V-kam för vass för en B230FK automat?

Germax
3 september 2009 · 12 086 Inlägg

Polaren har en 945 -95 med B230FK motorn och automatlåda. Uppställt ladd till 0.8 annars helt original.
Nu idag så satte vi i en V-kam men tycker bilen inte alls går som förväntat. Den känns slö och växlar redan vid 5000 varv? Ägaren har inte reflekterat över motorvarvet förut så jag vet inte om de är normalt?

Är V-kammen för vass? Vad skulle kunna passa bättre?
Har en VX-kam liggandes oxå, den är ju lite mjukare på avgas.

kolvas
3 september 2009 · 4 001 Inlägg

V-kammen är inte för vass, har ni fått den rätt?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
turboforssen Telge Drifting Team
3 september 2009 · 5 398 Inlägg

kammen har ju inget med hur automatlådan växlar .
men vad för kam satt det innan då ? lite svårt att gämföra när man inte har kört bilen 
går ju att säga om den blir slöare vid vissa varvtal om man vet vad som satt innan smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Germax
4 september 2009 · 12 086 Inlägg

Ja, kammen sitter rätt.

Den gör 0-140 lika snabbt som innan men den känns slö på lågvarven.
Någon som har en ide varför den växlar redan vid 5000 rpm?

Jag vet att V-kammen inte är någon "värsting" på något sätt men de borde väl ge märkbar skillnad. Original är den ju tokslö när man kommer upp i varv.

Senast redigerat av JapMax (4 september 2009)

940Black
4 september 2009 · 133 Inlägg

JapMax skrev:
Ja, kammen sitter rätt.

Den gör 0-140 lika snabbt som innan men den känns slö på lågvarven.
Någon som har en ide varför den växlar redan vid 5000 rpm?

Jag vet att V-kammen inte är någon "värsting" på något sätt men de borde väl ge märkbar skillnad. Original är den ju tokslö när man kommer upp i varv.

V-kamen kommer mer på varven! Sedan så funkar nog inte V-kamen så bra med original turbo och massa mottryck. Jag tror en A-kam skulle passa bättre.

940ltt
Germax
4 september 2009 · 12 086 Inlägg

940Black skrev:

JapMax skrev:
Ja, kammen sitter rätt.

Den gör 0-140 lika snabbt som innan men den känns slö på lågvarven.
Någon som har en ide varför den växlar redan vid 5000 rpm?

Jag vet att V-kammen inte är någon "värsting" på något sätt men de borde väl ge märkbar skillnad. Original är den ju tokslö när man kommer upp i varv.

V-kamen kommer mer på varven! Sedan så funkar nog inte V-kamen så bra med original turbo och massa mottryck. Jag tror en A-kam skulle passa bättre.

Ok, men A-kammen har väl inge kilspår för fördelaren?

bear_volvo
4 september 2009 · 283 Inlägg

jo jag satte i en a-kam med fördelarspår i min 940 jag hade, drog riktigt gött hela vägen. hade en vx3 i innan men dem blir så slöa på låga varv men när man kommer upp på högre varv då kommer den som fan rent ut sagt. själv föredrar jag isåfall a-kam istället för vx3 kam om man inte ska trimma alltför mycket.

Germax
5 september 2009 · 12 086 Inlägg

Ok.. kan få tag i en A-kam utan spår men de måste man ju fräsa upp de o de är ju jobbigt.

Ang spåret, jag har hört att de inte är tiondelsprecision på de för att styrboxen ändå justerar tändningen elektroniskt sen? Att man tillomed kan slipa upp spåret med en vinkelslip? Någon som kan bekräfta/dementera?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang