5823
Sök

Cab på vintern

198 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Jag undrar om det är någon/några som kör cab på vintern? Vad har ni för erfarenheter av det? Något speciellt som man ska tänka på?
Nu menar jag riktigt cab och och inte något nedfällbart/avplockbart plåt/plastschabrak som en del har på sina bilar.

1332 - Överjävlig

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juli 2009
Menar du helöppet eller med suffletten uppe? tongue

Att åka i en hyggligt modern bil med "riktig" cab är inga problem tycker jag, kanske lite svårare att få upp och/eller behålla värmen men man anpassar sig och lär sig hur man skall göra. En halsduk är väl att rekommendera om du nu skulle fälla ner cabben mitt i vintern, en rätt härlig känsla trots allt smile

Men se upp, en del tak tar stryk av att fällas ner i kyla. Jag skulle gissa på att det står i instruktionsboken vilka temp din bils tak klarar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

573 Inlägg
30 juli 2009
Samt att cabben brukar ta stryk av vårt vinterklimat.
Så räkna med värdeminskning på bilen.

Själv så skulle jag köpa en billigare vinterbil och åka med från november till sista mars.

950 Inlägg
30 juli 2009
Habobo skrev:
Jag undrar om det är någon/några som kör cab på vintern? Vad har ni för erfarenheter av det? Något speciellt som man ska tänka på?
Nu menar jag riktigt cab och och inte något nedfällbart/avplockbart plåt/plastschabrak som en del har på sina bilar.

En gång då jag hade min Boxster S körde jag öppen i minusgrader. Hade på en varm pilotmössa och en tjock jacka, så det var inte kallt. På de flesta nyare cabbar får man inte köra taket upp eller ner när temperaturen närmar sig fryspunkten, så det får man istället göra när bilen står i ett varmt garage. Det er det enda hinder jag ser, så det är väl bara ut och gasa nercabbat till vinter.
När man kör med taket uppe på vintern, kommer det nog att se ganska taskigt ut efter et tag, med allt asfaltdamm och salt. Okay, om du bor i norr är det ju självklart inget problem.
Senast redigerat av Dansken- (30 juli 2009)

Sök