5468
Sök

Bygge av banbil, Tips, Råd och allmän info.

854 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Hej!

Har planer på att bygga en bil med mycket ös i, 400-450 hk kanske. Den ska framförallt byggas för att köras på bana men ska även kunna transportera sig själv till och från. Men andra ord ska det samtidigt vara en gatbil.

Mina tankar föll på att turbokonvertera en BMW 325 e36 eftersom bilen är snygg, vettig motor och sen bör det väl gå att få rätt bra väghållning i en sådan (?).

Men eftersom farsan (som ska stå för fiolerna) inte verkar så pigg på det här med besiktningsmotorer och allt det så tänkte jag undersöka alternativa bilar med turbo original, så går det lite lättare alla fall... Bilen ska inte vara framhjulsdriven.

Bara snabbt uppskattade siffror på  en e36:
Bil 40
Motor 60
coilovers 15
bromsar 10
Fälgar /däck 15
Bur 10 (??)

TOTALT 150k
Detta kommer ju självklart dra iväg men målet ska ligga på ca 150k. Går det ens bygga en vettig bil för dom pengarna?

Så ös på med synpunkter, tips, alternativa bilar, olika budgetar, ja ni fattar...

Mvh Marcus Källstrand

254 Inlägg
21 oktober 2009
200sx är ju en bra bil att göra lite tävling, är redan turbo på så det behövs inte fixas, nackdelen är väl att växellådan inte klara 450 hästar om jag har för mig rätt.

lite äldre Mercedes, kanske inte har turbo men finns någon med kompressor.

sedan när det gäller tävlingsbil så är det så att inte många klasser tillåter turbo i bilen, men ska du bara köra på bana för kul så är det inga problem.

Bur kostar olika beror på vad du ska göra tongue

tävlingsbilar som vi håller på med så kostar det ca 40 000kr för hel bur men det är ju tävlings bilar, ska du göra buren själv? i så fall så borde du klara dig på 10 000kr

806 Inlägg
21 oktober 2009
Bli medlem på rejsa.se och ställ frågan där ist, där får du seriösa svar av folk som verkligen kan. Jag hade kört på en honda civic Vt vti eller Esi, men fråga där istället så kommer du att bli nöjd.

1 291 Inlägg
21 oktober 2009
Det går att bygga en mycket vettig bil för dom pengarna om man har rätt kontakter och kan göra mycket själv.
Mitt tips är dock att börja med att satsa på chassit, bygg en ordentlig kaross som är både sömsvetsad och har ordentlig bur även ut till tornen. Då får du en styv och fin kaross som gör det lättare att ställa in och prova ut dämpare och fjädrar.

Där bör du också satsa på kvalite och kanske på något nån i din närhet kan med (shimsa om osv)

Kan tillägga att du har roligare med bil som har 250hk och genomarbetar chassi än en som har 450 och sämre väghållning/uppförande.
Dessutom är det roliga att börja så och sen bygga en värre motor vid sidan om.

En M3 e36 är väl en riktigt hygglig bil på många sätt med bra effekt redan standard.

854 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Angående 200sx, do bilarna vet jag inte ett skit om tongue Vad finns det för alternativa lådor? Motorn? Ös gärna på med mer info. Allt är intressant tills bilen är köpt tongue

Bilen kommer byggas för banträffar med klubbar och så. Har inte kört något på bana innan i början kommer jag åka på träffar där man får instruktioner och guidning för att lära sig så fort som möjligt.

Eftersom bilen också kommer rulla på gatan så vill jag ha mycket ös också tongue Kommer ju även bli ett och annat race rakt fram smile

Vad skiljer m3 och en vanlig 325 (e36) coupé förutom motorn? Hur bra är lådan i 325? Bakaxeln? Övrig kaross?

Att turubokonvertera en m3:a är väl ännu krångligare vid bes än en 325:a? Inte lika lätt och billigt att hitta en extra motor?? Eller hur går man till väga?

Tack så länge!

139 Inlägg
22 oktober 2009
Om du nu inte vill skruva av delar till besiktningen så kan det vara värt att regga bilen i fråga som ombyggt fordon med tanke på att du byter till coilovers och större bromsar, eftersom att detta ej lär gå igenom en vanlig besiktining(om man nu inte har tur). Då måste du även byta motor och växellåda. 

Jag skulle nog ha använt mej av en volvo t5 motor (en bil blir ganska rolig med en raktställd, jag vet för jag har en;D)
Sen en bmwväxellåda.

Med dessa modifikationer kan du sen regga en bmw e36 med volvofemma (alternativt t6) turbomotor!

Så skulle jag nog ha gjort (fast jag skulle byggt på nån annan kaross), men om du inte kan göra så mycket själv (svetsjobb, fräs, svarv) eller har billiga kontakter som kan hjälpa dej så är risken att du även spräcker din stora budget.

Detta är ju svårare och antagligen dyrare än att trimma en 940 turbo eller en nissan 200sx men ville bara berätta att möjligheten finns och man får en tuff bil med den fördelen att den är besiktningsbar i det utförandet! (kanske med undantag för din 450hk turbo)
Senast redigerat av Matspetter (22 oktober 2009)

Sök