5417
Sök

B20 trimning

214 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Tjenna!
En kompis har nu köpt sig en volvo 142a och vill trimma skiten ur den, tyvärr är han  inte med på garaget så skapar tråden åt honom.

Han skulle vilja ha bra tips på vad man kan slänga in under huven på en B20 och få så mycke hästar ut ur den som möjligt.

tacksam för svar

Mvh frasse1 o kompis

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

8 156 Inlägg
31 juli 2009
Det finns en hel del trådar om detta wink
Om man vill trimma lite smått så skulle jag porta och plana toppen, montera extratorgrenrör med större avgassystem, vassare kam och en Weber 36/36. Sen kan man ju gå upp till dubbla Solex/Dellorto/Weber 45:or, eller i 48:or om man vill vara störst. Men då går det åt soppa.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

535 Inlägg
5 oktober 2009
Dubbla Su gasare, s-kam, planad och portad topp.
Är det en bra kombination för att skrämma ur några hästar ur en b20?

Motorer utan turbo.....suger!

219 Inlägg
5 oktober 2009
Du kan gå in på min sida,och se vad jag har i min motor.Sen finns det en hel del olika kammar,beroende på hur han vill ha egenskaperna i motorn.Ska han annvända en vanlig kamm typ K så räcker det gott med en Webwr 36/36.Men vad jag förstår,så ska det vara det värsta i den.

Kostar att ligga på topp

268 Inlägg
5 oktober 2009
Lemmy_Kilmister skrev:

med S- kam lär den gå som en potta skit under 4000 Rpm tongue

Vad gäller det andra så beror ju allt på hur mycket pengar han vill lägga på motorn?  för trimma sugmotor är dyyrt hmm
Senast redigerat av Freddy_Fish (5 oktober 2009)

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

219 Inlägg
5 oktober 2009
Nej,så dyrt är det inte

Kostar att ligga på topp

268 Inlägg
5 oktober 2009
AnderL skrev:
Nej,så dyrt är det inte

Beror ju på hur mycket effekt man är ute efter, om man bara är ute efter lite vedbodtrimmning är det ganska billigt men ska du ha mer än 120 hk ur en B20 är det ganska mycket mer som krävs..  bara ett par weber 45or kostar ju runt 6000 spänn yikes  sen ska du ju ha ny kam, ny topp och extraktor så blir det en peng..

283 Inlägg
5 oktober 2009
Freddy_Fish skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

Vad gäller det andra så beror ju allt på hur mycket pengar han vill lägga på motorn?  för trimma sugmotor är dyyrt hmm

det är inga problem med att köra med s-kam, hade det i min 142 tillsammans med dubbla su, lätt portad och planad topp och extraktor. vandrarde inte ens på tomgång:)

268 Inlägg
6 oktober 2009
bear_volvo skrev:
Freddy_Fish skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

det är inga problem med att köra med s-kam, hade det i min 142 tillsammans med dubbla su, lätt portad och planad topp och extraktor. vandrarde inte ens på tomgång:)

säker på att det var en S- kam?  märkningarna kan vara kluriga ibland..  enligt KG trimning bör man ha minst steg 3 eller 4 topp och dubbla weber 45or för den ska gå bra.

535 Inlägg
6 oktober 2009
Vem ska man lita på nu då? tongue
S-kam/annan kam?

Motorer utan turbo.....suger!

219 Inlägg
6 oktober 2009
Fundera på vilken topp som ska annvändas,och sedan vilka förgasare.Men sj så skulle jag inte annvända dom gammla kammarna,finns mycket bättre.

Kostar att ligga på topp

268 Inlägg
7 oktober 2009
Har du kollat på kgtrimning.com?  dom kan det mesta när det gäller att trimma volvo smile

Sök