Rykte om ny trafiklag, sant eller falskt ?

Janneutanb
12 oktober 2009 · 7 271 Inlägg

Rykten utan källor är alltid lika trevliga.
Ungefär som "nästa år blir det 5 års prövotid". Den har väl funnits i närmare 10 år eller så wink

Ps. Det handlar inte om vad man har för bil för att köra ifrån dom heller... Handlar om hur mycket man är beredd på att chansa samt hur bra man kan kontrollera bilen.

Senast redigerat av Brains (12 oktober 2009)

julles Jag rullar med stil
12 oktober 2009 · 344 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

blacken skrev:

MariaC skrev:

oki blev lite fel men kommer inte stanna i första taget då om man känner man har en chans att
komma undan

Dumt, det absolut bästa är att stanna, oavsett så blir det minst "kostsamt" då. Och dom har ju tillgång till helikopetersnurror nu för tiden, så chansen att komma undan är gansk så liten..

Men dem ska ju också hinna skicka ut helikoptern innan man hinner undan...

men det bästa är alltid att stanna då poliserna har snabbare bilar och är bättre förare än 90% av folket på vägarna.

eller om man har en bugatti vendora( tror att de stavas så) då har dom ju ingen chans.. hehe

Volvo v70 (2007)
ErikAxelsson
12 oktober 2009 · 517 Inlägg

julles skrev:

AcesHigh666 skrev:

blacken skrev:

Dumt, det absolut bästa är att stanna, oavsett så blir det minst "kostsamt" då. Och dom har ju tillgång till helikopetersnurror nu för tiden, så chansen att komma undan är gansk så liten..

Men dem ska ju också hinna skicka ut helikoptern innan man hinner undan...

men det bästa är alltid att stanna då poliserna har snabbare bilar och är bättre förare än 90% av folket på vägarna.

eller om man har en bugatti vendora( tror att de stavas så) då har dom ju ingen chans.. hehe

Veyron?

Sen är det lite som Evil säger.. Dom skickar nog inte bara ut helisen sådär.
Det är liksom inte gta vice city vi lever i.. wink
Annars kan man alltid ringa och bombhota, det funkade tydligen senast när de skulle användas..

Sushikocken Sleeper
13 oktober 2009 · 3 084 Inlägg

julles skrev:

AcesHigh666 skrev:

blacken skrev:

Dumt, det absolut bästa är att stanna, oavsett så blir det minst "kostsamt" då. Och dom har ju tillgång till helikopetersnurror nu för tiden, så chansen att komma undan är gansk så liten..

Men dem ska ju också hinna skicka ut helikoptern innan man hinner undan...

men det bästa är alltid att stanna då poliserna har snabbare bilar och är bättre förare än 90% av folket på vägarna.

eller om man har en bugatti vendora( tror att de stavas så) då har dom ju ingen chans.. hehe

beror ju på om du kör i sthlm i rusningstrafik..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
KHRacing
13 oktober 2009 ·

KiWmasTer skrev:
jo jag hörde om en ny trafiklag från en bekants jobbarkompis, den innebar exempelvis att om du kör 130 på 90 väg så ryker körkortet i 3 månader, men den nya lagen ska det göras obligatoriskt med 1 år, o då är man tvungen att ta om kortet, någon som har hört något liknande ?

fifaen.. då hade manju fått ta omkortet minst 6-7 ggr bara idag ju

Bubbaman Byfåne
13 oktober 2009 · 368 Inlägg

Tror det din kompis pratade om var fyllekörning. Var förslag/klubbades om att fyllekörning skulle resultera i att kortet rök i minst 1år. 1år = gränsen till att få tillbaka korten eller att ta om helt. Alltså alla som åker ditt för fyllekörning måste ta om korten. Skulle bli ett problem för många(specilt folk som kör ändå) och kör du utan körkort har jag för mig att dom får beslagta bilen.

Senast redigerat av Bubbaman (13 oktober 2009)

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
13 oktober 2009 · 1 123 Inlägg

saab_sonett skrev:
Jojo försök ni. big_smile Här i Örebro så tog polisen en som försökte smita med en skyline. Polisen körde en v70 Diesel...........roll
http://www.utryckning.se/index.php/2009 … av-en-bil/

de flesta förstår nog inte att örebro polis bilar är inte original flesta av de tänkt en chippa 9-5 aero med ca: 270-290hk har man en skyline som är 400hk visst åker man ifrån men de är så jäklar många:P finns jätte många civil polis här i örebro men visst man mot man jag skulle lätt prova jag med

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
super2000
13 oktober 2009 · 28 Inlägg

_lee_jr skrev:

saab_sonett skrev:
Jojo försök ni. big_smile Här i Örebro så tog polisen en som försökte smita med en skyline. Polisen körde en v70 Diesel...........roll
http://www.utryckning.se/index.php/2009 … av-en-bil/

de flesta förstår nog inte att örebro polis bilar är inte original flesta av de tänkt en chippa 9-5 aero med ca: 270-290hk har man en skyline som är 400hk visst åker man ifrån men de är så jäklar många:P finns jätte många civil polis här i örebro men visst man mot man jag skulle lätt prova jag med

hoppas att de inte har sett dej köra och tagit regnummret bara annars kan du leta 2fast2furious

