5028
Sök

Turbo tryck i olicka tempraturer?

778 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
turbo tryck i olika temperaturer?

hej jag har en fråga som jag har tänkt på många skryter om sitt ladd tryck på ca1.0-1.5bar
sen är bilen på ca 200hk men på samma gång har du en bil med samma motor på 300+hk på 0.6bar
det har väl mycket med att det är bättre blandning och kallare luft. ni som vet hur värme och kyla expanderas vet att kalt tar mindre plats så varför satsa på så högt ladd tryck som möjligt och inte optimera ladd tryckets bladning kyla osv ? har jag rätt eller är jag ute och tar en lång promenad på fyllan ? tongue lol

preem pump
836 Inlägg
31 augusti 2009
det har väl lite med aggregat storlek att göra oxå va????

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 augusti 2009
Nej du har rätt, kallare luft tar mindre plats, därför monterar man Intercooler (laddluftkylare)

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

4 001 Inlägg
31 augusti 2009
Sluskk skrev:

hej jag har en fråga som jag har tänkt på många skryter om sitt ladd tryck på ca1.0-1.5bar
sen är bilen på ca 200hk men på samma gång har du en bil med samma motor på 300+hk på 0.6bar
det har väl mycket med att det är bättre blandning och kallare luft. ni som vet hur värme och kyla expanderas vet att kalt tar mindre plats så varför satsa på så högt ladd tryck som möjligt och inte optimera ladd tryckets bladning kyla osv ? har jag rätt eller är jag ute och tar en lång promenad på fyllan ? tongue lol

för att göra det lite enkelt, har du bra andningsvägar från början så får du lättare ett högt flöde på luften genom motorn = lågt tryck men mycket effekt
dåliga andningsvägar = högt tryck men lite effekt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

778 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Sluskk skrev:

för att göra det lite enkelt, har du bra andningsvägar från början så får du lättare ett högt flöde på luften genom motorn = lågt tryck men mycket effekt
dåliga andningsvägar = högt tryck men lite effekt

precis vad jag menar

778 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
-Mackan- skrev:
Nej du har rätt, kallare luft tar mindre plats, därför monterar man Intercooler (laddluftkylare)

/Markus

men det kanske inte räker i visa fal och jag tänkte mer på dom här som skryter om vilket bra högt ladd tryck dom har och bilen går såååå bra..

778 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
mannen666666 skrev:
det har väl lite med aggregat storlek att göra oxå va????

jo det med tro jag det så mindre agg det så lätare är det få "högt" tryck men störe agg mindre tryck men samma effekt?

Sök