"amatörbyggt fordon" ?

nykomling
21 september 2009 · 156 Inlägg

Jag undrar om det skulle vara lagligt att turbokonvertera en bil. är det lagligt eller olagligt om nyare än -91? har läst lite om det men vet inte riktigt vad svaret blir.. det enda jag kommit fram till är att det måste vara ett amatörbyggt fordon, är det sant eller har ja läst fel? tongue

azid Det som inte dödar gör ont
21 september 2009 · 2 668 Inlägg

finns en klistrad tråd om det här...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Senast redigerat av azid (21 september 2009)

2slow
nykomling
21 september 2009 · 156 Inlägg

azid skrev:
finns en klistrad tråd om det här...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

jo men jag är ju fortfarande inte säker på hur det ser ut efter att ha läst dendär.. kan någon bekräfta?

Decibel
22 september 2009 · 2 911 Inlägg

76 och nyare så kan du i stort sett glömma turbokonvertering, även amatörbyggt fordon faller då det är samma avgasregler.

MattiasH
22 september 2009 · 1 291 Inlägg

På ett amatörbyggt fordon har du möjlighet att modifiera motorn (byta insug, grenrör, turbo mm) även turbokonvertering är möjlig.
Detaljer bör du ta med den besiktningsman som ska besikta fordonet. Du hittar kontakt uppgifter på http://sfro.com och klicka på närmsta ort på kartan.

nykomling
22 september 2009 · 156 Inlägg

MattiasH skrev:
På ett amatörbyggt fordon har du möjlighet att modifiera motorn (byta insug, grenrör, turbo mm) även turbokonvertering är möjlig.
Detaljer bör du ta med den besiktningsman som ska besikta fordonet. Du hittar kontakt uppgifter på http://sfro.com och klicka på närmsta ort på kartan.

ok så det är inte alls omöjligt å få den besiktad! men hur mycket behöver man då byta? jag hade tänkt att öka effekten i bilen med kanske 10% (iaf när den är på besiktning)

exact vad behöver jag byta när det är amatörbyggt o vilka andra krav har jag?

turboforssen Telge Drifting Team
22 september 2009 · 5 398 Inlägg

det är ju lättare å billigare att stoppa ner en äkta turbo motor å regga

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
nykomling
22 september 2009 · 156 Inlägg

turboforssen skrev:
det är ju lättare å billigare att stoppa ner en äkta turbo motor å regga

jo det har du nog rätt i! men hur blir det om jag vill behålla min bakhjulsdrift o motorn är från en framhjulsdriven?

i detta fall är det en calibra v6:a som jag isf skulle vilja sätta i annan motor i. det finns ju Saab V6 motorer som jag skulle tro passar nästan rätt i, t.ex denna http://www.blocket.se/sodermanland/Helt … 20&w=3 men hur blir det då med drivningen? behålla växellåda osv kan någon förklara

Slash Saabifierad
22 september 2009 · 2 026 Inlägg

nykomling skrev:

turboforssen skrev:
det är ju lättare å billigare att stoppa ner en äkta turbo motor å regga

jo det har du nog rätt i! men hur blir det om jag vill behålla min bakhjulsdrift o motorn är från en framhjulsdriven?

i detta fall är det en calibra v6:a som jag isf skulle vilja sätta i annan motor i. det finns ju Saab V6 motorer som jag skulle tro passar nästan rätt i, t.ex denna http://www.blocket.se/sodermanland/Helt … 20&w=3 men hur blir det då med drivningen? behålla växellåda osv kan någon förklara

Ehm Calibran är ju framhjulsdriven? hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
MattiasH
22 september 2009 · 1 291 Inlägg

nykomling skrev:

turboforssen skrev:
det är ju lättare å billigare att stoppa ner en äkta turbo motor å regga

jo det har du nog rätt i! men hur blir det om jag vill behålla min bakhjulsdrift o motorn är från en framhjulsdriven?

i detta fall är det en calibra v6:a som jag isf skulle vilja sätta i annan motor i. det finns ju Saab V6 motorer som jag skulle tro passar nästan rätt i, t.ex denna http://www.blocket.se/sodermanland/Helt … 20&w=3 men hur blir det då med drivningen? behålla växellåda osv kan någon förklara

Du ska alltså i med en saab v6 med dubbelturbo i calibran?
Båda bilarna är ju framhjulsdrivna så om du tar hela drivlinan från saaben och även byter ut bromsarna så borde du kunna klara att nå kravet för ombyggt fordon, men då måste som sagt motorn du stoppar dit vara original.

