Lättare trimning 850 ?

thelundgren
19 juli 2009 · 166 Inlägg

Tjenare

Tänk kolla lite om någon visste hur mycket skillnad det blir om man byter till GLT kammar i min Volov 850 SE 2,0 ?
Någon som har tips på lättare trimning som ger nått till hyffsade priser ? (förutom chiptrimning, har redan funderingar på det)

Moparboy440
19 juli 2009 · 4 682 Inlägg

sportluftfilter,extraktorgrenrör,nytt avgassystem?

Marlboroman
19 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Har du en SE så passar inte ens glt-kammarna pga att det är helt olika toppar. Och chip till en sån har jag aldrig sett. Till 2,5 SE så finns det, men till 2 liters vette fasen... förutom fräsigare luftfilter och 2,5" avgas finns inte så mycket att göra om man inte vill göra stora hål i plånboken.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
allenalle snickare
19 juli 2009 · 612 Inlägg

chippa en vanlig sugmotor e o kasta pengarna i sjön tyvär så ha bara de som tanke.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
thelundgren
20 juli 2009 · 166 Inlägg

Marlboroman skrev:
Har du en SE så passar inte ens glt-kammarna pga att det är helt olika toppar. Och chip till en sån har jag aldrig sett. Till 2,5 SE så finns det, men till 2 liters vette fasen... förutom fräsigare luftfilter och 2,5" avgas finns inte så mycket att göra om man inte vill göra stora hål i plånboken.

Okey, men jag hittade en chiptrim som fick 2,0 öpp till 140hk

thelundgren
20 juli 2009 · 166 Inlägg

Om man vill bygga eget extraktor grenrör, finns det ritning elle nått för att få det så bra som möjligt ?? Något som vet ?

Severin
20 juli 2009 · 1 587 Inlägg

Köp en T5a, dom finns billiga o hitta smile

Marlboroman
20 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Christofer_Lundgren skrev:
Om man vill bygga eget extraktor grenrör, finns det ritning elle nått för att få det så bra som möjligt ?? Något som vet ?

Slöseri med energi. Då är det bättre att lägga pengarna på ett chip, det ger mer. Volvo ha lagt ner lite tankemöda på grenrören och att bygga ett bättre kostar mycket för en ytterst liten vinst. Och ska du ha nån riktig nytta av ett annat grenrör så är det en hel del annat som lär göras först.
Byter du chip, luftfilter (ett riktigt bra ett kan ge +3hk, medans ett dåligt sänker effekten) så kan man kanske lura ut på sin höjd 10-15hk till på topp.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Severin
20 juli 2009 · 1 587 Inlägg

Marlboroman skrev:

Christofer_Lundgren skrev:
Om man vill bygga eget extraktor grenrör, finns det ritning elle nått för att få det så bra som möjligt ?? Något som vet ?

Slöseri med energi. Då är det bättre att lägga pengarna på ett chip, det ger mer. Volvo ha lagt ner lite tankemöda på grenrören och att bygga ett bättre kostar mycket för en ytterst liten vinst. Och ska du ha nån riktig nytta av ett annat grenrör så är det en hel del annat som lär göras först.
Byter du chip, luftfilter (ett riktigt bra ett kan ge +3hk, medans ett dåligt sänker effekten) så kan man kanske lura ut på sin höjd 10-15hk till på topp.

Med andra ord helt onödigt att göra nåt alls smile

AnderL
20 juli 2009 · 219 Inlägg

Hörde efter ang chip till min V70 2,0 Det skulle ge ca:15hk och vridmomentet 20 Nm
Pris 2900:-

Kostar att ligga på topp
joliba_01
21 juli 2009 · 424 Inlägg

AnderL skrev:
Hörde efter ang chip till min V70 2,0 Det skulle ge ca:15hk och vridmomentet 20 Nm
Pris 2900:-

Kunde vara kul att någon som chippat sin sugis kunde mäta efteråt !
Känns som att 15HK 20 NM är lite glädje siffror

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
allenalle snickare
21 juli 2009 · 612 Inlägg

kontakta Lången på www.mpre.se han har byggt många Voc motorer.

beroende på hur mycket effekt du vill ha så kostar det ju, sen blir det inte speciellt bra bränsleekonomi i en trimmad sugmotor.

Exktraktor & 2,5" system, lättat svänghjul (ger ingen effekt men en trevligare karaktär på motorn) optimera tändning/bränsle samt polera lite i toppen, plana topp & block så man får lite bättre kompförhållande och justera in kammen alternativt byta till en vassare.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
AnderL
21 juli 2009 · 219 Inlägg

Visst kan bränsle ekonomin bli bättre.Får man upp vridet i motorn,så orkar den ju bättre.Och sen håller jag med dig,ang toppen.Lättat svänghjul,visst du får en rappare motor.Men du tappar lite på vridet i starter.2" kommerman långt med,har det sj på min Amazon.

Kostar att ligga på topp
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang