5177
Sök

Tips på hur man får ordning samt plats i garaget. hyllsystem.mm

4 586 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Har nu kommit fram till att garaget är för litet eller iallfall prylarna för många så vore kanske bra att starta en tråd om tips o råd då säkert flera har samma problem

Förslag på allt ifrån hyllsystem till verktygslådor är välkomna
Senast redigerat av jocke_gronberg (6 oktober 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 oktober 2009
Jag har en gammal rejäl hederlig snickarbänk utöver arbetsbänken. Den sitter med gångjärn så jag kan fälla upp den från väggen. Det är ett bra tips om man behöver flera bänkytor men saknar golvyta så att säga.

Jag antar att de flesta känner till hålad masonit som arbetstavla. Mycket billigare och kan formsågas bättre än färdiga plåttavlor så att de får plats även på smalare väggytor.

En regel på väggen med borrade hål i är perfekt för alla skruvmejslar/sylar/prylar/pennor etc. Kostar ingenting. Borra rakt igenom så blir det inget damm eller skräp i hålen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 586 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
några bra förvaringlådor/verktygslådor?

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 oktober 2009
Jag är väldigt ekonomisk (läs snål) och försöker lägga pengar på delar och verktyg istället för fina dyra verktygsskåp. Mitt garage är istort sett bara nollbudget.

Jag kör backar från IKEA, sådana för runt 10-15kr ca 20X40X30cm eller vad de kan vara. Sedan upp med dem på hyllorna o i med gammalt skit. Skitiga stora prylar lägger jag i bröd- eller mjölkbackar som har galler i botten. Då ramlar damm och smuts igenom.

Ovala SIA-glassburkar är fina om man renoverar motorer. De har bra lock och är staplingsbara. Dessutom är SIA-glassen god.

Sedan är det underskattat att ta in en växellåda i vardagsrummet. Bra ljus, bekväm arbetsmiljö. Frugan gnäller lite extra men det ingår ju i hela konceptet med en fru?
Senast redigerat av caromania (6 oktober 2009)

4 586 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
jag har själv mekat förgasare på köksbordet. även bra ljus där med big_smile

Funderar på att skaffa mig en verktygslåda i plåt ifrån biltema

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 oktober 2009
Det lilla jag har i form av "riktig" förvaringsutrustning kommer från Biltema, Ohlson, Jula etc. Funkar ju lika bra som Raaco etc men till en bråkdel av pengen.

4 586 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Det lilla jag har i form av "riktig" förvaringsutrustning kommer från Biltema, Ohlson, Jula etc. Funkar ju lika bra som Raaco etc men till en bråkdel av pengen.

sant

4 586 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
kan lugnt rekommendera alla som inte har en verktygslåda att skaffa en. Mycket plats över nu

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/778674_f3wqdv.jpg

4 001 Inlägg
7 oktober 2009
En riktig verktygsvagn är det absolut bästa, tyvärr har det inte blivit någon sådan ännu men snart hoppas jag på att det blir en investering av en sådan här:
http://handla.swedol.se/images/large/VE-47073%20med%20overskap.jpg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 586 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
Synd att dom är så dyra

4 001 Inlägg
7 oktober 2009
jo, men om man räknar på alla verktyg man köpt på sig så hade det nog varit lönande att köpa en sådan med en gång.
Sen när man väl har en sådan så har man alla verktyg man behöver i stort sett, helt underbart att jobba när man vet att rätt verktyg finns.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 291 Inlägg
7 oktober 2009
Dom där röda låd-skåpen verkar ha blivit populära.
Köpte ett sånt på bauhaus på 1000kr utan verktyg att ha på tävlingar.

Döremot i garaget regerar fortfarande det gamla hederliga skåpet där man har bra översikt.
http://www.viivilla.se/xdoc/articles/0000006435.jpg

4 586 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
jag har nu hittat pappkartongen av mindre storlek att ha mina poleringsmedel i istället för att dom ska stå uppradade på hyllan som dom gjorde innan.

4 586 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Söker nu stora dunkar till att ha olja i istället för det står överallt

hittade 25 liters dunkar här: http://www.pgw.se
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 oktober 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 oktober 2009
jocke_gronberg skrev:
kan lugnt rekommendera alla som inte har en verktygslåda att skaffa en. Mycket plats över nu

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/778674_f3wqdv.jpg

Dom är skitbra ifall man måste ha med sig verktyg i bilen osv, men i ett garage där verktygen inte ska flytta på sig tycker ja den är värdelös, ingen ordning alls.

Isf är skåpet som Kolvas tipsade om kanon, men det är som du säger.. det kostar som fasen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
8 oktober 2009
ja har köpt mina verktyg på biltema, hylsnyckelsats, blocknycklar å skruvmejslar.

dom ligger i sina originallådor, då vet ja alltid va ja har dom å ja kan ta mä dom om de e så.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
8 oktober 2009
Kan passa på att tipsa om modulbackar för väggmontage.. Kanske inte verktyg men funkar kalasbra för småprylar, muttrar, skruv, bits etc.
http://www.biltema.se/products/producti … mId=144414

Helt ok pris.. 149:-
Mvh
Senast redigerat av Volvo_Thomas (8 oktober 2009)

Mvh Thomas

4 586 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
weian skrev:
ja har köpt mina verktyg på biltema, hylsnyckelsats, blocknycklar å skruvmejslar.

dom ligger i sina originallådor, då vet ja alltid va ja har dom å ja kan ta mä dom om de e så.

Jag har deras stora verktygsats men när man skulle ta med sig den lådan så låg inget där det skulle när jag var framme sen.

8 156 Inlägg
9 oktober 2009
Som sagt. Glassbyttor av olika slag är bra. Jag brukar använda kryddburkar till förvaring av viktiga småprylar. Att använda en diskho (med tillhörande sidodel) från ett gammalt kök kan vara smidigt. Tål lite mer än trä, plus att kanterna oftast är lite högre och gör så att små saker inte rullar av bänken, samt att vätska inte heller rinner all världens väg. Jag gillar lite högre bänkar och då kan en bänkskiva som man lägger ovanpå den befintliga bänken vara rätt så bra. Om man är duktig så kan man då även fräsa ur lite decimeterstora hål (någon centimeter djup) i bakre delen av bänkskivan för att kunna lägga skruvar liknande i.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
9 oktober 2009
En förvaringslösning som jag gillar är under-sängen-lådor. ÖoB har billiga.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök