6885
Sök

Volvo 850 t5 läcker olja

steffe_vr6
14 september 2009
Trådstartare
min bil har börjat läcka olja, är mycket olja nere på lådan, och det ser ut att komma från rotorn.
hur fixar man det?, är det topplockspackningen som är gången eller vad kan det vara?

mvh. Stefan

Snål gnällspik
402 Inlägg
14 september 2009
Från rotorn?
Vanligt är ju att vevhusventilationen sätter igen och då trycker den ut olja lite överallt + att packboxarna kan ryka =dyrt! Rengör vevhusvenilationen alltså.
Sen så kan packboxarna för kamaxlarna läcka också.
Vanligt är också att gummipackningen till själva oljepåfyllningslocket blir stenhård och läcker då.

Volvo S80 2,9.

Egen företagare
864 Inlägg
14 september 2009
Som tidigare säger så brukar vevhusventilationen bli tät, då trycker det loss packboxarna på kammarna, skitenkelt att byta själv och kostar inte många kronor med nya packboxar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

steffe_vr6
14 september 2009
Trådstartare
ok, det är nämligen olja i fördelarlocket, och det har droppat ner på slangarna under där, tätningen i i oljelocket byttas för ett nån vecka sen.

men de kan va packboxarna till kammarna då som gett sig då?
får kolla upp vevhusventen oxå då
Senast redigerat av steffe_vr6 (14 september 2009)

Egen företagare
864 Inlägg
14 september 2009
ja antagligen så är det den packboxen som gett sig, det trycker lös den när kompet är för högt i vevhuset. har varit med om det själv nämligen, då sitter det en slamfälla i insuget som man antingen köper ny eller tar bort. Tror inte dessa grejer gick på mer än 100 kr på Volvo när jag bytte.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

steffe_vr6
14 september 2009
Trådstartare
snurbo_diesel skrev:
ja antagligen så är det den packboxen som gett sig, det trycker lös den när kompet är för högt i vevhuset. har varit med om det själv nämligen, då sitter det en slamfälla i insuget som man antingen köper ny eller tar bort. Tror inte dessa grejer gick på mer än 100 kr på Volvo när jag bytte.

ok, ska kolla upp detta imorgon, tack för hjälpen

Sök