7737
Sök

855 t5 -94 fortsätter varva när man kopplar ur

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Nyligen införskaffat mig en 855 T5 -94.
När man ska växla eller bara helt enkelt kopplar så fortsätter motorn varva och även höjer varvtalet med ett par hundra rpm.
vad kan detta bero på?
är detta normalt med dessa motorer?

mvh micke

-den satt som en fläskläpp-

5 089 Inlägg
9 augusti 2009
normalt. är ngåot med co-halt å miljögrejj å alltdetdäa farliga som alla pratar om nuförtiden och som är så viktigt.

\Lindgren

8 297 Inlägg
9 augusti 2009
Att den håller kvar varvtalet är precis som det ska. Det är en funktion i styrboxen. Tanken är att skona växellåda och katalysator. Däremot att varvet ökar är inte bra, brukar bero på att tomgångsmotorn behöver smörjas, spjället göras rent eller att man har nån liten luftläcka.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Att den håller kvar varvtalet är precis som det ska. Det är en funktion i styrboxen. Tanken är att skona växellåda och katalysator. Däremot att varvet ökar är inte bra, brukar bero på att tomgångsmotorn behöver smörjas, spjället göras rent eller att man har nån liten luftläcka.

okej låter bra. men kanske kan va öppet filter som ställer till det lite också då?
sen har jag även en tråd angående min växellåda som ni gärna kan få läsa.
är lite ororlig på den fronten sad

tack!

mvh micke

8 297 Inlägg
9 augusti 2009
Öppet filter har ingenting alls med det att göra.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Öppet filter har ingenting alls med det att göra.

okej. men då får jag se över gasspjället samt tomgångsmotorn.
har sett X antal gånger på vissa gasspjäll när det ligger som ett lager skit som stoppar spjället att stänga helt. så låter som nåt sånt.

Sök