maco skrev:
Tubbee skrev:
Här hittade jag lite små grejer. Troligtvis missat några viktiga delar som använts ofta i konversationer osv heh men men det kommer antar jag

Kamrem
grenrör
kylarsystem
förgasare
katalysator
drivknutsdamask
styrväxeldamask
Tackar igen-
Kamremen driver kamxlarna som i sin tur trycker ned ventilerna i topplocket.
Grenröret är den första delen av avgasröret. Den skruvas fast på topplocket. Den samlar alla cylindrars avgaser till ett och samma rör.
Kylarsystemet har precis den funktion som det låter. En motor bygger på att överföra energin från explosioner till energi som kan driva fordonet framåt. Eftersom explosionerna är varma så behövs det ett system för att kyla den.
Förgasaren är en föråldrad teknik som används för att tillgodose motorn med den rätta proportionen bensin. Idag används bränsleinsprutning.
Katalysatorn renar avgaserna från skadliga ämnen.
Damasker är skydd för diverse knutar osv. Dvs den del som axlarna sitter fast i.
Det är bara fråga på om det är något. Ett tips är att helt enkelt svälja stoltheten och fråga vad det är dina kompisar pratar om. Jag har själv lärt mig det mesta om bilar på det sättet. Det, och att läsa forum. Jag är själv en, per definition, "forums-skruvare". Eller som en kompis sade när han såg mig "skruva" "Fan Marcus, du har ena tummen mitt i handen och andra långt upp i ....... - och den är LÅNG"