6145
Sök

Fråga angående försäkring

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Hej.

Min flickväns kusin har pajat växel låda i sin bil som är en Volvo 850 ( års model vet jag inte).

Hur som helst så har hon gjort något med växeln där det inte går och växla längre. ( det funkar ibland), men ibland så lycka till och få den i växel 1.

Nu har jag faktiskt glömt om hon hade Hel eller Halv försäkring på bilen. men hon har nåt av dessa två iallafall.

Frågan är: Om det nu visar det sig att växel lådan är helt slut, tjänar hon något på att lämna in det som "självrisk" ?

Hon kan inget om bilar och inte heller har någon som kan det med bilar. så att säga " köp från skroten" är lite svårt då vem som ska byta ut den?

1. Ni som har erfarenheter från det, hur mycket brukar självrisk ligga på? (länsförsäkringar värmland)
2. Är det ens möjligt och få växel lådan bytt eller fixat med hel/halv försäkring ?
3. Vad ska man tänka på om det nu är möjligt, orsak till felet osv?
4. allt annat information uppskattas. 

Tack.

MvH
Senast redigerat av mr_right (6 september 2009)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

OEM <3
6 957 Inlägg
6 september 2009
mr_right skrev:
1. Ni som har erfarenheter från det, hur mycket brukar självrisk ligga på? (länsförsäkringar värmland)
2. Är det ens möjligt och få växel lådan bytt eller fixat med hel/halv försäkring ?

Tack.

MvH

1. Sj,risk väljer man sj. oftast (iaf jag som har Länsförsäkringar) finns 3000, 5000kr (tror inte de finns högre)
2. De finns det säkert med helförsäkringen, men bilen har ju några år på nacken som kan göra att
dom tvekar lite, helt beroende på hur omfattande det kan vara och kostsamt.
3. Personen som kört sönder lådan får väl beskriva felet och hur det upptsod.
4. Köp en bättre beg.låda och bytt sj alt. lämna till en mindre verkstad alt. fordonsprogram.
En låda kostar allt emellan 2-6000kr på bildelsbasen. Hade jag iaf gjort och skonat min försäkring
för framtida bilar..

Låda:
http://bildelsbasen.se/?index=default&a … d=17841032

Mvh

OEM <3

4 005 Inlägg
6 september 2009
mr_right skrev:
Hej.

Min flickväns kusin har pajat växel låda i sin bil som är en Volvo 850 ( års model vet jag inte).

Hur som helst så har hon gjort något med växeln där det inte går och växla längre. ( det funkar ibland), men ibland så lycka till och få den i växel 1.

Nu har jag faktiskt glömt om hon hade Hel eller Halv försäkring på bilen. men hon har nåt av dessa två iallafall.

Frågan är: Om det nu visar det sig att växel lådan är helt slut, tjänar hon något på att lämna in det som "självrisk" ?

Hon kan inget om bilar och inte heller har någon som kan det med bilar. så att säga " köp från skroten" är lite svårt då vem som ska byta ut den?

Tack.

MvH

Var bilen med om en olycka? Nej
Var bilen utsatt för skadegörelse? Nej
Var bilen utsatt för yttre olyckshändelse (köra på sten m.m) Nej

Du kommer inte få en ny växellåda på din bil, bilar går sönder. Om man kunde ta allting på försäkringsbolaget så skulle premierna ligga skyhögt!

Bara lämna in bilen på verkstad för felsökning och kostnadsförslag, sen får ni ta ställning till det om det är värt eller inte. Kan ju vara en skitfel.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
oki tack för allt information smile

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Sök