Vad är biturbo?

Xuri One Man Clan
1 november 2008 · 4 287 Inlägg

KimVsWorld skrev:

camaro67 skrev:
Ordet bi är ett latinskt ord som betyder två. Alltså tvåturbo = dubbelturbo = TwinTurbo big_smile

Twin Turbo är två separat monterade Turbos medan BiTurbo är tvåstegs-turbo en Turbo efter en annan, någon som säger emot? wink roll

BI = 2
Twin = 2

Alltså upp till biltillverkaren själv å säga vad dom har på sina...

snart kommer kanske nån som har stereo turbo också.....
eller nån med Homo turbo....

vad då fixerade vid ord.....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Bostrom RS
1 november 2008 · 886 Inlägg

Är inte detta att jämföra med xwd, alldrive, 4wd lite? Olika ord men samma innebörd?

Focus RS
KimVsWorld Mästare
1 november 2008 · 2 947 Inlägg

Bostrom skrev:
Är inte detta att jämföra med xwd, alldrive, 4wd lite? Olika ord men samma innebörd?

Xwd=Okänt antal drivande hjul, eller?
Awd=Alla hjul driver(Även reservhjulet?roll )
4wd=Fyra hjul driver, men vilka?

wink roll

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Alecci
1 november 2008 · 2 014 Inlägg

Som tidigare nämnts är biturbo, twinturbo och dubbelturbo olika namn på samma sak, helt enkelt två stycken aggregat monterade på en motor. De allra flesta applikatioerna (Nissan Skyline GTR, Mazda FD3S RX-7, Nissan 300ZX, Mitsubishi 3000GT, Mitsubishi Legnum, Alpina B10 BiTurbo, Maserati BiTurbo, Maserati 3200GT, etc) har sina aggregat parallelt monterade, vilket alltså innebär att de bygger laddtryck enligt en gemensam kurva. Några få bilar har sekventiell montering.

Anledningarna till att singelkonvertera är oftast av ekonomiska samt praktiska skäl. Det är i stort sett omöjligt att avgöra om singel eller dubbel är bäst, det är till största delen en smaksak då bägge applikationerna har sina för- och nackdelar.

KimVsWorld skrev:
Twin Turbo är två separat monterade Turbos medan BiTurbo är tvåstegs-turbo en Turbo efter en annan, någon som säger emot? wink roll

Ja, jag säger emot. Alpina B10 BiTurbo har två stycken parallelt monterade turboaggregat av typen Garrett T25. Såvitt jag vet har även Maserati BiTurbo två stycken paralellt monterade turboaggregat.

mindclip skrev:
Har inte hela BMW alpina serien biturbo... B3, B6 , B10, B12

rätta mig om jag har fel..

Du har fel. Enbart Alpina B10 BiTurbo (byggd på BMW E34 535i) har dubbla aggregat.

Ckosworth skrev:
Bara vissa B10:or(e34) som har bi-turbo som är byggd på 535:an. Annars är de bara sexor, åttor eller tolvor utan överladdning. Finns några äldre som byggdes på e30 som hade singel turbo om jag inte minns fel hette den b7.

Mvh

Alpina har byggt 4-cylindriga motorer också. Inga E30 har turbo från Alpina, däremot 5-serierna E12 och E28 samt 6-serien E24. Samtliga kallades B7 Turbo eller B7S Turbo.

B7 Turbo, B7S Turbo och B10 BiTurbo är de enda Alpina-modeller med turboaggregat. De nya B5'orna och B7'orna däremot har kompressor. Möjligtvis kommer Alpina framöver släppa sin version av BMW 135/335 och då blir det troligtvis återigen en Alpina-modell med dubbelturbo.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
KimVsWorld Mästare
1 november 2008 · 2 947 Inlägg

Alecci skrev:

KimVsWorld skrev:
Twin Turbo är två separat monterade Turbos medan BiTurbo är tvåstegs-turbo en Turbo efter en annan, någon som säger emot? wink roll

Ja, jag säger emot. Alpina B10 BiTurbo har två stycken parallelt monterade turboaggregat av typen Garrett T25. Såvitt jag vet har även Maserati BiTurbo två stycken paralellt monterade turboaggregat.

