Rensa/renovera gängor för tändstiften

Dextre
12 oktober 2009 · 152 Inlägg

Jag tänkte byta tändstiften på min Volvo 240 -88 med B230F. Ett tändstift gick lätt att få ur, ett annat trögt mer eller mindre hela vägen och två av dem kunde jag inte rubba.

För att se efter om det var samma problem åt andra hållet skruvade jag i de gamla tändstiften igen och det var likadant, så illa att det tröga tändstiftet inte gick in hela vägen eller jag vågade inte skruva mer iaf.

Jag har köpt en ny tändstiftsdragare med ordentlig hävarm för jag hade bara den där sorten med ett T med gummi runt. Det blev ingen kraft av det. Mer exakt har jag köpt Biltema artikelnummer 10-980 som är som ett spärrskaft med förlängning (direktlänkar till produkter fungerar inte på deras hemsida). Jag köpte även en gängrensare artikelnummer 18-139. Är det någon som har använt en sådan? Gör de någon nytta? Det känns som den riskerar att bara skuva ned smutsen i cylindern men jag kanske har fel?

Andra tips på hur man få smidiga tändstiftsgängor igen?

/Dextre

Dubs I got Dubs!
12 oktober 2009 · 2 423 Inlägg

fetta in den ordentligt så kommer det inte ner så mycket skit.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
GuRaN__StUdiO
12 oktober 2009 · 110 Inlägg

är det värkligen så bra att rensa gängerna för tändstiften. kanske går bra att fåi stiften sen men risken är vell att det kommer ner en väldig massa smuts och i värsta fall (hårt) smuts i cylindern hmm

engolf
12 oktober 2009 · 3 235 Inlägg

Fetta inte in gängtappen, bås rent med tryckluft istället, eller dammsuga i cylindern.

Jag själv är alltid lite nervös när jag inte får loss stiften med handkraft, har ju hört att de kan knäckas om man tar i för hårt med större verktyg.

Kan man kasnke lossa stiften med mutterknackare?

Losgard
12 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

engolf skrev:
Fetta inte in gängtappen, bås rent med tryckluft istället, eller dammsuga i cylindern.

Jag själv är alltid lite nervös när jag inte får loss stiften med handkraft, har ju hört att de kan knäckas om man tar i för hårt med större verktyg.

Kan man kasnke lossa stiften med mutterknackare?

Vad skulle du beskriva mutterknackare som, inte som "större verktyg" va? smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
engolf
12 oktober 2009 · 3 235 Inlägg

Losgard skrev:

engolf skrev:
Fetta inte in gängtappen, bås rent med tryckluft istället, eller dammsuga i cylindern.

Jag själv är alltid lite nervös när jag inte får loss stiften med handkraft, har ju hört att de kan knäckas om man tar i för hårt med större verktyg.

Kan man kasnke lossa stiften med mutterknackare?

Vad skulle du beskriva mutterknackare som, inte som "större verktyg" va? smile

Nej, med större verktug menade jag långa förlängningsrör. Mutterknackare slår med korta intervaller,och då är risken för att vrida av en bult eller stift är minimal.

Dock har jag aldrig sett någon lossa stift med mutterknackare, men teoretiskt ska det inte vara några problem.

Losgard
12 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

Tänk efter nu, mutternknackaren slår stenhårt och snabbt.
Du ska flytta en vas på bordet, du slår till den stenhårt och snabbt, eller putter den långsamt men med mycket kraft...vad funkar bäst?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
jocke_gronberg
12 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

En infettat gängtapp fungerar fint. Då fastnar allt skit i gängtappen

Dextre
12 oktober 2009 · 152 Inlägg

gängrensning... två för två emot? smile

Jag tror jag kör på oljig gängrensare. Dammsuga kan man göra efteråt hur som helst.

Angående att få ut stiften är det nog bara kraft som gäller. Även om jag är orolig för konsekvenserna.

Dextre
12 oktober 2009 · 152 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
En infettat gängtapp fungerar fint. Då fastnar allt skit i gängtappen

Vi snackar fett i solid form och inte olja nu eller hur?

jocke_gronberg
12 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

chassifett/hjulagerfett snackar jag om.

GuRaN__StUdiO
12 oktober 2009 · 110 Inlägg

i värsta fall är det vell bara till att gå till nästa vedbod och leta rätt på en annan volvotopp så är det löst wink

Ghost_Face
14 oktober 2009 · 517 Inlägg

Har gängorna skadat sig pga. snett in-gängat stift eller liknande så kan de gå att rädda toppen genom att borra upp de skadade gängorna och ersätta dem med nya, i form av insatsgängor alá McGyver-style. Det är ju inte säkert att det finns utrymme för sånt men det är ju helt klart värt ett försök ist. för att skaffa en ny topp sad

zshoe Kokar ris
14 oktober 2009 · 923 Inlägg

Losgard skrev:
Tänk efter nu, mutternknackaren slår stenhårt och snabbt.
Du ska flytta en vas på bordet, du slår till den stenhårt och snabbt, eller putter den långsamt men med mycket kraft...vad funkar bäst?

har du någon gång lyckats dra sönder en skruv med en mutterpicka?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Rille0
14 oktober 2009 · 2 021 Inlägg

cenoxide skrev:

Losgard skrev:
Tänk efter nu, mutternknackaren slår stenhårt och snabbt.
Du ska flytta en vas på bordet, du slår till den stenhårt och snabbt, eller putter den långsamt men med mycket kraft...vad funkar bäst?

har du någon gång lyckats dra sönder en skruv med en mutterpicka?

Ja de har iaf jag, händer en hel del på gamla rostiga skruvar, men har även lyckats med ganska grova skruvar(m10 grovgängat), vet inte va du kör med för mikrobisk mutterknack som inte kan dra av en skruv?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Losgard
14 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

cenoxide skrev:

Losgard skrev:
Tänk efter nu, mutternknackaren slår stenhårt och snabbt.
Du ska flytta en vas på bordet, du slår till den stenhårt och snabbt, eller putter den långsamt men med mycket kraft...vad funkar bäst?

har du någon gång lyckats dra sönder en skruv med en mutterpicka?

Rule No.1 Du drar inte åt skruvar med en mutterknackare.
Åk till en bilverkstad och fråga hur många gånger praktikanterna dragit av hjulbultar, det är trots allt m12 vi snackar om....och det tar nån sekund att dra av en....
Hoppas det ger svar på din fråga.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Dextre
19 oktober 2009 · 152 Inlägg

Tack så mycket för era kommentarer.

Problemet löste sig själv eftersom de nya fräscha tändstiften gick i lätt så jag använde ingen gängtapp. Det jag behövde för att dra loss dem var bara en lite större längre hävarm så gick det bra. Lite kopparpasta i gängorna på de nya stiften också så hoppas jag att de inte kärvat lika mycket till nästa gång.

jocke_gronberg
19 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

kopparpasta var nog inte det bästa. Skulle ha tagit en liten skvätt motorolja istället

Dextre
19 oktober 2009 · 152 Inlägg

Jahaja...

Det stod ju uttryckligen "används som antikärvmedel för tändstift" på.

Det blir då aldrig riktigt rätt.

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

Hehe finns ju även aluminiumpasta som ska passa bättre än kopparpasta till aludetaljer (tex topplock).

Biltema:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=83243

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang