8394
Sök

Hjälp med mont av vx3 kam i 530 topp.

3 182 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
kommer i dagarna att köpa en vx3 kam och vill ha hjälp steg för steg med hur jag ska montera den i min 530 topp.

finns det någon som har en sådan kam monterad i sin 530 topp vad vart det för skillnad.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 augusti 2009
skruva bort din gamla.
kolla skicket på slammerdämparna(ser ut som små gummiringar) byt om dom är hårda och torra
skruva dit den nya kammen,dra fast kamöverfallen med 20Nm
kolla ventilspelet

ut å gasa
Senast redigerat av NITROUS (26 augusti 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
vx är inte å rekommendera...finns betydligt bättre kammar å köpa..

3 182 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
oki måste man inte nolla motorn innan och vad är slammerdämparn och vart sitter dom, hur ställer man in ventilspelen.

gärna bilder.

3 182 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Xuri skrev:
vx är inte å rekommendera...finns betydligt bättre kammar å köpa..

får en 531 topp med vx3 för en tusing. så det är därför jag monterar kamen.

det är inget fel på toppen men jag har inte råd att fixa den så jag monterar bara kamen.

3 182 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
vad är det för fel på vx3 kamen. blir det inge bra med den i min topp.

driftsättare
169 Inlägg
26 augusti 2009
vx3 är ju inget o hänga i granen men har du inte tänkt göra något med din 530 topp så spelar det inte så stor roll för topp o grenrör kan knappt utnyttja den kammen som sitter i orginal tyvärr... vx3 är ju fortfarande en väldigt snäll kam om man jämför med en trimmkam

men det blir aldrig bättre än den svagaste länken och toppen o grenröret flödar för dåligt...

nolla motorn (märkningen på remhjul ska stämma överens och ettans kolv ska vara i topp) lyft kåpor och slacka på kamrem... lossa överfall, lossa på fördelaren, plocka bort kammen stoppa dit den nya (har mekaniksa tryckare så kan det vara läge o byta dämparna och glöm inte att ställa spelet som ska vara 0,45mm har jag för mig på både avgas och insug... sen är det bara o göra allt i omvänd ordning

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
jooeell skrev:
vx3 är ju inget o hänga i granen men har du inte tänkt göra något med din 530 topp så spelar det inte så stor roll för topp o grenrör kan knappt utnyttja den kammen som sitter i orginal tyvärr... vx3 är ju fortfarande en väldigt snäll kam om man jämför med en trimmkam

men det blir aldrig bättre än den svagaste länken och toppen o grenröret flödar för dåligt...

nolla motorn (märkningen på remhjul ska stämma överens och ettans kolv ska vara i topp) lyft kåpor och slacka på kamrem... lossa överfall, lossa på fördelaren, plocka bort kammen stoppa dit den nya (har mekaniksa tryckare så kan det vara läge o byta dämparna och glöm inte att ställa spelet som ska vara 0,45mm har jag för mig på både avgas och insug... sen är det bara o göra allt i omvänd ordning

grenröret flödar inte så dåligt..

bättre å byta turbo än å bytta toppen...

då kan du få lite mer effekt...

3 182 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
vad hittar jag för turbo som passar bult on som är bättre en min för en tusing.

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
pukan2 skrev:
vad hittar jag för turbo som passar bult on som är bättre en min för en tusing.

för en tusing hittar du inte direkt en turbo men för 2-3.. att bara montera 531 topp å annan kam kommer inte ge 50 hästar om du tror de...lite bredare register å kanske 10 häst till...

jag tycker de är bortkastade pengar... köp de för 1000 kr, sälj kammen för 5-700kr å sen sälj toppen för 8-1000kr å köp något bättre... turbon  är de som börjar bromsa först sen kammen typ..
toppen orkar med 250-300 häst...

3 182 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
låter som att jag skiter i toppen den finns endå kvar. men nån som kan ge mig trim tipps på bilen som inte kostar en förmögenhet. hur långt kommer jag utan att byta toppen och turbon.

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
pukan2 skrev:
låter som att jag skiter i toppen den finns endå kvar. men nån som kan ge mig trim tipps på bilen som inte kostar en förmögenhet. hur långt kommer jag utan att byta toppen och turbon.

ja utan å byta turbon så kommer du inte över 2-220häst max...

med annan turbo + spridare å chip samt en värre kam säg runt 300 hästar med rätt turbo...

kopplingen behöver bytas efter 16-180häst skulle jag vilja säga..

3 182 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
ska montera ut turbo+ som sitter i imorgon. hur höjer jag ladet på bilen sedan. laddtrycksmätare sitter redan iden. får försöka hitta nåt chip nån stans ingen som har ett.  box nummer på pass sidan 0280 000 984. box nummer på förrar sidan ovan gaspedalen är 0 227 400 148. kopplingen ska bytas den med.

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
pukan2 skrev:
ska montera ut turbo+ som sitter i imorgon. hur höjer jag ladet på bilen sedan. laddtrycksmätare sitter redan iden. får försöka hitta nåt chip nån stans ingen som har ett.  box nummer på pass sidan 0280 000 984. box nummer på förrar sidan ovan gaspedalen är 0 227 400 148. kopplingen ska bytas den med.

tändboxen som sitter vid förarplatsen tycker jag är onödig att byta...göra inte så mycke för dom pengarna de gäller heller..

3 182 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
oki. så det är bara den andra boxen som man behöver chipa då eller.

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
pukan2 skrev:
oki. så det är bara den andra boxen som man behöver chipa då eller.

mm

Sök