6545
Sök

Ta BE-körkort

204 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
..funderar jag på.

Vad krävs?

Nytt teoriprov? (har just nu ABC-behörighet)  Ere som ett vanligt B-prov med tilläggsfrågor på E ?

Andra tillstånd och kurser man "måste" ha?

Uppkörning, svår? Ni som gjort den kanske har lite erfarenheter att dela med Er utav.

9 108 Inlägg
13 september 2009
Det enda som krävs är att du redan har B-kort. Du behöver även ett körkortstillstånd om inte det du redan har fortfarande gäller och har hand om hela grupp 1 (A AM B BE osv) och inte bara B.

Teoriprov får du göra igen ja, vet inte hur många frågor det är men det är nog 70 som vanligt, kan även vara runt 55.. Skit samma wink

Man behöver inte gå några riskkurser och sådant utan det är som förr, teoriprovet gäller i ett år.

Uppkörningen innehåller en funktionsbeskrivning/säkerhetskontroll och en dryg halvtimmes körning där det är noga med placeringar, säkerhets/risktänkande och hastigheter osv. Sedan är det även ett manöverprov som man ska göra med lite backning och sådant, finns bilder i BE-boken hur den banan ser ut..

Har bokat kunskapsprov själv för BE den 30e så jag kan ju återkomma med hur det ser ut wink

4 299 Inlägg
13 september 2009
Teoriprovet e 55 frågor o du måste ha minst 44 rätt smile

De e ett B-prov med lite tillagda E-frågor.

9 108 Inlägg
13 september 2009
Gött, jag satsar på 55 av 55, annars får jag skämmas wink

204 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Tack ska ni ha! Millen: återkom gärna med resultatet via PM sen. Ska ut och köpa BE-boken nu.. wink

Halle: Inte sett dig i Vaxholm än..men det kanske kommer! smile
Senast redigerat av eddiboy (13 september 2009)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
13 september 2009
Eddieboy, såg ju att du ha C behörighet, varför ej satsa på E börigheten på C, då får du automatiskt E behörighet på B.

Lev livet, det kan ta slut fort

204 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Sant..men..jag har egentligen inget intresse eller behov av att köra lastbil med tungt släp. Annars var din tanke väldigt god! Sen är det ju mycket "tuffare" och ekonomiskt påfrestande att ta CE.

BE känns det som att jag kan komma undan med 2000-3000 kr. smile

Sök