6297
Sök

Dålig tomgång eller ingen alls Ford scorpio 2.0 DOCH

1 253 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Bytte kopplingen idag o urtrampningslagret men när jag åkte hem från kompisen så finns det knappt någon tomgång på den hmm Stannar till och bilen dör sakta. Startar på en gång men står o väger lite på tomgången o sen dör den. Var sitter tomgångsmotorn om det nu sitter någon på denna, jag har fått för mig att den sitter på insugsröret som går från luftboxen o in i spjällhuset, på det röret på kylarbalken sitter det ju en grunka med en slang o sen kabel i, är det denna som spökar eller är det spjällgivaren som är paj?

Har löst detta tillfälligt med en bit ståltråd som hindrar gasrullen att gå ner helt, på så sätt har jag en stadig tomgång på 1000 varv ca men vill ju ändå åtgärda problemet så att säga men den funkar ju nu att åka med sålänge
Senast redigerat av opeldrifter (4 oktober 2009)

Lev livet nu innan det är för sent

12 086 Inlägg
4 oktober 2009
Tomgångsmotorn är grunkan du pratar om, sitter mot dig på det svarta röret.

Prova att byt den, går den helt rent annars? De finns nämligen massor andra fel som resulterar i dålig tomgång.

1 253 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Ja den går helt rent annars iaf om man hindrar gasrullen att nå sitt ändläge som jag löst tillfälligt med lite ståltråd. Okej då får jag kolla över den o se smile

1 253 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Finns det nåt sätt att mäta upp tomgånsmotorn och även spjällägesgivaren så man kan utesluta endera av dom? hmm

Sök