2734
Sök

Köpråd: Audi A4, 00a TS quattro

Girls go fast
893 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#1
Hittat en Audi A4 som jag är sugen på köpa ist för Hondan.

Det är en 1,8 liters med 20 ventils motor i den och stora servicen är nyligen gjord.

Är det något speciellt man ska kolla på, vara uppmärksam på?
Speciella kända fel?
Hur mycket drar de på ett ungfär?

Tacksam för hjälp! smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Fd Bannad
657 Inlägg
17 september 2009
#2
_Zuperior_ skrev:
Hittat en Audi A4 som jag är sugen på köpa ist för Hondan.

Det är en 1,8 liters med 20 ventils motor i den och stora servicen är nyligen gjord.

Är det något speciellt man ska kolla på, vara uppmärksam på?
Speciella kända fel?
Hur mycket drar de på ett ungfär?

Tacksam för hjälp! smile

kompisens drar ca 0.7 landsväg, litern i stan. Ingen större bensinslukare alltså!

Går skapligt och man åker bekvämt!

Märkesbög

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
17 september 2009
#3
Finns ganska många trådar angående köpråd A4(b5) , men kända fel på den modellen är lite krångel i framvagn dock ska det vara förbättrat på faceliften 99b-01 .

Kolla även efter galvsläpp i nederkant på dörrar osv.

Annars har jag inte så mycket att säga, har ägt en 00 1.8t dock framhjulsdriven.
Var en kanonbil, enda jag igentligen saknade på den var quattron.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

1 741 Inlägg
17 september 2009
#4
Kolla även hur kopplingen är en känd svag punkt.
Roliga bilar men jag tycker att den drar mer än Hedning säger. Min drar runt litern på långkörning (om man inte snålkör.) och 1.3 i stan(kortsträckor).
Går ju säkert att få dom gå snålare men man vill ju leka lite med gasen nån gång åxå.

Man åker riktigt skönt och tycker det är en riktigt bra brukis man kan ha lite kul med. :-D

p.s
(Min är en avant kanske drar lite mer.)
Senast redigerat av tecman (17 september 2009)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Fd Bannad
657 Inlägg
17 september 2009
#5
tecman skrev:
Kolla även hur kopplingen är en känd svag punkt.
Roliga bilar men jag tycker att den drar mer än Hedning säger. Min drar runt litern på långkörning (om man inte snålkör.) och 1.3 i stan(kortsträckor).
Går ju säkert att få dom gå snålare men man vill ju leka lite med gasen nån gång åxå.

Man åker riktigt skönt och tycker det är en riktigt bra brukis man kan ha lite kul med. :-D

p.s
(Min är en avant kanske drar lite mer.)

det var snitt 80 knyck på 5an växel ungefär, inte direkt inspirerande körning.

Märkesbög

Girls go fast
893 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#6
tack för svaren smile
Den här ska tydligen enligt annonsen ha helt ny framvagn med förstärkta bussningar. Ligger på ca 230 häst så de drar nog en del bensin. Kör mest landsväg, då jag ska till hästen. Men bor ju i stan så de blir väl lite mix där wink

Något mer "känt fel" man ska vara extra uppmärksam på?

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
17 september 2009
#7
230 kusar alltså. då är kopplings ras en kändis... Hör om kopplingen är bytt/förstärkt... beror ju helt på hur han/hon som ägt bilen har kört... Sen framgick det ju inte om det va en Quattro eller ej, men Quattro rekommenderas starkt!smile

Åker man mycket effekt o Quattro och inte vill döda koppling så får man inte dumpa den för fort och vid för mycket gas på 1an... Gäller även original bilar.... Quattron bettar ju på alla 4 hjulen direkt till skillnad från många andra AWD system... Iaf min har alltid lämnat 4 exakt lika hjulspår i tex grus;) Men vad gör man inte för att slippa effektryck i ratten;)?

Four rings to rule them all!

Girls go fast
893 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#8
Danne_gg skrev:
230 kusar alltså. då är kopplings ras en kändis... Hör om kopplingen är bytt/förstärkt... beror ju helt på hur han/hon som ägt bilen har kört... Sen framgick det ju inte om det va en Quattro eller ej, men Quattro rekommenderas starkt!smile

Åker man mycket effekt o Quattro och inte vill döda koppling så får man inte dumpa den för fort och vid för mycket gas på 1an... Gäller även original bilar.... Quattron bettar ju på alla 4 hjulen direkt till skillnad från många andra AWD system... Iaf min har alltid lämnat 4 exakt lika hjulspår i tex grus;) Men vad gör man inte för att slippa effektryck i ratten;)?