Aerodynamik ...
13 oktober 2009 · 7 120 Inlägg

_lee_jr skrev:

saab_sonett skrev:
Jojo försök ni. big_smile Här i Örebro så tog polisen en som försökte smita med en skyline. Polisen körde en v70 Diesel...........roll
http://www.utryckning.se/index.php/2009 … av-en-bil/

de flesta förstår nog inte att örebro polis bilar är inte original flesta av de tänkt en chippa 9-5 aero med ca: 270-290hk har man en skyline som är 400hk visst åker man ifrån men de är så jäklar många:P finns jätte många civil polis här i örebro men visst man mot man jag skulle lätt prova jag med

Hahaha, ja säkert. big_smile

Xtravagant 1337
13 oktober 2009 · 1 343 Inlägg

tveksamt!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
gamlingen
13 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

Varför tror alla att de kör bättre än bylingen ?

FireTraXX DFFL
13 oktober 2009 · 9 020 Inlägg

_lee_jr skrev:

saab_sonett skrev:
Jojo försök ni. big_smile Här i Örebro så tog polisen en som försökte smita med en skyline. Polisen körde en v70 Diesel...........roll
http://www.utryckning.se/index.php/2009 … av-en-bil/

de flesta förstår nog inte att örebro polis bilar är inte original flesta av de tänkt en chippa 9-5 aero med ca: 270-290hk har man en skyline som är 400hk visst åker man ifrån men de är så jäklar många:P finns jätte många civil polis här i örebro men visst man mot man jag skulle lätt prova jag med

Och i Malmö så kör polisen endast Lamborghini Murcielago LP640-4, inget annat.
Det är sant, för det skriver jag på ett forum och det har en kompis berättat, och allt man hör av kompisar och läser på internet är sant.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
saab_sonett Handledare
13 oktober 2009 · 1 481 Inlägg

_lee_jr skrev:

saab_sonett skrev:
Jojo försök ni. big_smile Här i Örebro så tog polisen en som försökte smita med en skyline. Polisen körde en v70 Diesel...........roll
http://www.utryckning.se/index.php/2009 … av-en-bil/

de flesta förstår nog inte att örebro polis bilar är inte original flesta av de tänkt en chippa 9-5 aero med ca: 270-290hk har man en skyline som är 400hk visst åker man ifrån men de är så jäklar många:P finns jätte många civil polis här i örebro men visst man mot man jag skulle lätt prova jag med

Mycket optimistiskt här, ser jag. Jag har direktinfo från polisen som tog skylinen. Han körde en vanlig v70 D5
Inget chip där inte. Bara tung högerfot och hyfsade körkunskaper....

blacken
13 oktober 2009 ·

Dave_C70 skrev:

saab_sonett skrev:
Jojo försök ni. big_smile Här i Örebro så tog polisen en som försökte smita med en skyline. Polisen körde en v70 Diesel...........roll
http://www.utryckning.se/index.php/2009 … av-en-bil/

Är väl svar nog för "blacken". smile

Tja, "även en blind höna hittar ett korn" som det heter. För av det jag hittintills sett av länsmans påstådda "proffsighet" med ratten, så är jag inte ett dugg impad, om man jämför med vad som finns därute. Några höjdare att vrida på ratten är dom generellt sett inte. Ungefär lika klantiga med bilarna som med pickorna..

volvoentusiasten
13 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

KiWmasTer skrev:
jo jag hörde om en ny trafiklag från en bekants jobbarkompis, den innebar exempelvis att om du kör 130 på 90 väg så ryker körkortet i 3 månader, men den nya lagen ska det göras obligatoriskt med 1 år, o då är man tvungen att ta om kortet, någon som har hört något liknande ?

Trafikförordningen och körkortsdirektivet kommer att få en hel del ändringar 2012 för att anpassas till EUs regler ja.
Men EXAKT vilka ändringar som kommer att genomföras är inte klart så där kan man spekulera så mycket som helst.

Det som är mer eller mindre klart är viktsystemet för bilar och släp.

volvoentusiasten
13 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

mr_Hasse skrev:
jag har hört d av en jobba kompis som har precis klarat körkortet att om polisen tar ditt kort på ett år så måste du ta på nytt, men vet ej om det e sant...

Jag saxar lite från trafikjuristen som har en tydlig text angående din fråga:

Den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid.
http://www.trafikjuristen.se/korkorting … fakta2.htm

Nehe
13 oktober 2009 · 687 Inlägg

linuslinje skrev:

mr_Hasse skrev:
jag har hört d av en jobba kompis som har precis klarat körkortet att om polisen tar ditt kort på ett år så måste du ta på nytt, men vet ej om det e sant...

Jag saxar lite från trafikjuristen som har en tydlig text angående din fråga:

Den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid.
http://www.trafikjuristen.se/korkorting … fakta2.htm

Jo men det var inte det han sa. Han sa att om du blir av med kortet i mer än 1år så måste du alltid ta om det, prövotid eller inte och det är mycket riktigt. Blir det indraget i 1år eller mer så måste du alltid ta om kortet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang