7423
Sök

Köpråd: Vilken bil passar mina önskemål?

huh?
10 427 Inlägg
23 maj 2009
Här har ni testet som gav 0,89liter/mil blandad körning:
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

..och det var alltså en automatare, precis den förbrukningen som är angiven
i tabellen över olika modeller på Autopowers sida inom parantes.

Manuella versionen drar ju 0,76liter/mil blandat vilket är som vilken annan småbil som helst med liten motor.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2009
steifan skrev:
Här har ni testet som gav 0,89liter/mil blandad körning:
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

..och det var alltså en automatare, precis den förbrukningen som är angiven
i tabellen över olika modeller på Autopowers sida inom parantes.

Manuella versionen drar ju 0,76liter/mil blandat vilket är som vilken annan småbil som helst med liten motor.

Inte riktigt rätt av teknikens värld, utan Bmw angav 0,71 för den manuella. Och att köra den modellen på mindre är inga som helst problem.

Och visst, en 60hp Polo drar också 0,7, men compact har dels 105hp och är betydligt stabilare och bekvämare att köra. När en större, tyngre och starkare bil drar lika mycket som en liten, lätt och klen så tycker jag det är belägg nog för att kalla den snål.

Men drar aut. 0,9 så är det bara att glömma den, köp en 323ti istället. 6an är vridstark nog att gå på 5an i 20km/h (har testat) så man kan nästan kalla den halvaut wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Nu vet Emil vad han vill ha. I vinter blir det nog något liknande den i annonsen. Gärna den färgen och fälgarna med få ägare och få mil. Kvalitet, säkerhet, sista riktiga Volvon, inte så jävla törstig landsvägskörning som jag mest kör, perfekt! En bil kan nog inte bli bättre. Med rätt skötsel en bil som håller i evighet. Bra rostskydd och robust uppbyggnad. http://www.blocket.se/halland/Volvo_940 … 14&w=3
Varför Fiat eller BMW när man är intresserad av och gillar Volvos äldre modeller?
Senast redigerat av EmilHammarlund (22 juni 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juni 2009
EmilHammarlund skrev:
Nu vet Emil vad han vill ha. I vinter blir det nog något liknande den i annonsen. Gärna den färgen och fälgarna med få ägare och få mil. Kvalitet, säkerhet, sista riktiga Volvon, inte så jävla törstig landsvägskörning som jag mest kör, perfekt! En bil kan nog inte bli bättre. Med rätt skötsel en bil som håller i evighet. http://www.blocket.se/halland/Volvo_940 … 14&w=3
Varför Fiat eller BMW när man är intresserad av och gillar Volvos äldre modeller?

Ok, vad var det som fick dig att bestämma dig? Kan hålla med dig om att gillar man en bil är det lika bra att hålla sig där, men varför just en sådan 940 som i annonsen? *nyfiken*

huh?
10 427 Inlägg
19 juni 2009
Den petiga noterar att dörrsidorna på 940n i annonsen har vissa defekter och dom blir inte bättre med tiden wink

4 637 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Ok, vad var det som fick dig att bestämma dig? Kan hålla med dig om att gillar man en bil är det lika bra att hålla sig där, men varför just en sådan 940 som i annonsen? *nyfiken*

Efter mycket funderande bestämde jag mig för 940, jag kände bara att det är en sådan jag vill ha. Egentligen behöver den inte vara lik den i annonsen men halvläder är snyggt och de där fälgarna är ju ett måste! Minns jag rätt hade den träinlägg och mörkgrönt är nog det vackraste på en 940.
Att bestämma mig för vad jag vill ha har gett mig mycket kunskap om diverse märken och än hinner jag kanske ändra mig till vintern eller våren men jag tror inte det...
Senast redigerat av EmilHammarlund (22 juni 2009)

4 637 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Den petiga noterar att dörrsidorna på 940n i annonsen har vissa defekter och dom blir inte bättre med tiden wink

Jo, har hört att felet är vanligt på 940. Har dock aldrig sett en 740 med den defekten och min brors 940 -91 är inte heller drabbad och materialet verkar nog samma som i 740. Annat material i senare 940?

Även priset på bilen i annonsen känns för lågt, framförallt för en enägarbil med få mil...

4 637 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Nu är jag lite sugen på BMW Compact igen, mina tankar är som sagt varierande från dag till dag. Anledningen just nu är att den är i bra storlek och skapligt snål, måste nog kolla närmre på någon snart. Dessutom skulle det vara lätt att göra en Compact riktigt tuff för en liten kostnad om jag skulle vara sugen på det även fast de är riktigt snygga original. Det vore även skoj att få egna erfarenheter om BMW och se om det verkligen är så inihelvete dåliga bilar som typ alla säger. Risken att man blir mobbad som faan från alla man känner får man ta...
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 juli 2009)

huh?
10 427 Inlägg
23 juli 2009
EmilHammarlund skrev:
Det vore även skoj att få egna erfarenheter om BMW och se om det verkligen är så inihelvete dåliga bilar som typ alla säger. Risken att man blir mobbad som faan från alla man känner får man ta...

Haha, är det bekantskapskretsen som är i farten?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juli 2009
steifan skrev:
EmilHammarlund skrev:
Det vore även skoj att få egna erfarenheter om BMW och se om det verkligen är så inihelvete dåliga bilar som typ alla säger. Risken att man blir mobbad som faan från alla man känner får man ta...

Brukar vara så, se för fan till att inte köpa nått "ica parkeringen lördagkväll" exemplar då bara. Så ger du inte vännerna rätt i alla fall. wink

4 637 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
steifan skrev:
EmilHammarlund skrev:

Brukar vara så, se för fan till att inte köpa nått "ica parkeringen lördagkväll" exemplar då bara. Så ger du inte vännerna rätt i alla fall. wink

Det är bara en kompis som vet om det och han sa iget om det men "alla" andra man träffar t ex släktingar verkar bli upprörda när jag råkar nämna att jag skulle kunna tänka mig en BMW.
Jag har bl a hört att de ska vara dyra att köpa. Men jämfört med många andra bilar verkar en Compact billig även i det skick jag vill ha.
Reservdelarna ska vara dyra. Kan jag hålla med om även fast det säkert finns de med dyrare delar, måste ta och göra en ordentlig prisjämförelse med några andra bilar någon dag. De som nämnde dyra reservdelspriser kör Megane, V70N och V70N. Franska bilar ska visst oftast gå sönder=dyrt. V70N 2005 har nog inte billigare delar och reparationer jämfört med en Compact från t ex 1999.
Ytterligare en sak jag hört är att man inte kan göra något själv med dem när de går sönder. Tror inte att t ex en Saab från år 2002 är mer lättmekad än en Compact.

Kan tillägga att förslag på framhjulsdrivana bilar undanbedes eftersom jag kört så många sådana den senaste tiden.
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 juli 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juli 2009
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:

Det är bara en kompis som vet om det och han sa iget om det men "alla" andra man träffar t ex släktingar verkar bli upprörda när jag råkar nämna att jag skulle kunna tänka mig en BMW.
Jag har bl a hört att de ska vara dyra att köpa. Men jämfört med många andra bilar verkar en Compact billig även i det skick jag vill ha.
Reservdelarna ska vara dyra. Kan jag hålla med om även fast det säkert finns de med dyrare delar, måste ta och göra en ordentlig prisjämförelse med några andra bilar någon dag. De som nämnde dyra reservdelspriser kör Megane, V70N och V70N. Franska bilar ska visst oftast gå sönder=dyrt. V70N 2005 har nog inte billigare delar och reparationer jämfört med en Compact från t ex 1999.
Ytterligare en sak jag hört är att man inte kan göra något själv med dem när de går sönder. Tror inte att t ex en Saab från år 2002 är mer lättmekad än en Compact.

Kan tillägga att förslag på framhjulsdrivana bilar undanbedes eftersom jag kört så många sådana av olika märke och årsmodell den senaste tiden och då märkt hur de beter sig även vid normal körning.

Bilda dig din egen uppfattning, det finns inget bättre sätt smile

Jämför priser på delar, kolla olika undersökningar både för reservdelspriser och tillförlitlighet, kolla igenom bilarna i tex en bilhall osv. Jag har gjort en hel del sådant och har bilden klar för mig anser jag i alla fall.

På tal om FWD, kört en Alfa 147 eller 156? Bättre blir det inte om det skall driva i fel ände i alla fall.

4 637 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Kan tillägga att förslag på framhjulsdrivana bilar undanbedes eftersom jag kört så många sådana av olika märke och årsmodell den senaste tiden och då märkt hur de beter sig även vid normal körning.

Jämför priser på delar, kolla olika undersökningar både för reservdelspriser och tillförlitlighet, kolla igenom bilarna i tex en bilhall osv. Jag har gjort en hel del sådant och har bilden klar för mig anser jag i alla fall.

På tal om FWD, kört en Alfa 147 eller 156? Bättre blir det inte om det skall driva i fel ände i alla fall.

Jag funderar på att registrera mig på det där BMW-forumet för att lära mig lite mer och om någon dyker upp i en bilhall i närheten blir det provkörning. Är alla 3-serie typ samma som en Compact om jag bara skulle hitta en sådan att provköra?
Alfa har jag aldrig suttit i, ingen bil som lockar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juli 2009
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:

Jag funderar på att registrera mig på det där BMW-forumet för att lära mig lite mer och om någon dyker upp i en bilhall i närheten blir det provkörning. Är alla 3-serie typ samma som en Compact om jag bara skulle hitta en sådan att provköra?
Alfa har jag aldrig suttit i, ingen bil som lockar.

Nja, kör du en vanlig E36 så skiljer det inte jättemycket från en Compact. Compact har en annan bakvagn (från gamla 3-serien E30) och har väl lite lättare för att vifta på svansen men annars så. Men bäst är förstås att köra "the real thing", men skulle tro du får en känsla av vad det är för bil även om du kör en vanlig sedan.

Hade du kört en Alfa så hade det varit nått som lockar wink

Sök