oljesprut på kolvarna från undersidan för att öka kylning och smörj... = tål mer stryk

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 juli 2009
OphanWitehall skrev:
B230Fk är det blocket man ska ha om man ska trimma ordentligt! Det blocket har oljesprut på kolvarna från undersidan för att öka kylning och smörj... = tål mer stryk

Alla rödblock från och med 1993 i och med att man bytte till "rundkugg" på kamremmen har oljekylda kolvar.

Jonas

1 335 Inlägg
20 juli 2009
Volvo_Mannen skrev:
OphanWitehall skrev:

Alla rödblock från och med 1993 i och med att man bytte till "rundkugg" på kamremmen har oljekylda kolvar.

Ja om man ska ha så sena block ja... Men är väll inte samma vev, stakar och kolvar i tex FB som FK?

Avstängd
424 Inlägg
20 juli 2009
Om man nu bara ska hitta annan motor så försvinner ju charmen med att bygga själv.

team Svineri. Volvos under construction.

Avstängd
232 Inlägg
20 juli 2009
för dig är det nog bättre att köpa en färdig turbo, nu har jag inte läst hela tråden men fastnade för detta " 3. Wastegase. Är det nödvändingt? " om du inte vet vad/varför den gör/sitter orginal på turbo bilar så bör du nog inte bygga en egen turbo motor?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Problemet är att en B230FT utan låda kostar ca 10 k. Det blir billigare att köpa en turbobil då wink
Dom på blocket säljer en sliten tubromotor för ca 5 k. Dom får aldrig sålt den.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 juli 2009
Volvo740-88 skrev:
Problemet är att en B230FT utan låda kostar ca 10 k. Det blir billigare att köpa en turbobil då wink

köp en ft utan låda på en skrot lr nått kostar 2-3 lök har sett såna på lagabasen osv sen renovera skiten sen ner med den i bilen

och inte för och va sån nu men vad fan är en Wastegase.?

heter ju Westgate .

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 juli 2009
MrEricsson skrev:

heter ju Westgate .

Om du ska leka språkpolis så kan du ju åtminstone skriva rätt, Wastegate heter det.

Jonas

1 675 Inlägg
21 juli 2009
turbo5a skrev:
Om man nu bara ska hitta annan motor så försvinner ju charmen med att bygga själv.

Men man har väl inte motor orginal sen wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Avstängd
424 Inlägg
21 juli 2009
MrEricsson skrev:
Volvo740-88 skrev:

köp en ft utan låda på en skrot lr nått kostar 2-3 lök har sett såna på lagabasen osv sen renovera skiten sen ner med den i bilen

heter ju Westgate .

Wastegate. Sen lär man sig av sina misstag.

team Svineri. Volvos under construction.

Sök