Men det borde vara så eftersom Twin=Tvilling, två likadana och BiTurbo skulle då vara Tvåstegsladdning, men jag hade fel... halvt...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Alecci
1 november 2008 · 2 014 Inlägg

KimVsWorld skrev:
Men det borde vara så eftersom Twin=Tvilling, två likadana och BiTurbo skulle då vara Tvåstegsladdning, men jag hade fel... halvt...

Som tidigare nämnts så betyder "bi" helt enkelt bara "två", alltså tvåturbo/dubbelturbo, inget annat.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Rushman Evolution Garage
1 november 2008 · 1 299 Inlägg

camaro67 skrev:
Ordet bi är ett latinskt ord som betyder två. Alltså tvåturbo = dubbelturbo = TwinTurbo big_smile

precis, å de finns olika typer av dubbelturbo!
Ett aggregat som hjälper det andra. Ett aggregat som drar på låga varv å sen ett på de höga.
2 lika aggregat som drar vid samma varvtal... tar inget som helst ansvar för de jag skrivit, för jag e rövfull.

Sky´s the limit...
V10
1 november 2008 ·

Det har absolut ingen som helst betydelse med funktionen, om det kallas för twinturbo eller biturbo, bi betyder 2, twin betyder 2...alltså anger det antalet turboaggregat i motorn, sen hur dom fungerar är en helt annan sak.

Wanegardh Asgammal medlem.
1 november 2008 · 2 246 Inlägg

är det bara jag som tycker att garagets trådar börjar bli lite långa?
biturbo=dubbelturbo..klart slut

FL3JM Inga konstigheter
1 november 2008 · 2 064 Inlägg

V12TwinTurbo skrev:

JapMax skrev:

adnillen skrev:
Det blir väl större vridmoment vid låga varvtal och mer effekt vid högre varvtal och även bättre gensvar från motorn - antagligen inte samma hugg?

jag ska erkänna att jag är ingen turbo expert men man konverterar ju till singelturbo då man vill ha ett riktigt as. Där man prioriterar toppeffekt o inte "brett register" Och två små turbo börjar ju jobba tidigt men en stor pumpar ju mer än två små.

Twinturbo!smile nu har vi ett tredje namn.. hehe! Jag skulle vilja höra någon kunnig fackman lr skrivet vad alla namnen betyder, tills dess tror jag det bara är namn! Samma skit

Frågan är oxå varför man ska ha två lika stora turbos i en serie? Låter inte logiskt..

dubbla turbo, t ex biturbo där det är lika stora turbos, där får man dubbla effekten av en vanlig turbo, men inte den där sköna turbokicken (Är inte 100% säker dock)

Du bara kände att du BEHÖVDE besvara en snart ett år gammal tråd? roll

Senast redigerat av FL3JM (1 november 2008)

MAH Avstängd
23 augusti 2009 · 15 Inlägg

de är väll som twinturbo och biturbo bara olika nanm

Izual
23 augusti 2009 · 4 571 Inlägg

MAH skrev:
de är väll som twinturbo och biturbo bara olika nanm

Läs gärna datumet på senaste inlägget, du missade diskussionen med nästan ett år tongue

Holiace
24 augusti 2009 · 1 754 Inlägg

Är inte Biturbo när turbon ser ut som ett bi? XD

Lite mer seriöst då, alla borde väl redan veta att Biturbo är att motorn använder två turboaggregat. Googla det ffs tongue

Jag kan inget om allt.
Hedning Fd Bannad
24 augusti 2009 · 657 Inlägg

En till jättefin anledning för 2 Turboagg på V motorer är ju att det är nå helvetiskt mycket enklare att bygga?

Märkesbög
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang