Dragstripp till Umeå

Stoorn Legitimerad klåpare
26 augusti 2009 · 212 Inlägg

Är du en Umebo som är less på att köra 30 mil till närmsta bana för att testa vad din bil går för? Händer det att du testar den på allmän väg istället? Vill du hellre, under ordnade former, få ett tidkort som ett bevis på vad din bil presterar?

Umeå är en stor stad med många motorintresserade människor, som tvingas åka långt varje gång det är ett motorsportsevenemang. Vi är många som vill ha ett lagligt alternativ till street-race inom ett par mil från stan. Är du en av oss? Skriv under!

Den 23 september kommer listan överlämnas till ett gäng av stadens politiker och tjänstemän som samlas på ett möte på hamnmagasinet för att ta emot intresseanmälningar från ett antal olika föreningar och grupper.

Du får gärna skriva under även om du inte är från Umeå. Denna namninsamling är inte till för att försöka tvinga politikerna och tjänstemännen i Umeå att bygga en dragstripp åt oss utan bara för att visa att intresset finns.

Tack på förhand!

http://www.namninsamling.se/index.php?s … p;nid=3708

Opel Vectra (1995)
Boije Audi S2, 11,07@402
26 augusti 2009 · 102 Inlägg

Hej

Är det "bara" streetrace och inga rena tävlingar ni tänkt köra är det kanske lättare att hyra ett flygfält i närheten.

I Östersund hyr vi ett av flygfälten en dag och kör 4 timmars tidsträning, senast var i söndags 23 aug.
http://www.streetlegalosd.se

/Jimmie
Ordf. Street Legal Östersund - Jämtlands motorklubb

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Stoorn Legitimerad klåpare
26 augusti 2009 · 212 Inlägg

Hej Jimmie

Målet med det hela är att få bort dom olagliga körningarna på allmän väg och om vi då kan ha "riktiga" tävlingar utöver det så ser jag det som en stor bonus.

Såvitt jag vet är det närmsta flygfältet som går att hyra i Åmsele, vilket är 10 mil bort. Och det i sig är inte så blodigt i mina ögon. Men en 20 mils resa avskräcker många.

Även att åka till era evenemang känns inte så aktuellt för då kommer vi upp på 30mil enkel resa igen och det är en lång bit att åka.

Till detta hör också att Umeå kommun har just lagt undan 5 miljoner kronor för att bygga en 1,5 kvadratkilometer stor skatepark. Finns dom pengarna borde det även finnas pengar till detta. Som jag ser det så skulle en stripp i Umeå vara ett fint komplement till de redan existerande banorna i Norrland.

Senast redigerat av Stoorn (26 augusti 2009)

Opel Vectra (1995)
Boije Audi S2, 11,07@402
26 augusti 2009 · 102 Inlägg

Hej

Vi har stångats med kommunen för att på något sätt få till en egen bana men de 12 miljoner som behövs går inte att finna.
Vi har mark att bygga på inom motorstadion som klubben har, men det stoppar hela tiden på pengarna då motorsport verkar vara något farligt för kommuner och länsstyrelser.

Ni skulle haft kontakt med några inflytelserika personer lite högre upp inom kommunen då det är väldigt svårt att få sin röst hörd från utsidan.

Ni har inget annat alternativ än just egen bana?? Jag tänker då på någon bred väg lite avsides som skulle funka att stänga av under några timmar så ni får köra av er lite.
201m brukar sällan vara några problem att få tillstånd att köra liknade det som blackrace har, men just 402m är det värre med då det behövs 800m asfalt med bra bredd.

Med detta menar jag nu inte att ni ska ge upp era ideer om att ordna fram en riktig dragstripp MEN att kolla på andra alternativ så ni får komma igång att åka lite.

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Vett74
26 augusti 2009 · 437 Inlägg

Jo men här i Umeå tyckte dom ju att en skateboard ramp va viktigare...........

BMW 525 (1993)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 augusti 2009 · 1 128 Inlägg

Vett74 skrev:
Jo men här i Umeå tyckte dom ju att en skateboard ramp va viktigare...........

Jävla idioter..

Nöjeskör närproducerat
lodiseN
26 augusti 2009 · 806 Inlägg

Finns väl inte så många motor intresserade i sverige, i Finland finns det banor och strippen sträckor till höger och vänster! så man kan ju jämföra lite:P

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Stoorn Legitimerad klåpare
26 augusti 2009 · 212 Inlägg

Möjligheten att hyra en vägbit är utforskad förut i Umeå, en utmärk väg hittades tillstånd fixades och kommunen skulle gå in med pengar för att hjälpa till med kostnader. Allt flöt på skit bra tills kommunen vägrade betala de dom hade lovat och istället skickade böter på en satans massa pengar, jag tror de rörde sig om runt 100 000kr.

Men just nu vill vi bara försöka öppna politikernas och tjänstemännens ögon och visa att intresset finns i Umeå. Vad våra önskningar är och vad som händer är två helt skilda saker, Drömmen vore en 402 meter lång bana. Men som sagt vi vill bara visa att intresset finns på mötet. om detta leder till att vi 3 gånger per sommar har kommunens stöd för att köra blackrace på någon väg bit under ordnade former så blir vi väldigt nöjda ändå.

Opel Vectra (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang