5871
Sök

Dumpventil 940 T

8 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#1
hej jag har en volvo 940 turbo 95. har en annan turbo på nu och jag har gjort ett t-kors och satt dumpventilen där på och dragit en vakium slang därifrån och pluggat westg med att bara ta bort slangen ifrån org dumpen. men när jag kör så dumpa den men kan inte varva merän 2,5 tusen varv innan den dör varför?

men ska köpa ett dumplock riktigt men kommer de att fungera  bättre då eller`?


lmm? vad är de förnåt?
Varför måste jag ha en återcirkulerande  då?


Tack på förhand!
Senast redigerat av Zacke89 (18 maj 2008)

1 036 Inlägg
18 maj 2008
#2
dörför att du måste ha en återcirkulerande dump pga av din lmm väl?


1 688 Inlägg
18 maj 2008
#3
Nu är jag inte riktigt med, men vad menar du med att du har pluggat din wastegate?
Vad är det bra för?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

111 Inlägg
18 maj 2008
#4
wastergaten ska du absolut inte plugga! big_smilebig_smile  sätt dit ett dumplock på original avlastningsventilen och sen monterar du bara dumpen på tryckröret innan insuget. sen tar du bara den vaccumslangen som gick till original avlastningsventilen och drar till dumpen. så va de klart!

// David Jonsson

133 Inlägg
18 maj 2008
#5
Anledningen till att du inte kan varva ut nu är för att du inte pluggat original avlastningsventilen rätt. Och kolla så att inte dumpen läcker. Sen så skall man givetvis inte köra med öppen dump p.g.a Luftmassemätaren (LMM) Då släpper du ut redan uppmätt luft vilket gör att motorn får en för fet blandning.

940ltt

från bun!
89 Inlägg
18 maj 2008
#6
det går en slang från wg till insuget, sätt ett T-kors på den, och dra den till pipen på dumpen, då får du en typ av hybrid dumpning, både återcirkulerande och dumpande

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!

133 Inlägg
19 maj 2008
#7
RaLsO skrev:
det går en slang från wg till insuget, sätt ett T-kors på den, och dra den till pipen på dumpen, då får du en typ av hybrid dumpning, både återcirkulerande och dumpande

Sluta prata om WG det har inget med en dumpventil att göra. WG är tryckklockan som sitter under turbon med en stång på, Med den ändrar du laddtrycket. Avlastningsventilen är det du menar som det går en slang ifrån till insuget.

940ltt

156 Inlägg
16 augusti 2009
#8
startar väl upp denna tråd lite igen, funkar de så som RaLsO sa eller ska man sätta ett dumplock på avlastningsventilen eller hur ska man göra, har köpt en öppen te min 940 turbo nu, och alla säger olika att de funkar och en del inte, hur ska man göra

Supraman
2 300 Inlägg
16 augusti 2009
#9
Johnsson_T skrev:
startar väl upp denna tråd lite igen, funkar de så som RaLsO sa eller ska man sätta ett dumplock på avlastningsventilen eller hur ska man göra, har köpt en öppen te min 940 turbo nu, och alla säger olika att de funkar och en del inte, hur ska man göra

mindre problem med att köra original

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Avstängd
424 Inlägg
16 augusti 2009
#10
Stefan Varberg skrev:
Johnsson_T skrev:
startar väl upp denna tråd lite igen, funkar de så som RaLsO sa eller ska man sätta ett dumplock på avlastningsventilen eller hur ska man göra, har köpt en öppen te min 940 turbo nu, och alla säger olika att de funkar och en del inte, hur ska man göra

mindre problem med att köra original

Nu får du väl ändå ge dig. Killen vill ha en ball dumpventil. Hjälp honom istället..

team Svineri. Volvos under construction.

402 Inlägg
17 augusti 2009
#11
turbo5a skrev:
Stefan Varberg skrev:
Johnsson_T skrev:
startar väl upp denna tråd lite igen, funkar de så som RaLsO sa eller ska man sätta ett dumplock på avlastningsventilen eller hur ska man göra, har köpt en öppen te min 940 turbo nu, och alla säger olika att de funkar och en del inte, hur ska man göra

mindre problem med att köra original

Nu får du väl ändå ge dig. Killen vill ha en ball dumpventil. Hjälp honom istället..

Ni som vill ha öppen dump på en 940 får helt enkelt köpa nytt styrsystem som använder mappsensor istället för lmm, kostar ca 10-15000 kr för ett eftermaknadssprut.
Läs på innan ni köper massa saker.
Visst kör med öppen dump o förstör katten o massa annat om ni vill, eller kör med orginal!!!

Läs detta så kanske ni fattar vad som händer!  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
Senast redigerat av Hedlisch (18 augusti 2009)

948 Inlägg
18 augusti 2009
#12
ja kör med orginal avlastningsventil än öppendump har själv krånglat med öppen dump med orginal styrsystem och det blir aldrig bra..spänner man för hårt så kvittrar det i turbin huset alltså det dumpar knappt och för slött så blir det ingen tomgång oftast..väldigt svårt att hitta nått bra mellanting där..eller så gör ni som Hedlisch och skaffar ett annat styrsystem sen när ni ska trimma värre


Sök