4270
Sök

V8 i 518i, Funkar det??

2 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har en liten undran.

Vet någon om det är möjligt att montera i en V8 från 530 till 518i ? Passar det med V- låda osv??

Ha de fiint!

mvh

Egenföretagare
999 Inlägg
22 september 2009
Möjligt ja, men en j-vla massa jobb. Lådan passar inte osv...
Bättre att köpa en billig 540 med lite defekter om du vill komma undan billigt och skruva lite samtidigt.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
22 september 2009
Man kan väl säga såhär, är de möjligt? Ja. Är det lätt? Nej.

I och med att du har en 518 som normalt huserar en 115hk 4a, så till och börja med bör ju V8an, lådan till V8an, kardanen till den och bakaxelklumpen överföras till din 518.
Motorfästen och de mesta skiljer ju, sen har ju dom annan kylare och saker sitter på olika platser i motorrummet, sen ska du ju få all elektronik att fungera och det är inte plug n play mellan en 518 och en 540. Sen har ju iaf e39orna styrsnäcka på 540 men kuggstångstyrning på de med 6or.
Sen om de ska reggas och om de är möjligt överhuvudtaget och besiktas så måste ju alla bromsdetaljer bytas också.
En vanligare motortransplantation annars är ju att lägga in 540motorn i 530 med v8, som är något enklare big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2009
Niklasw skrev:

I och med att du har en 518 som normalt huserar en 115hk 4a, så till och börja med bör ju V8an, lådan till V8an, kardanen till den och bakaxelklumpen överföras till din 518.
Motorfästen och de mesta skiljer ju, sen har ju dom annan kylare och saker sitter på olika platser i motorrummet, sen ska du ju få all elektronik att fungera och det är inte plug n play mellan en 518 och en 540. Sen har ju iaf e39orna styrsnäcka på 540 men kuggstångstyrning på de med 6or.
Sen om de ska reggas och om de är möjligt överhuvudtaget och besiktas så måste ju alla bromsdetaljer bytas också.
En vanligare motortransplantation annars är ju att lägga in 540motorn i 530 med v8, som är något enklare big_smile

Eftersom det är en 518i det pratas om måste det handla om E34, E39 fanns inte med bensin-4a och E28 fanns inte som 540 wink

Till topic, det är möjligt att sänka ner V12an i en 518. Men så mycket enklare att bara köpa en med v8a orginal (eller en 7a om man då vill ha 12a) smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
23 september 2009
Rquired skrev:
Niklasw skrev:

Eftersom det är en 518i det pratas om måste det handla om E34, E39 fanns inte med bensin-4a och E28 fanns inte som 540 wink

Till topic, det är möjligt att sänka ner V12an i en 518. Men så mycket enklare att bara köpa en med v8a orginal (eller en 7a om man då vill ha 12a) smile

Nä de vet jag ju efter 6st BMW i rad.. Jag sa bara som de var på e39orna, om e34 har snäckväxel för v8orna de vet jag inte men jag tror inte de, för skillnaden är ju att de i princip lyfte över e38ans framvagn till e39 med V8 men något sånt gjorde ju inte på e34.
Men jag tycker iaf köp en med v8 från början, jag letar ju en 540 själv just nu big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

2 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Niklasw skrev:

aotshh..!  De vart lite jobb ja! smile

Har en V8 motor ligger, mkt därför jag frågade! Finns mkt kunskap där ute! smile 

Tackar för feedback!

Mvh

Avstängd
62 Inlägg
25 september 2009
Enkelt...

e34 byggdes med v8, bara häng i motorn, har du alla boxar så är det bara att koppla in, annars kör du MS eller liknande eftermarknads sprut. Lådan vet jag inte om den passar, men det är inget stort problem, ta en bit av sprängkåpan från en skrotad och svetsa dit den på din sprängkåpa, sen é det ju bolt on.

Förmodligen är detta ju en billig lekbil och då är det bara att AGAdiffa klumpen och ut och sladda. Är det inte en billig busis så skaffa dig en v12a istället och besök 300mm.de och gör det ordentligt big_smile

God luck

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

Sök