5723
Sök

Köpråd: V5 eller 1.8T till Passat Variant -02 eller -03?

2 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Hej!
Jag och min sambo står i färd med att köpa en Passat kombi från 02- eller -03, men kan inte enas om vilken motor som verkar bäst; den vanligaste 1.8T eller V5-motorn. Finns det någon kunnig person som kan råda i denna fråga? Vi undrar bland annat vad som skiljer i prestanda (hur stark motorn känns), bensinförbrukning, hållbarhet, nödvändigt underhåll och pris.
Tusen tack på förhand.

MVH Olga

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2009
V5 är törstig och 1.8t är väldigt beprövad. Orginal är 5an förmodligen lite starkare, men lite chip så får du en rejält pigg bil i 1.8t.

I och med att turbon är vanligare bör du ha bättre prutläge på en sådan, jag hade tagit en sådan om jag varit du. Skall du köpa V5 är det väl lika bra att gå upp till V6 4motion istället? Du får mer effekt och 4wd men den sägs inte dra mycket mer än V5an.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

191 Inlägg
13 augusti 2009
1.8 turbo verkar ju vara underskattat i alla VAG bilar, men jag blev fan imponerad när jag fick köra en a4 1.8 turbo och blev sjukt förvånad:D tyckte det va en skit rolig bil o skulle själv velat ha en sån:D Och sen att det e en turbo tror jag nog att det bör kännas som att den e piggare än en v5...hur som helst hade jag satsat på en 1.8 turbo:D

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 augusti 2009
v5an är som sagt långsam och törstig(!). kör på 1.8t om du vill få en rimlig förbrukning och bättre möjligheter att hotta upp den.

Living the good Life!
585 Inlägg
14 augusti 2009
1.8 turbo e mycket snålare och starkare...V5 e riktigt skräp om jag ska vara ärlig...

When the flag drops, the Bullshit stops.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
14 augusti 2009
Eller låt de ej frälsta stackarna ha sina bensinare ifred, och satsa på en 1,9TDi. Bättre ekonomi, körglädje och motorkaraktär får du knappast i en passat! smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

www.klockren.nu
476 Inlägg
14 augusti 2009
satsa på 1.8t..

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

2 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Stort tack för alla svar. Verkar finnas en stor enighet om att 1.8T är det säkraste kortet. Det blir en sån!

Sök