Ett amatörbyggt fordon är ett bygge med helt ny bärande stomme, tex rörram.

nykomling
22 september 2009 · 156 Inlägg

MattiasH skrev:

nykomling skrev:

turboforssen skrev:
det är ju lättare å billigare att stoppa ner en äkta turbo motor å regga

jo det har du nog rätt i! men hur blir det om jag vill behålla min bakhjulsdrift o motorn är från en framhjulsdriven?

i detta fall är det en calibra v6:a som jag isf skulle vilja sätta i annan motor i. det finns ju Saab V6 motorer som jag skulle tro passar nästan rätt i, t.ex denna http://www.blocket.se/sodermanland/Helt … 20&w=3 men hur blir det då med drivningen? behålla växellåda osv kan någon förklara

Du ska alltså i med en saab v6 med dubbelturbo i calibran?
Båda bilarna är ju framhjulsdrivna så om du tar hela drivlinan från saaben och även byter ut bromsarna så borde du kunna klara att nå kravet för ombyggt fordon, men då måste som sagt motorn du stoppar dit vara original.

Ett amatörbyggt fordon är ett bygge med helt ny bärande stomme, tex rörram.

skojar du? calibran är väl förfan inte framhjulsdriven? sad

AnderssonM
22 september 2009 · 98 Inlägg

nykomling skrev:

MattiasH skrev:

nykomling skrev:

jo det har du nog rätt i! men hur blir det om jag vill behålla min bakhjulsdrift o motorn är från en framhjulsdriven?

i detta fall är det en calibra v6:a som jag isf skulle vilja sätta i annan motor i. det finns ju Saab V6 motorer som jag skulle tro passar nästan rätt i, t.ex denna http://www.blocket.se/sodermanland/Helt … 20&w=3 men hur blir det då med drivningen? behålla växellåda osv kan någon förklara

Du ska alltså i med en saab v6 med dubbelturbo i calibran?
Båda bilarna är ju framhjulsdrivna så om du tar hela drivlinan från saaben och även byter ut bromsarna så borde du kunna klara att nå kravet för ombyggt fordon, men då måste som sagt motorn du stoppar dit vara original.

Ett amatörbyggt fordon är ett bygge med helt ny bärande stomme, tex rörram.

skojar du? calibran är väl förfan inte framhjulsdriven? sad

Haha joo dom flesta är de, men den finns även med fyrhjulsdrift. men nån bakhjulsdriven calibra finns inte;)

MattiasH
22 september 2009 · 1 291 Inlägg

Jepp den är framhjulsdriven. Calibran är i stora drag samma bil som vectra A.
Köper du en calibra turbo så är den 4wd.
Men RWD finns inte.

nykomling
22 september 2009 · 156 Inlägg

MattiasH skrev:
Jepp den är framhjulsdriven. Calibran är i stora drag samma bil som vectra A.
Köper du en calibra turbo så är den 4wd.
Men RWD finns inte.

nä fyfan.. detta måste jag ha förträngt eller nått för detta borde jag verkligen ha vetat så länge som jag har funderat på en sån! hur är det med BMW 525 o sätta in turbo i? sant att de är en av de lättaste bilarna att turbokonvertera, o bakhjulsdrivna är de om jag inte minns fel tongue
nån annan bil ni rekommenderar mig som vill ha bakhjulsdrift o turbo big_smile

turboforssen Telge Drifting Team
22 september 2009 · 5 398 Inlägg

hur mycket pengar har du då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
nykomling
22 september 2009 · 156 Inlägg

turboforssen skrev:
hur mycket pengar har du då?

bilen får helst kosta max 15-20k. kan vara defekt på ett eller annat sätt också smile BMW 325 är ju dock mkt snyggare, men vad har den för nackdelar?

MilleN
27 september 2009 · 9 108 Inlägg

nykomling skrev:
skojar du? calibran är väl förfan inte framhjulsdriven? sad

Du ska nog vänta ett tag innan du ger dig på att turbokonvertera eller att byta motorer wink

nykomling
27 september 2009 · 156 Inlägg

MilleN skrev:

nykomling skrev:
skojar du? calibran är väl förfan inte framhjulsdriven? sad

Du ska nog vänta ett tag innan du ger dig på att turbokonvertera eller att byta motorer wink

härmed förklarar jag denna tråd oficiellt stängd, jag tänker inte förödmjukas bara sådär ;P

myran Foto/Bilnörd
27 september 2009 · 1 541 Inlägg

10-15k räcker inte ens till en seriös turbo-konvertering.

Spara vidare eller sikta in dig på ett billigare projekt är nog mitt tips smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang