C70 T5, Hur är den och hur är automatlådan?

Rquired Allmänt envis
14 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

Elda skrev:
om automatlådan inte ens håller för den manuella lådans orginalkraft är det ju mer åt det patetiska hållet.

Manuella lådans originalkraft? Hur menar du?

Tror han menar samma effekt som med manuell låda, alltså att bilen har lägre effekt för automatens livslängds skull smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Slim_
15 augusti 2009 · 8 Inlägg

http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … ts/C70.pdf Där kan du läsa lite om vad som ändras mellan årsmodellerna, så 00 kom 5-stegs automaten.

Annars är det väl en trevlig bil tycker jag, men man får ju inte i några större grejer skuffen då själva hålet är lite dumt.

Att den knarrar och gnisslar lite här och var har jag inte upplevt, är det vanliga med krängningshämmare som blir sliten och låter men det gjorde det även på 850in och gjorde på föräldrarnas v70.

Det du ska kolla efter när du provkör är väl så rutorna sluter tätt så du inte får vindbrus, går att justera in men är lite pill.

Och svängradien är mindre rolig behövs väl en hundralapp för att vända roll

Senast redigerat av Slim_ (15 augusti 2009)

Chevrolet Camaro "2SS" (2012)
TurbOla Reservdansk
16 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:
Tror han menar samma effekt som med manuell låda, alltså att bilen har lägre effekt för automatens livslängds skull smile

Effekten (hästkrafterna) är desamma, men vridmomentet sänks 50Nm för att lameller och lockup inte tål detta.

Det finns programvara hos IPD USA som tar bort den här spärren, just nu förs det en ganska avancerad diskussion kring detta ang. just dessa lådor och den programvaran på NordicRs forum.

Om programvaran ändrar så att fullt vrid uppnås mellan växlingarna, så är det inte dumt att satsa på.
Just vid växlingarna gillar automatlådan inte fullt vrid.
Sen har det givetvis med oljetrycket att göra också.

Senast redigerat av TurbOla (16 augusti 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
17 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Tror han menar samma effekt som med manuell låda, alltså att bilen har lägre effekt för automatens livslängds skull smile

Effekten (hästkrafterna) är desamma, men vridmomentet sänks 50Nm för att lameller och lockup inte tål detta.

Det finns programvara hos IPD USA som tar bort den här spärren, just nu förs det en ganska avancerad diskussion kring detta ang. just dessa lådor och den programvaran på NordicRs forum.

Om programvaran ändrar så att fullt vrid uppnås mellan växlingarna, så är det inte dumt att satsa på.
Just vid växlingarna gillar automatlådan inte fullt vrid.
Sen har det givetvis med oljetrycket att göra också.

Ok, minns inte om det var hästar eller moment som minskades med automat. Men sak samma wink

Hmm, lite konstigt tänk på volvo tycker jag. Varför inte bara dimensionera lådan lite extra? Att sänka effekten för att få det att gå ihop när man utvecklar en ny bil känns som lite utav en efterkonstruktion tycker jag. Var det inte meningen med en automat från början eller?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
decib3L Körv
17 augusti 2009 · 3 535 Inlägg

Rquired skrev:
Hmm, lite konstigt tänk på volvo tycker jag. Varför inte bara dimensionera lådan lite extra? Att sänka effekten för att få det att gå ihop när man utvecklar en ny bil känns som lite utav en efterkonstruktion tycker jag. Var det inte meningen med en automat från början eller?

Vad tror du är billigast?

Truckdriving Man
Rquired Allmänt envis
17 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

decib3L skrev:

Rquired skrev:
Hmm, lite konstigt tänk på volvo tycker jag. Varför inte bara dimensionera lådan lite extra? Att sänka effekten för att få det att gå ihop när man utvecklar en ny bil känns som lite utav en efterkonstruktion tycker jag. Var det inte meningen med en automat från början eller?

Vad tror du är billigast?

Så bör man inte tänka, man får även tänka på vilket intryck man gör på kunden etc. Det Volvo eventuellt vann i kronor förlorar de i prestige i mina och sannolikt många andras ögon.

Men jag tror inte Volvo tänker så, det finns så många andra ställen de kunde sparat in på om de velat. Det var därför jag undrade om automat var påtänkt i efterhand eller om där fanns någon annan förklaring. Det är väl inte självklart att ha automat när man bygger en sport(ig)bil? Bmw tex hade ju bara manuell i M-bilarna på den tiden, kanske volvo till en början trodde att det var vad kunderna ville ha? Vem vet? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
fiddes Grävmaskinist
3 september 2009 · 216 Inlägg

Blev en manuell iallf och jag är hel nöjd med den. Tacka för alla tips och all hjälp.
Mvh Fredrik

Volvo C70 "T5" (1998)
kallabaz
7 september 2009 · 362 Inlägg

Då får vi säga grattis!

fiddes Grävmaskinist
8 september 2009 · 216 Inlägg

kallabaz skrev:
Då får vi säga grattis!

Tack smile

Volvo C70 "T5" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang