8223
Sök

Ang turbokonvertering.

570 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
hejsan

jag har en Volvo B230F från 1988  och undrar hur mycket man behöver göra för att konvertera denna till en turbo,

det ända jag vill åt är ljudet från dumpventilen som är ett måste från min sida.

funderar på att sätta dit en Turbo från en Volvo s40 och få den att ladda ungefär 0.2-0.3

Någon som vet och är väldigt kunnig om vad jag behöver göra och vilka detaljer jag behöver för att få detta att fungera.

Mvh

1 498 Inlägg
22 augusti 2009
Du lär ju inte få något  wow dumpljud med 0,2-0.3 i laddtryck.

570 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
nä kanske inte, men mer än en höfläkt som låter.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 augusti 2009
Stizzsee skrev:
det ända jag vill åt är ljudet från dumpventilen som är ett måste från min sida.

elektrisk "fake" dump är mycket smidigare än att turbokonvertera

Supraman
2 300 Inlägg
22 augusti 2009
Skippa fläkten som sitter där och montera en elektrisk, då slipper du det ljudet.
Sen ett öppet filter för att få ett gott insugsljud.
Vill du ha dump, byt bil och köp en turbo.
Senast redigerat av Stefan Varberg (22 augusti 2009)

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Majestas
1 319 Inlägg
22 augusti 2009
Smidigtast, och kanske smartast i längden är ju att sälja och köpa en Turbo ( pga bes, osv)
Du har ju både 240 740 och 940 att välja mellan.

Är du envis är absolut lättast att skaffa grenrör komplett med turbo från just en Turbo.
Med orginal spridare ska du kunna ladda det du sa.

Team VeboTrim

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 augusti 2009
Sen får du borra hål i tråget för oljeretur, och vart ska du få oljetrycket ifrån?
Kompsänka?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

570 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
jag vet inte, df jag frågade om där var någon kunnig och så.smile det är alltid roligast att bygga själv.

8 297 Inlägg
22 augusti 2009
Oljetrycket får man ju enklast genom att sno oljefilter adapter från en turbomaskin. Returen är knepigare, det enda vettiga sättet är ju att göra hål i tråget och i med en svetsnippel eller en genomföring. Sen får man ju skarva kablar till lmm'n då den lär flyttas till andra sidan motorn.

10 287 Inlägg
22 augusti 2009
Ofta är det minst lika kul att ha en bil som fungerar och inte en hög skrot i garaget. Ta inte illa upp - men om du måste ställa så här grundläggande frågor ät det inte läge att sätta igång att turbokonvertera.
Spara hellre dom pengarna och lägg dom som grundplåt på en bil som har turbo från början.

/Göran

Stizzsee skrev:
det är alltid roligast att bygga själv.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök