8397
Sök

Ställa upp pumpen 300d?

197 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
tja har precis köpt en 300d motor med stt turbo kit, undrar hur man ställer upp pumpen på den? sen ytterligare en fråga. avstängningen på den här motorn som är från en 123 är ju vakuum styrd. finns det nåt enkelt sätt att stänga av den på nå annat vis? den ska sitta i en compakt med dragstart:) (kan även tillägga att den setat i en compakt innan oxå)
mvh micke

BadBoys_Club

1 418 Inlägg
29 augusti 2009
skruva bort locket på pumpen så hittar du 3 skruvar om jag inte minns fel, prova dig fram tills du hittar på rätt smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1 321 Inlägg
29 augusti 2009
Tjenare!, att ställa på pumpen på 300an är ingen enkel operation, man måste isär med pumpen:-( sedan är det svårt att få dom att gå bra igen om man pillar där..så att rekomendera är ju att höra med ett gammalt merca meck om han kan..

Varför ska du ställa på pumpen? dom går inte bättre för det..ställ på laddtrycket i stället...

innanför luckan finns inga skruvar som jag sett iaf, bara fjädrar och skit...

Avstängningen gör du så att du drar en slang från pumpen till kupen, sedan suger du i slangen för att stänga av motorn, eller sätter en pump som suger eller liknande
gjorde det själv på min compakt.

mvh johan
Senast redigerat av Volvofarfar (29 augusti 2009)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 418 Inlägg
29 augusti 2009
aha inte lika som på 240d med andra ord?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

197 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
okeej tack för svar:) borde ju gå om man kopplar på en spolarpump på slangen eller nåt då:P är ju en gammal 5cylindrig 300 borde dom verkligen ändrat så mycket på pumpen från 220`, 240d?

BadBoys_Club

197 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
hur ökar man laddtrycket på en sån här spis då förresten?tongue

BadBoys_Club

1 321 Inlägg
30 augusti 2009
spolarpump funkar säkert..Jag skulle inte våga pilla på pumpen iaf, 300ds pump ser inte alls lika ut som 220/240 har jag för mig iaf.. man vrider på stången eller sätter dit en fjäder så den håller laddet längre...

sitter ju ett lock uppe på pumpen, där är det inte iallafall, men så sitter det ju ett lock på baksidan åxå, kom på nu att man kanske ställer på dom där. eller så måste man isär med pumpen, blev osäker nu...men det kan ju inte skada och kolla bakom luckan iaf...
sedan om det är skruvar där så är det ju noga på vilken man ska skruva på...

1 321 Inlägg
30 augusti 2009
Kolla denna sida där finns nog folk som vet det mesta www.mercedes.egetforum.se

197 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
spolarpump funkar säkert..Jag skulle inte våga pilla på pumpen iaf, 300ds pump ser inte alls lika ut som 220/240 har jag för mig iaf.. man vrider på stången eller sätter dit en fjäder så den håller laddet längre...

sitter ju ett lock uppe på pumpen, där är det inte iallafall, men så sitter det ju ett lock på baksidan åxå, kom på nu att man kanske ställer på dom där. eller så måste man isär med pumpen, blev osäker nu...men det kan ju inte skada och kolla bakom luckan iaf...
sedan om det är skruvar där så är det ju noga på vilken man ska skruva på...

får testa lite och se då. motorn sitter inte i bilen nu så det är ju lätt att komma åt:)

BadBoys_Club

Sök