Vad är biturbo?

AudiDaark
25 juli 2005 · 6 Inlägg

Hej
Kan någon här förklara för mig vad Biturbo är för något..
jag har hört att det är 1turbo/cylinder.. men det verkar orimligt :$
Vore tacksam om jag fick svar

Senast redigerat av chrizz (26 juli 2005)

Ett ord räcker: AUDI
MrQuickzilver
25 juli 2005 · 86 Inlägg

2st turboagg är det.

BMW - När du älskar att köra!!
j0jje_
26 juli 2005 · 125 Inlägg

2 agg alltså dubbelturbo/biturbo samma sak

dekoj inkompetent
26 juli 2005 · 95 Inlägg

har hört att biturbo är dubbelturbo på en V-motor. alltså 1 turbo/cylinderrad. men det är nog lite upp till biltillvärkarna själva vad dom vill kalla det.

MrVain
26 juli 2005 · 904 Inlägg

Jo det verkar vara nått som biltillverkarna nämner det till bara..
Annars finns det ju väldigt olika konstruktioner, som en turbo per cylinder rad. serie kopplade agg med ett stort ett litet etc...

De ska va gött å leva
adnillen Tung på högerfot
26 juli 2005 · 18 Inlägg

Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

| I'm lost, totally! |
9-3 SS - såklart -
Germax
26 juli 2005 · 12 086 Inlägg

adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

är det inte tvärtom? Dubbelturbo ger bättre response på låga varv än en stor?

Ang vad dekoj sa, dubbelturbo på en V motor? Vad jag vet finns det yyyytterst få radmotorer med dubbelturbo. Tror porsche hade någon variant med två turbo i serie. Annars är det V motorer som har dubbelturbo (två turbo) rätta mig om jag har fel?

cossie84 cossie jens
26 juli 2005 · 127 Inlägg

supra har två på rad om jag inte minns fel eller.........

novaland
26 juli 2005 · 99 Inlägg

Efter att ha spelat en del GT4 och läst om stage-2 turbo nånstans i nått forum känner jag mig bara tvingen att fråga, är det samma sak som 2 seriekopplade turboaggregat för att uppnå ett "bredare spektrum"?  Vad är Stage3 och stage4 turbo då? Nått som finns i drömmarna? ;-)

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?
Germax
26 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Just det! Supran har oxå någon liknande lösning. Tror det är så att de är två olika stora en som jobbar på låga varv o en större som pumpar som fan när man kommer upp i varv. ganska smart , dock en jävla massa turbos o annat krams!smile

WoX
26 juli 2005 · 86 Inlägg

adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

delvis...

men när man har dubbelturbo så får man inte den där turbo smällen i ryggen utan det bara drar och drar och drar...

WoX

Audi Rs6 "Svartnos" (2014)
adnillen Tung på högerfot
27 juli 2005 · 18 Inlägg

WoX skrev:

adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

delvis...

men när man har dubbelturbo så får man inte den där turbo smällen i ryggen utan det bara drar och drar och drar...

WoX

Det blir väl större vridmoment vid låga varvtal och mer effekt vid högre varvtal och även bättre gensvar från motorn - antagligen inte samma hugg?

| I'm lost, totally! |
9-3 SS - såklart -
kIM0h
27 juli 2005 · 126 Inlägg

"biturbo" sitter i serie med varandra, och "dubbelturbo" sitter parallellt med varandra. biturbon jobbar med varandra en turbo för låga varvtal och den andra för höga varvtal, och dubbel fungerar likadant som om man bara har en turbo, men då istället 2 st för mer effekt

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
MrVain
27 juli 2005 · 904 Inlägg

Detta stämmer inte riktigt .. på Suprorna är väll bägge agen lika stora? och sitter ej i serie utan 3 avgasportar går till ett agg respektive de andra tre till ett agg.
Samma funktion på Audis BiTurbo bara att det sitter på var sida om motorn pga V modellen på motorn.
Att ha dubbel turbo istället för en brukar ge ett mildare register men bygger också ett större avgasmotryck så toppen för aggen brukar vara lägre, detta märks oftast väll på chippade S4or etc.. efter 5000rpm tappar motorn orken för att aggen inte kan hålla trycket pga för högt avgasmotryck.

De ska va gött å leva
Germax
27 juli 2005 · 12 086 Inlägg

adnillen skrev:

WoX skrev:

adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

delvis...

men när man har dubbelturbo så får man inte den där turbo smällen i ryggen utan det bara drar och drar och drar...

WoX

Det blir väl större vridmoment vid låga varvtal och mer effekt vid högre varvtal och även bättre gensvar från motorn - antagligen inte samma hugg?

jag ska erkänna att jag är ingen turbo expert men man konverterar ju till singelturbo då man vill ha ett riktigt as. Där man prioriterar toppeffekt o inte "brett register" Och två små turbo börjar ju jobba tidigt men en stor pumpar ju mer än två små.

Twinturbo!smile nu har vi ett tredje namn.. hehe! Jag skulle vilja höra någon kunnig fackman lr skrivet vad alla namnen betyder, tills dess tror jag det bara är namn! Samma skit

Frågan är oxå varför man ska ha två lika stora turbos i en serie? Låter inte logiskt..

Holme
27 juli 2005 · 1 417 Inlägg

om jag fattade allt detta rätt nu, så sitter det 2 turboagg bredvid varandra på en V motor, skulle det inte då gå att köra så att säga dubbel bi-turbo? smile
altså 2 i rad, och 2 bredvid varandra, om ni förstår hur jag menar.

smile

Germax
27 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Holme skrev:
om jag fattade allt detta rätt nu, så sitter det 2 turboagg bredvid varandra på en V motor, skulle det inte då gå att köra så att säga dubbel bi-turbo? smile
altså 2 i rad, och 2 bredvid varandra, om ni förstår hur jag menar.

smile

Det går nog rent teoretiskt.. men det ända man kommer se i motorrummet är turbos o en massa rör över jävla allt!big_smile

MrVain
28 juli 2005 · 904 Inlägg

MaxximuS4 skrev:
En biturbo är två lika stora turbo som går på samtidigt och sitter på tex en audi s4 o en twinturbo är två olika stora turbo så att ena lite mindre turbon går på låga varv sen när den motorn når högre varv så sätter den andra stora turbon igång o exempel på en sån e toyotas supra eller volvos t6..


Mvh MaxximuS4

twinturbo stämmer inte det är det i 3000gt och det är en V motor..
Och toyota supra har väll två lika stora...

De ska va gött å leva
Blyfoten
31 juli 2005 · 81 Inlägg

Radmotor + 2 turbo =  Opel Lotus Omega  :-D

Maserati har ju Biturbo som modellbeteckning.. så sök info om en sådan så klarnar nog frågan.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!
ludde__mannen draminbil.nu
31 juli 2005 · 1 382 Inlägg

Fkoff skrev:

adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

är det inte tvärtom? Dubbelturbo ger bättre response på låga varv än en stor?

Ang vad dekoj sa, dubbelturbo på en V motor? Vad jag vet finns det yyyytterst få radmotorer med dubbelturbo. Tror porsche hade någon variant med två turbo i serie. Annars är det V motorer som har dubbelturbo (två turbo) rätta mig om jag har fel?

volvos s80 t6 har en rak 6:a med dubbelturbo/twinturbo/bitubro eller vad det nu heter!!! Jag tror att det bara är olika namn från olika tillverkare!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang