GE Coilovers/stötdämpare, Åsikter?

Cupra_
30 augusti 2009 ·

Tjena! Har sett att GE har billiga coilovers och stötdämpare till min bil. Jag tycker de ser lite "klena" ut om man jämför med t.ex. D2 eller KW. Någon som har några erfarenheter av just GE:s att dela med sig av? Är det "ju dyrare desto bättre" generellt eller? Ska ha till gatkörning och mest för att få ett mindre svampigt chassi..

Senast redigerat av Diabolo (30 augusti 2009)

MiWi
1 september 2009 · 442 Inlägg

Diabolo skrev:
Tjena! Har sett att GE har billiga coilovers och stötdämpare till min bil. Jag tycker de ser lite "klena" ut om man jämför med t.ex. D2 eller KW. Någon som har några erfarenheter av just GE:s att dela med sig av? Är det "ju dyrare desto bättre" generellt eller? Ska ha till gatkörning och mest för att få ett mindre svampigt chassi..

Sett till priset så är det prisvärt iallafall (iallafall gällande deras stötdämpare). Jag har varit nöjd med stötdämparkittet jag köpte utav dem förut.

D2 och KW är en helt annan dimension - både vad gäller kvalitet och prisklass.

ScottaN Medlem 5280
1 september 2009 · 552 Inlägg

GE har bra grejer.
Dom är lite mer sport/comfort
Helt klart värt sina pengar!

pars Operatör
1 september 2009 · 346 Inlägg

Skulle nog kunna påstå att de är nog de som bäst läpar sig för just gatkörning och få ett mindre svampigt chassi. Jag tycker att det verkar lite dumt (förlåt till de som tar åt sig) att köpa dyra dämpare/coilovers om man inte ska använda dom det dom är till för.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Cupra_
3 september 2009 ·

pars skrev:
Skulle nog kunna påstå att de är nog de som bäst läpar sig för just gatkörning och få ett mindre svampigt chassi. Jag tycker att det verkar lite dumt (förlåt till de som tar åt sig) att köpa dyra dämpare/coilovers om man inte ska använda dom det dom är till för.

Ok, låter rätt övervägande positivt iaf. Jag vill bara kunna justera höjd och hårdhet, främst hårdheten. Vinklar, retur o annat shit orkar jag inte hålla på med, så "plug n play" är jag ute efter tongue

ascona-tic
3 september 2009 · 1 496 Inlägg

GE satserna går ej att justera i hårdhet utan dom blir bara stötigare desto lägre du vill ha bilen.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
T_modee
4 september 2009 · 482 Inlägg

Har GE Motorsport Coilovers på min volvo 850 T5.
tycker dom är hårda och bra. Min kompis har KW v3. på sin 850 och min går lika bra på väg som hanns gör iaf. Klart att de skiljer om man kör på barna mm


GE Motorsport Coilovers
Justerbarhet.
Fram: 0-85mm
Bak: 20-60mm

MVH
Thimmy Modee

Senast redigerat av T_modee (4 september 2009)

Cupra_
4 september 2009 ·

ok, så ju lägre ju hårdare.. ungefär som att bara byta till sänkfjädrar alltså?

Vitamin
4 september 2009 · 719 Inlägg

Nej jag gillar dom inte, har själv deras sats på min 850 och tycker kvaliten är riktigt dålig.

Monterade på bilen och skulle justera in höjden efter jag provat ett par varv på parkeringen. Använde verktygen man fick för att justera höjden på fjäderbenen. Räckte väll med att man skruvat ett par varv på justeringen så var hörnen runda. Tror dom är gjorda i aluminium så det är inget vidare slitstarkt. Slutade med att jag fick ta en rörtång modell XXL för att greppa tag ordentligt om justeringsringarna så jag kunde få upp bilen i rätt höjd.

Kanske är lika på alla coilovers men jag blev grymt missnöjd iaf

KHRacing
4 september 2009 ·

Diabolo skrev:
ok, så ju lägre ju hårdare.. ungefär som att bara byta till sänkfjädrar alltså?

på en seriös coilover skall inte höjdjusteringen inverka på hårdheten på fjädern.

Cupra_
4 september 2009 ·

KHRacing skrev:

Diabolo skrev:
ok, så ju lägre ju hårdare.. ungefär som att bara byta till sänkfjädrar alltså?

på en seriös coilover skall inte höjdjusteringen inverka på hårdheten på fjädern.

Precis som jag misstänkte...

Tommy_P
4 september 2009 · 396 Inlägg

har på v70in och dom duger väl. men det måste vara någon riktigt efterbliven jävel som gjort dem, för man ska använda gummifjädersätet som sitter orginal, och är den svagaste delen...
och så är fästena till abskabeln helt kassa, bättre att kapa bort dem.

dom är säkert kassa på bana, men köper man kinacoilovers för att åka bana kanske man borde besikta övervåningen.

jävligt mkt mjukare än kapat/inga fjädrar iaf.

Senast redigerat av Tommy_P (4 september 2009)

Cupra_
4 september 2009 ·

Tommy_P skrev:
har på v70in och dom duger väl. men det måste vara någon riktigt efterbliven jävel som gjort dem, för man ska använda gummifjädersätet som sitter orginal, och är den svagaste delen...
och så är fästena till abskabeln helt kassa, bättre att kapa bort dem.

dom är säkert kassa på bana, men köper man kinacoilovers för att åka bana kanske man borde besikta övervåningen.

jävligt mkt mjukare än kapat/inga fjädrar iaf.

Så med andra ord, köp ej? Eller? Bankörning hade jag inte tänkt mig, kul skrivet dock:D Jo jag har också noterat att man ska använda orginalets fjädersäte och funderat ang. detta.. Kanske bättre att satsa på k-sport? Ligger mitt emellan prismässigt iaf..

sunnysideup
5 september 2009 · 24 Inlägg

Passat -02
Vet inte hur derad coils är, men körde med deras chassisats, 35mm.
sänkte 65fram, och 55bak. blev stenhård bak, typ stel. Inte bra på en familjebil.
Skickade tillbaka sk...n.

Senast redigerat av sunnysideup (5 september 2009)

Cupra_
5 september 2009 ·

sunnysideup skrev:
Passat -02
Vet inte hur derad coils är, men körde med deras chassisats, 35mm.
sänkte 65fram, och 55bak. blev stenhård bak, typ stel. Inte bra på en familjebil.
Skickade tillbaka sk...n.

Lät inte så kul.. får nog bli nå annat fabrikat.. Men enbart sänkfjädrar blir ju rätt hårt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang