6379
Sök

Byta topplockspackning.

177 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Hej!

Precis fått hem min 180ZX nu med nyrenoverad kylare. Men den går skit hmm Den svarar inte bra på gasen, vill inte varva upp, slukar kylarvatten och när man gasar till och släpper så skjuter det ut vit rök ur avgasröret. Det är även gråvitt klet i oljan.

Har då en teori om att det är topplockspackningen som gått. Så att vatten kommer in i förbränningsrummen och därför den inte vill varva eller svara på gasen. Har också hört att det ska komma vit/blå rök om man får in vatten där. Men jag har ingen glykol i vattnet så det förklarar väl att röken är vit?

Kan byta packningen själv utan problem, men problemet är vart jag kan köpa den? Kan jag gå in på mekonomen och be dom beställa hem en? Har också hört att man måste plana toppen om packningen har gått. Måste man göra det? För jag har ingen möjlighet att göra det själv men går industriprogramet så jag är övertygad om att min lärare kan fixa det.

Tacksam för svar!

MVH

3 295 Inlägg
9 augusti 2009
du är på helt rätt väg, det är med största säkerhet som din topppacking har gått och dött. toppen bör planas ifall möjligheten finns.

1 915 Inlägg
9 augusti 2009
Mekonomen bör kunna fixa en topplockspackning till dig.
Även nya topplocksbult kan vara bra, beroende på om de gamla går att återanvända.
Det bör mekonomen kunna svara dig på.

ny kamrem och olja o filter är bra att ha ox smile

Om du har möjlighet så mät upp toppen om den är skev, är den skev så plana den tills den är rak

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 augusti 2009
Bara för packningen har gått behövs ej planas. Du får mäta upp som ovan skrev. Är den rak så släng på skiten igen bara smile

C H E V R O L E T <3

177 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Okay för motorn kan ha gått varm. Det var min farbror som körde den när packningen gick och jag vet inte hur fort han stannade smile Men hur ska jag mäta upp den? Räcker det att lägga den på något som är 100% rakt och se om den vippar? Kanske inte så jätteseriöst men det borde ju funka?

Tack för alla svar! Hoppas jag får liv i den snart smile

177 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Okay har läst lite och kommit fram till att en stålskala verkar vara bästa och enklaste sättet att kolla smile

1 915 Inlägg
9 augusti 2009
Prata med din lärare om hur du mäter upp toppen..

Den kan vara skev med nån hundradels milimeter, det är svårt att se för ögat smile
Men testa att lägg en lång 100% rak stållinjal på toppen så bör du se om det är jämt överallt..

På min 945a så planade jag toppen efter packningen gick sönder, den fick planas 0,35mm för att bli rak.
Men efter en provtryckning så visade det sig att det var en spricka i toppen, så var bara att kasta o köpa ny smile

Zeecor skrev:
Okay för motorn kan ha gått varm. Det var min farbror som körde den när packningen gick och jag vet inte hur fort han stannade smile Men hur ska jag mäta upp den? Räcker det att lägga den på något som är 100% rakt och se om den vippar? Kanske inte så jätteseriöst men det borde ju funka?

Tack för alla svar! Hoppas jag får liv i den snart smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

12 086 Inlägg
9 augusti 2009
En linjal och bladmått brukar funka att mäta toppen.
Det är framför allt mellan cylindrarna som det är viktigast.

Sök