Vinterdäck med utdragna dubbar, lagligt i Sverige?

sirmiro Double-Unicorn Rider
22 september 2009 · 2 486 Inlägg

Man får säkert, men jag tycker att man inte borde få.

För att ett däck ska vara godkänt för bruk på vinten ska det ha en märkning för det (om jag minns rätt en snötopp eller m+s eller liknande) Denna märkning gäller däcket i det skick som det lämnade fabriken. Ett dubbdäck utan dubb skulle inte klara de test som krävs för ett vinterdäck och skulle inte haft märkningen utan sina små metallpiggar.
Att man kan dra ut dubb och köra med på sommaren kan jag acceptera, men med en riktigt nitisk polis så tvivlar jag på att man kommer igenom däckskontrollen, och gör man det bör lagen ändras.
Greppet är uselt i dubbdäck utan dubb då allt gummi är hårt för att orka hålla fast piggarna, medan ett dubbfritt däck är mjukt och har mönster överallt.

Men sen har vi det med hur färskt gummit är. Jag hade bättre grepp i nya sommar däck än det var i 3år gamla dubbade vinterdäck. Detta på snö och is.

Men innan ni petar dubben och leker loss, fundera över varför däcktillverkarna gör olika versioner av däcket, det kanske fungerar bra till vardags, men när ni behöver stanna akut, hur fungerar det då?

JonR
22 september 2009 · 3 259 Inlägg

sirmiro skrev:
Men innan ni petar dubben och leker loss, fundera över varför däcktillverkarna gör olika versioner av däcket, det kanske fungerar bra till vardags, men när ni behöver stanna akut, hur fungerar det då?

Det är just det som många inte gör! Väldigt många däckmärken har exakt samma däck, dubbade som dubbfria! Skillnaden på dom är just att på den dubbfria varianten är det tomma dubbhål, och på den dubbade varianten är det dubb i hålen.. Så det där om att Alptoppen/M+S märkningen inte skulle sättas på ett däck med urdragna dubb tvivlar jag lite på.. Visst att det är skillnad på gummiblandningarna i tex ett dubbat michelin och ett dubbfritt michelin, men att ett dubbat vinterdäck skulle vara så mycket sämre med urdragna dubb än ett dubbfritt är nog att överdriva...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
sirmiro Double-Unicorn Rider
22 september 2009 · 2 486 Inlägg

JonR skrev:

sirmiro skrev:
Men innan ni petar dubben och leker loss, fundera över varför däcktillverkarna gör olika versioner av däcket, det kanske fungerar bra till vardags, men när ni behöver stanna akut, hur fungerar det då?

Det är just det som många inte gör! Väldigt många däckmärken har exakt samma däck, dubbade som dubbfria! Skillnaden på dom är just att på den dubbfria varianten är det tomma dubbhål, och på den dubbade varianten är det dubb i hålen.. Så det där om att Alptoppen/M+S märkningen inte skulle sättas på ett däck med urdragna dubb tvivlar jag lite på.. Visst att det är skillnad på gummiblandningarna i tex ett dubbat michelin och ett dubbfritt michelin, men att ett dubbat vinterdäck skulle vara så mycket sämre med urdragna dubb än ett dubbfritt är nog att överdriva...

MVH/Jon

Jag är absolut ingen däckexpert, men de dubbfria däck jag granskat har varit mjukare och haft otroligt många fler spår i mönstret än de dubbdäck jag varit i kontakt med. Sen borde då ett dubbdäck vara optimalt på alla ytor vintertid om de har samma utformning som de dubbfria, men son det ser ut idag är dubbfria bättre vid regn/snö medan dubbat vinner när det är halt.
Om man vill ha mer grepp i halka på ett däck där man inte har stålpinnar som går in i isen så finns alternativet att göra gummit så mjukt som möjligt. Gör man det så mjukt att det ger rätt grepp så orkar det inte hålla i dubbar.
Men givetvis finns budgetdäck där de kör på båda sätt, men dessa lämpar sig mest under höst/vår.

Samma som folk som tar "året-om-däck" på sommartid. De är för mjuka för att hjälpa när det verkligen gäller och överhettas vilket leder till sämre kontroll av fordonet.

Men som alltid är det upp till var och en vad man gör. Jag anser att däck är en av de viktigaste komponenterna på bilen, och de tappar grepp för varje år. Däck avsedda för dubb gör sig bäst med dubb, medan däck som inte är avsedda för dubb bör hållas utan dubb.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang