2995
Sök

Skillnad i ägandekostnader, 2,2 sug vs. 2.0t?

250 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Är inne på att köpa en Astra Coupe, antingen 2.2 sugmotor (147hk) eller 2.0t (192 hk). Försäkringen skiljer endast 400 kr/år för helförsäkring (3600 och 4000 kr), och 2.0:an tar inte så farligt mycket mer än 2.2:an om man inte använder den fullt ut, så dessa två kostnader kan vi bortse ifrån.

Bilarna jag kollar på har gått ca. 15-20 k mil.

Hur mycket dyrare, i procent räknat, kan man tänka sig att turbon kommer vara att äga? Om jag räknar med att ha den i minst två år, bör jag räkna med turbobyte, då, om det inte är gjort tidigare? Kamrem, byts det lika ofta, och kostar lika mycket osv. osv.?

Vad är den största utgift som kan uppstå vid så här pass gamla bilar?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
18 augusti 2009
Varför tveka?

Köp en Honda Civic Vti iställt! big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

250 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Memme skrev:
Varför tveka?

Köp en Honda Civic Vti iställt! big_smile

Inget illa menat, men lite mycket "lökvarning" på den modellen av civic, på samma sätt som lite halvgamla BMW... tongue

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
18 augusti 2009
Erikkk, nja.. Det är nog mer på Accordarna du tänker på. Här nere finns det faktiskt mest svenska som kör Civicarna :S.. vad jag tkr tongue .. Fast i ditt val nu är de 2.0T som verkar roligare!big_smile Fast ändå en Civic VTi är nog pigga med sina 135 hk? smile

Finns även CRX?big_smile

250 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Memme skrev:
Erikkk, nja.. Det är nog mer på Accordarna du tänker på. Här nere finns det faktiskt mest svenska som kör Civicarna :S.. vad jag tkr tongue .. Fast i ditt val nu är de 2.0T som verkar roligare!big_smile Fast ändå en Civic VTi är nog pigga med sina 135 hk? smile

Finns även CRX?big_smile

Haha, du verkar fäst vid Honda tongue Klart 2.0:an är roligare, men det får inte bli för dyrt att ha den bara..

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
18 augusti 2009
Va galen i saab innan man fastna i Honda!

Oplarna är väl som Honda - lika höga varvtal vid 120/kmh ligger dom väl runt 3000 - 3500 i varv. Fast dyrt blir de om du har tung högerfot. Fast man måste alltid tanka, så jag hade tagit 2.0T smile

3 124 Inlägg
18 augusti 2009
Turbon är inte så otroligt dyr att byta, den kostar ju inte mycket mer än många andra "oförutsedda" utgifter som kan komma när man har bil. Jag hade absolut satsat på 192 hästarn. Dessutom tror jag inte turbon är törstigare vid eco-driving.

250 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
viccoA skrev:
Turbon är inte så otroligt dyr att byta, den kostar ju inte mycket mer än många andra "oförutsedda" utgifter som kan komma när man har bil. Jag hade absolut satsat på 192 hästarn. Dessutom tror jag inte turbon är törstigare vid eco-driving.

Ok! Nej, turbon kan nog vara lika snål, då jag vet att vridet kommer ganka högt upp i registret på 2.2:an smile

250 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
INgen som har nåt mer att säga? Är det kamkedja även på 2.0t?

DFFL
9 020 Inlägg
19 augusti 2009
Sett till bränsleförbrukningen så är väl faran med turbon den att du lär ju använda den. tongue
Ingen mening med en stark bil när man ska snåla.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

250 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Sett till bränsleförbrukningen så är väl faran med turbon den att du lär ju använda den. tongue
Ingen mening med en stark bil när man ska snåla.

Den ska ju självklart användas fullt ut, men kör man längre så vill man att den ska kunna gå snålt, och då behöver man inte pressa den fullt hela tiden... tongue

Sök