Jepp, dubbelt upp mot Hondan tongue
Hörru du, läs rubriken EN gång till. wink Skrev Quattro där iaf tongue
Aa får höra lite sånt med han. Ska ner till banken imorn och höra lite om lån. Sen ringa han som har bilen och fråga lite. smile

Tack.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
18 september 2009
#9
_Zuperior_ skrev:
Danne_gg skrev:
230 kusar alltså. då är kopplings ras en kändis... Hör om kopplingen är bytt/förstärkt... beror ju helt på hur han/hon som ägt bilen har kört... Sen framgick det ju inte om det va en Quattro eller ej, men Quattro rekommenderas starkt!smile

Åker man mycket effekt o Quattro och inte vill döda koppling så får man inte dumpa den för fort och vid för mycket gas på 1an... Gäller även original bilar.... Quattron bettar ju på alla 4 hjulen direkt till skillnad från många andra AWD system... Iaf min har alltid lämnat 4 exakt lika hjulspår i tex grus;) Men vad gör man inte för att slippa effektryck i ratten;)?

Jepp, dubbelt upp mot Hondan tongue
Hörru du, läs rubriken EN gång till. wink Skrev Quattro där iaf tongue
Aa får höra lite sånt med han. Ska ner till banken imorn och höra lite om lån. Sen ringa han som har bilen och fråga lite. smile

Tack.

Detaljer! Räckte väll att det stod Audi i rubriken för att man skulle kolla in tråden;)?

Four rings to rule them all!

Girls go fast
893 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#10
Danne_gg skrev:
_Zuperior_ skrev:
Danne_gg skrev:
230 kusar alltså. då är kopplings ras en kändis... Hör om kopplingen är bytt/förstärkt... beror ju helt på hur han/hon som ägt bilen har kört... Sen framgick det ju inte om det va en Quattro eller ej, men Quattro rekommenderas starkt!smile

Åker man mycket effekt o Quattro och inte vill döda koppling så får man inte dumpa den för fort och vid för mycket gas på 1an... Gäller även original bilar.... Quattron bettar ju på alla 4 hjulen direkt till skillnad från många andra AWD system... Iaf min har alltid lämnat 4 exakt lika hjulspår i tex grus;) Men vad gör man inte för att slippa effektryck i ratten;)?

Jepp, dubbelt upp mot Hondan tongue
Hörru du, läs rubriken EN gång till. wink Skrev Quattro där iaf tongue
Aa får höra lite sånt med han. Ska ner till banken imorn och höra lite om lån. Sen ringa han som har bilen och fråga lite. smile

Tack.

Detaljer! Räckte väll att det stod Audi i rubriken för att man skulle kolla in tråden;)?

Hehe, tackar! big_smile
Skatten, någon som vet hur mycket den ligger på cirka? smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
18 september 2009
#11
_Zuperior_ skrev:
Danne_gg skrev:
_Zuperior_ skrev:
Jepp, dubbelt upp mot Hondan tongue
Hörru du, läs rubriken EN gång till. wink Skrev Quattro där iaf tongue
Aa får höra lite sånt med han. Ska ner till banken imorn och höra lite om lån. Sen ringa han som har bilen och fråga lite. smile

Tack.

Detaljer! Räckte väll att det stod Audi i rubriken för att man skulle kolla in tråden;)?

Hehe, tackar! big_smile
Skatten, någon som vet hur mycket den ligger på cirka? smile

Lugnt!
Klart man hjälper en blivande audiot!wink
Gjorde en sökning på en 00 1.8Ts
Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja    
Årsskatt, kr: 2001
enligt transportstyrelsens uppgifter på en 1.8Ts. vet inte om det kan skilja men riktlinje iaf!
Senast redigerat av Danne_gg (18 september 2009)

Four rings to rule them all!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
18 september 2009
#12
Värt att kolla länkarmarna ändå tycker jag, känna lite om de glappar eller knarrar när du svänger.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
18 september 2009
#13

Girls go fast
893 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#14
Tackar igen för tips och råd och länken smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

inte som alla andra...
127 Inlägg
18 september 2009
#15
Min -99b tsq låg på ca 0,85 lugn körning.
det du ska tänka på vid köp av a4 är hur stor (liten) den är, bakom mig sitter ingen bra, inte ens en 5 åring.. men då är jag iofs strax över 1,90...

sen är quattro beroendeframkallande wink

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

Girls go fast
893 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#16
Stampep skrev:
Min -99b tsq låg på ca 0,85 lugn körning.
det du ska tänka på vid köp av a4 är hur stor (liten) den är, bakom mig sitter ingen bra, inte ens en 5 åring.. men då är jag iofs strax över 1,90...

sen är quattro beroendeframkallande wink

Okaj, men de är ju rätt okej bensinförbrukning. smile
Men jag är bara 165 kort (okej längre med klackar) men för de mesta tongue haha ot.

Pratat med banken så de beviljar mig lån till bilen så nu blir det att maila killen som har bilen och höra lite. Känns lite taskigt att ringa på en fredag kväll och höra. smile

Tack igen alla smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874


Sök